آیا ساپینتو از استقلال اخراج می شود؟/ نقطه آغاز پایان

۰۷



سایت بدون – شکست در هفته شانزدهم مقابل سپاهان سبب شد استقلال بیش از هر زمان دیگری از موقعیت تصاحب دوباره جام قهرمانی دور شود. شاید روی کاغذ حتی تا روزهای پایانی لیگ همچنان امید در اردوی آبی‌ها باقی بماند اما پر واضح است که استقلال برای رسیدن به جام قهرمانی علاوه بر اینکه نیاز دارد خودش در تقابل با تیم‌های مدعی صاحب ۳ امتیاز شود، از سویی دیگر تیم‌ها نیز باید امتیازاتی را از دست بدهند تا استقلال در موقعیت قهرمانی قرار بگیرد.
با توجه به تعدد تیم‌های مدعی (پرسپولیس، سپاهان و گل‌گهر) دستیابی به جام قهرمانی برای استقلال دشوارتر از فصل قبل خواهد شد. فصل پیش تنها پرسپولیس شانه به شانه استقلال حرکت می‌کرد که این تیم هم چند هفته مانده به پایان لیگ بیست و یکم به کلی از کورس قهرمانی جام ماند تا استقلال بدون اینکه باختی را تجربه کند، با ثبت بهترین عملکرد ممکن امتیازی، به جام برسد.
در فصل جاری اما سرنوشت متفاوت‌تر پیش رفته و از همان هفته‌های نخست چهار تیم خود را به عنوان مدعی قهرمانی معرفی کرده‌اند و این می‌طلبید استقلال با هارمونی مطلوب‌تری گام به عرصه رقابت بگذارد که چنین نشد.
استقلال در فصل جاری تمرینات خود را متأثر از انتخاب سرمربی جدید آغاز کرد که این سبب شد چند هفته نسبت به دیگر رقبا که تمرینات خود را زودتر آغاز کرده‌ بودند، پس بیفتد. در هفته‌های آغازین نیز ناگهان تغییرات مدیریتی در باشگاه استقلال رخ داد و حتی ساپینتو تا پای استعفا از استقلال نیز پیش رفت که در نهایت مدیران جدید اعلام کردند قصدی برای برکناری ساپینتو ندارند و می‌خواهند با این مربی ادامه دهند.
این حمایت ظاهری اما سبب نشد در طول فصل اختلاف و شکاف میان کادر فنی و مدیریت از نظرها پنهان بماند، به گونه‌ای که بعد از باخت به تراکتور در هفته پانزدهم لیگ برتر ساپینتو تا آستانه خروج از این باشگاه نیز پیش رفت که مدیران استقلال دوباره به دفاع از این مربی پرداختند و اعلام کردند مرد پرتغالی مورد حمایت آنها است.
پیروزی در جام حذفی مقابل تراکتور نیز باعث شد تا قدری فضای پرتنش و بی‌اعتمادی میان مدیران و کادرفنی تلطیف شود اما باخت دوباره در لیگ برتر مقابل سپاهان بار دیگر فضای همکاری میان کادرفنی و مدیریت را به همان شرایط سابق بازگردانده و از لایه‌های پنهان در باشگاه استقلال نیز خبر می‌رسد که حتی پیش از ثبت باخت دوباره آبی‌ها در لیگ برتر، حمایت حداکثری از سرمربی وجود نداشته و مدیران کنونی چندان با این مربی جور و هماهنگ نیستند.
در عین حال نیز میان کادرفنی استقلال و بازیکنان نیز هماهنگی حداکثری وجود ندارد و اگر این وضعیت در استقلال حاکم بود، بدون شک نتایج در بازی‌های بزرگ طور دیگری رقم می‌خورد و استقلال در جایگاه مطلوب‌تری قرار داشت. شایعاتی که در هفته‌های اخیر پیرامون کم کاری برخی بازیکنان نیز فضای رسانه‌ای را پر کرده نشأت گرفته از همین وضعیت است و با اینکه نمی‌توان با هیچ قطعیتی درباره کم کاری بازیکنان حرفی به زبان آورد اما به طور ملموس می‌شود فضای حاکم را مورد نقد قرار داد.
نگاهی وسیع‌تر به آنچه در استقلال فصل بیست و دوم گذشته بر ما آشکار می‌کند که نه میان مدیریت و کادرفنی هماهنگی و اعتماد وجود دارد و نه میان کادر و بازیکنان که نتیجه‌اش شده جایگاه چهارمی، در حالی که استقلال به لحاظ برخورداری از نیروی انسانی دست پری دارد و همه نوع بازیکن با هر کیفیتی در ترکیب این تیم دیده می‌شوند اما به نظر می‌رسد به دلیل همین نقص هماهنگی حداکثری ایجاد نشده تا استقلال در وضعیت کنونی قرار بگیرد.
در خلق آنچه امروز بر استقلال می‌گذرد مدیران را هم باید مؤثر دانست و آنها نیز با حضور خود در تیم استقلال نتوانستند منشأ تحولات باشند تا دست کم آن هارمونی فصل پیش در این باشگاه حفظ شود.
شاید اگر تصمیم‌گیری‌ها یا نوع ارتباطات به گونه دیگری رقم می‌خورد استقلال اکنون با ساپینتو در صدر جدول قرار داشت اما جایگاه چهارمی امروز با ۳ باخت در کارنامه ساپینتو و برخی فرصت‌سوزی‌ها با کسب تساوی در بازی‌های خانگی، آینده را پیش روی ساپینتو و شاگردانش بسیار نگران کننده جلوه می‌کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *