آیا سریال«هیولا»،مهران مدیری را در عرصه سریال طنز احیا می کند؟!


سایت بدون -«هیولا» تازه ترین سریال مهران مدیری از فردا ۹ اردیبهشت منتشر می شود. مجموعه ای که می تواند عیار مدیری را در عرصه ساخت سریال کمدی در حالی محک بزند که این بار به دلیل همکاری دوباره او با پیمان قاسمخانی پس از سالها، توقعات از او بشدت بالا رفته است. چالشی که البته مدیری به عنوان یکی از موفق ترین و محبوب ترین برنامه سازان و هنرمندان عرصه طنز، همواره با آن درگیر بوده است. در واقع طراز بالای اغلب ساخته های مدیری او را محکوم کرده به توفیق همیشگی در ساخت کمدی؛  گویی مخاطبان ساخته های مدیری، در فرضی همیشگی او را چنان روی قله کمدی های تلویزیونی نشانده اند که هرگز برایشان متصور نیست او هم به عنوان هنرمند می تواند کار معمولی و حتی ضعیف بسازد.

درکی که تماشاگران از جنس کارهای مدیری دارند، خنداندن و خنداندن و خنداندن بی نهایت در فضایی آمیخته با فانتزی و طنز گزنده اجتماعی است.

از سال ۱۳۸۸ تا اوایل سال ۱۳۹۳ که مدیری از تلویزیون برید، یا به عبارت بهتر شرایط برای کنار رفتن اجباری او مهیا شد، مخاطبانش نه تنها او را فراموش نکردند، بلکه برای تولیدات ویدئویی او نیز هزینه کردند. هر چند این جدایی بازی دوسر باخت بود. در واقع هم تلویزیون از این کناره گیری ستاره اش متضرر شد و هم مدیری به این نکته رسید که شبکه ویدئویی با همه جذابیت های مالی و زیرساختی اش، نمی تواند جایگزین ایده آلی برای تلویزیون باشد. تلویزیونی که اگر چه در ریزش مخاطبانش شکی نیست، اما تجربه بارها ثابت کرده در بازگشت ستارگانی چون مدیری می تواند موقعیت متزلزل خود را نزد بینندگان تثبیت کند.

توفیر «هیولا» به عنوان تجربه گرایی دوباره مدیری در شبکه نمایش خانگی با نمونه های قبلی، اطمینان او به جایگاه مستحکمش در تلویزیون است و البته مصافحه گرم او پس از سالها با پیمان قاسم خانی. دو چهره ای که شیمی شان همیشه جذاب بوده، جواب داده و گرفته.

با این حال مدیری «هیولا» را در حالی ساخته که چهار سال از آخرین تجربه سریال سازی اش، «در حاشیه۲» می گذرد. ضمن اینکه او دو سال پیش نیز با «ساعت پنج عصر» در سینما، به دلیل آنچه تخطی از طی مسیر در راستای سلیقه عامه مردم خوانده شد، نتوانست به رکورد مورد نظرش دست یابد.

مدیری در طول سه سال گذشته در قالب مجموعه «دورهمی» بیش از آنکه به کارگردانی در حوزه سریال کمدی بپردازد، دوباره هنرش در اجرای پلاتوهای طنز را به رخ کشید. مضاف بر اینکه او اجازه یافته بود از ابزار طنز، برای ابراز طعنه و کنایه های سیاسی تند در تلویزیون بهره ببرد. همان شیوه ای که به نوعی دیگر و غیر رسمی، یک دهه پیش در مجموعه «بمب خنده» اتخاذ کرد. روشی که اگرچه در فضای سیاسی بسته امروز طالب بسیاری دارد و اجرای آن از معدود افرادی هم پذیرفته می شود، اما در صورت غلتیدن افراطی می تواند مدیری را به وادی نامربوط دیگری بکشاند. همان طور که امروز هم این شوخی های سیاسی مدیری در «دورهمی»، اگرچه صرفاً مجری و واسطه بیان آنهاست و نه خالقشان، اما اغلب به پای او نوشته می شوند و تحلیل های عامه پسندی را نیز به دنبال خود می آورند.

مهران مدیری در «هیولا» که از فردا روز‌های دوشنبه به صورت هفتگی توزیع می شود، بیس اصلی کارش را روی همین شوخی های سیاسی گذاشته و به نظر همین مسئله هم سبب شده تا تلویزیون چندان تمایلی به پخش آن نداشته باشد. تلویزیونی که مدیرانش اتفاقاً همین اواخر بابت یک شوخی مدیری با موضوع سیل در ایران، از سوی دولت با واکنش های سرد و بازدارنده ای مواجه و ناچار به کوتاه آمدن شدند.

در سریال جدید مدیری گویا قصه زوج شرافتمندی را شاهد هستیم که در ارتباط با یک فرد ظاهراً با نفوذ سیاسی، مسیر زندگی شان دگرگون می شود.

مدیری پس از استراحتی چند ساله از ساخت سریال کمدی، از فردا خود را در جریان عیارسنجی مجددی قرار خواهد داد. تماشاگرانی که دو هفته است در این حوزه سریال تازه واردی به نام «سالهای دور از خانه» را نیز برای انتخاب در دسترس دارند و حال باید برای کار تازه مدیری دست به جیب شوند. برای ارزیابی کیفیت کار مدیری در «هیولا» صبر زیادی لازم نیست!

فرهاد اصلانی، مهران مدیری، شبنم مقدمی، گوهر خیراندیش، شیلا خداداد، محمد بحرانی، سیما تیرانداز، میرطاهر مظلومی، نیما شعبان نژاد، عزت الله مهرآوران، فرزین محدث، افشین زی نوری، محسن قاضی مرادی بازیگران این سریال هستند.

هادی اعتمادی مجد/بانی فیلم،

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *