آیا ماریو بالوتلی ارزش ریسک دارد؟/نشانه‌ای از درماندگی مانچینی

سایت بدون-بعد از ناکامی در جذب چند بازیکن در تابستان ۲۰۱۴، برندان راجرز، مربی لیورپول قبل از اتمام فرصت نقل و انتقالات به استیون جرارد گفت می‌خواهد روی ماریو بالوتلی ریسک کند. کاپیتانش جواب داد:«اوه اوه» بازگشت بالوتلی به تیم ملی ایتالیا همین واکنش را در میان خیلی از هواداران آتزوری به وجود آورده، هم‌تیمی‌های سابق هم نگران هستند. دو سال قبل، جورجو کیلینی، کاپیتان ایتالیا، بالوتلی را این‌طور توصیف کرد:«یک آدم منفی که هیچ احترامی برای تیم قائل نیست.» مدافع یوونتوس حتی گفت این مهاجم باید چند سیلی بخورد به خاطر رفتارهایش در تیم ملی. بالوتلی به خاطر این اظهارات صریح دلخور شد اما بعدها این دو با هم آشتی کردند و کیلینی حتی ابراز امیدواری کرد در کنار هم در یورو ۲۰۲۰ بازی کنند. این اتفاق البته نیفتاد و بالوتلی حتی در قهرمانی شوکه کننده ایتالیا در ویمبلی نزدیک تیم هم نشد. اما شاید در جام جهانی این دو کنار هم باشند چون دوشنبه روبرتو مانچینی تصمیم گرفت برای اردوی تمرینی این هفته، او را بعد از سه سال دوری از تیم دعوت کند.
مانچینی به اندازه راجرز سال ۲۰۱۴ درمانده است و شاید هم بیشتر. ایتالیا شاید در سال ۲۰۲۱ با فوتبال پرتحرک و هجومی‌اش بر اروپا غلبه کرده اما بدون یک مهاجم نوک تخصصی به این رسیده است. چیرو ایموبیله در جام ملت‌های اروپا دو گل زد و به‌عنوان برنده سابق کفش طلای اروپا باید به رکوردش احترام گذاشت. او شباهتی به یک مهاجم در کلاس جهانی مثل روبرت لواندوفسکی یا کریم بنزما نداشت، البته اسطوره لاتزیو تقریباً همیشه این‌طور بوده و در ۵۴ بازی ملی تنها ۱۵ گل زده است. بالوتلی در ۳۶ بازی تنها یک گل کمتر زده و دقیقاً به همین دلیل مانچینی احساس می‌کند او ارزش ریسک کردن را دارد.
این هم یک حقیقت است که مهاجم ۳۱ ساله زیر نظر وینچنزو مونتلا در ترکیه کمی فرم و ثبات پیدا کرده. بعد از بازگشت فاجعه‌بار به شهرش، برشا و یک دوره کوتاه در تیم دسته دومی مونتزا، به نظر می‌رسد دوران بالوتلی در بالاترین سطح به پایان رسیده. مانچینی مدت‌هاست که مثل یک پدر فوتبالی برای بالوتلی زحمت می‌کشد اما خود او در سال ۲۰۱۹ اعتراف کرد:«دوستش دارم اما دیگر نمی‌توانم برایش کاری انجام دهم.»
به خودش بستگی داشت که سال‌های آخر فوتبالش را نجات دهد و انتقال شوکه کننده‌اش به تیم آدانا دمیراسپور ترکیه تا حدودی سوپرماریو را احیا کرد. در سومین بازی برای تیم ترک، بالوتلی به تعویض از سوی مربی وقت تیم،«صمد آی بابا» با عصبانیت واکنش نشان داد اما مربی مصمم بود:«راضی نیستم، فوتبال دویدن است، اگر ندوی به درد نمی‌خوری.»
سه روز بعد، رئیس باشگاه‌، آی بابا را اخراج کرد و او گفت:«اگر بالوتلی بازی کند، مشکل ایجاد می‌کند اگر نکند هم همینطور.» رئیس باشگاه در کنفرانس خبری بعدی به بالوتلی هشدار داد:«هیچ کس مهم‌تر از تیم نیست حتی بالوتلی. اگر رفتارهایش ادامه داشته باشد، شرایط فرق می‌کند.»
اما معلوم بود با ستاره‌اش سر ملاطفت دارد:«ما مثل برادر هستیم، من را خیلی دوست دارد و بدون موافقت من جایی نمی‌رود.» با آوردن مونتلا این حمایت بیشتر شد.
تیمی که در سه بازی اول سوپرلیگ دو امتیاز گرفته بود، الان چهارم است و بالوتلی نقش خود را در این پیشرفت ادا کرده. او در ۲۰ بازی که ۱۵ تایش در ترکیب اصلی بوده ۸ گل زده است.
مونتلا تا به حال شرایط را خیلی خوب مدیریت کرده و طوری بهترین بازی را از ماریو گرفته که دوباره به تیم ملی ایتالیا دعوت شده. مربی سابق رم ماه گذشته گفت:«بالوتلی از خودش تصویری درست کرده و باید این را بپذیرد اما خودش را با سیستم ما منطبق کرده و شرایط فیزیکی‌اش روز به روز بهتر می‌شود.» این یکی از نگرانی‌های اصلی مانچینی قبل از شروع فصل بود. او هیچ وقت درباره توانایی فنی بالوتلی تردید نداشت اما نمی‌دانست می‌تواند دوباره خودش را به فرم ایده‌آل جسمانی برگرداند. بالوتلی پذیرفت برای جلب اعتماد مربی‌ای که در زمان حضورشان در منچسترسیتی بارها عصبانی‌اش کرده بود، راه سختی در پیش دارد. او از آبان خوشبینانه درباره بازگشت حرف می‌زد.
دلیلش از دست رفتن شانس ایتالیا برای صعود مستقیم به جام جهانی ۲۰۲۲ با دو تساوی مقابل سوییس و ایرلند شمالی بود. حالا ایتالیا باید ابتدا مقدونیه شمالی و بعد برنده پرتغال و ترکیه را شکست دهد. اوضاع بدتر شد وقتی بهترین مهره هجومی تیم، فدریکو کیزا با مصدومیت زانو فصل را از دست داد و نگرانی گلزنی بیشتر شد.
شاید عده‌ای بپرسند: «چرا همیشه بالوتلی؟» او پل‌های زیادی را پشت سرش خراب کرده اما دلیل بازگشتش این است که دیگران در غیاب او نتوانستند نبودش را جبران کنند. همان‌طور که برادر بالوتلی گفته، ایتالیا مثل فرانسه، بنزما، کیلیان امباپه و الیویه ژیرو را ندارد و برای همین نمی‌توان از بالوتلی چشم پوشید.
آیا او ارزش ریسک دارد؟ شاید نه. او به طور مشترک در رده هفتم گلزنان ترکیه است و درصد گل شدن ضرباتش(۱/۱۱) از ۲۰ گلزن اول ترکیه پایین‌تر است.
اما واقعیت این است: بالوتلی می‌تواند یک گزینه خوب برای تعویض باشد چون او غیرقابل پیش‌بینی است. نه هم‌تیمی‌ها می‌دانند حرکت بعدی او چیست نه رقبا. اما یک چیز معلوم است، او برگشته و می‌خواهد شانسش را برای رستگاری امتحان کند.
ریسک بزرگی است چون به قول آی بابا چه بازی کند چه نکند مشکل‌ساز است. قمار راجرز روی بالوتلی اصلاً جواب نداد، ایتالیا امیدوار است برای مانچینی جواب بدهد.
منبع: گل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *