آیا مورینیو واقعا سرمربی آرسنال می شود؟

نسایت بدون -نتایج اخیر آرسنال در لیگ برتر و همچنین شکست برابر لیورپول در جام اتحادیه باعث شده تا فشار روی اونای امری، سرمربی این تیم افزایش یافته و رسانه‌های انگلیسی به‌خصوص در روزهای اخیر با قطعیت بیشتری از احتمال برکناری او صحبت کنند. گزینه شماره یک توپچی‌ها برای جانشینی مربی اسپانیایی خود ژوزه مورینیو است که گفته می‌شود بیشترین شانس را برای نشستن روی نیمکت این تیم دارد. مورینیوی ۵۶ ساله از زمان اخراجش از منچستریونایتد در دسامبر سال گذشته تاکنون بیکار بوده و پیش از این نیز شایعاتی مبنی‌بر احتمال حضورش در رئال مادرید و تاتنهام شنیده می‌شد که فعلا منتفی شده است.امری هم که تابستان سال قبل هدایت این تیم لندنی را برعهده گرفت در این فصل هنوز نتوانسته مشکلات دفاعی تیمش را حل کند و یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعیف آرسنال گل‌های راحتی است که دریافت می‌کند. آنها در یک ماراتن ۱۰ گله در جام اتحادیه برابر لیورپول ۵ – ۵ مساوی کردند و در ضربات پنالتی باختند و پیش از آن در لیگ برتر نیز برابر کریستال پالاس برد ۲برصفر را با تساوی ۲ – ۲ عوض کردند. با این شرایط آیا مورینیو با توجه به سابقه و شیوه‌ای که در مربیگری دارد گزینه مناسبی برای هدایت آرسنال خواهد بود؟

نیاز به خریدهای زیاد

مورینیو در هر تیمی که حضور داشته یکی از اصلی‌ترین درخواست‌هایش خرید بازیکنان مورد نیازش بوده که معمولا هم خرج زیادی روی دست باشگاه گذاشته است. او همیشه با این شرط قراردادش را امضا می‌کند که مالکان باشگاه باید به قضاوت او درباره بازیکنانی که نیاز دارد اعتماد داشته باشند و نیازهایش را تامین کنند. در دوره نخست حضورش در چلسی میلیون‌ها دلار خرج روی دست رومن آبراموویچ گذاشت و در رئال مادرید با خرید آنخل دی‌ماریا و لوکا مودریچ نیز این روند ادامه داشت. او در نخستین ماه‌های حضورش در منچستریونایتد پل پوگبا را به‌عنوان گران‌ترین بازیکن تاریخ تا آن زمان به خدمت گرفت و سال بعد نیز روملو لوکاکو و الکسیس سانچز به ترکیب شیاطین سرخ اضافه شدند. آرسنال چندین سال درگیر ساخت ورزشگاه امارات بود و به همین دلیل بودجه محدودی برای نقل و انتقالات دراختیار داشت. آنها در چند فصل اخیر شرایط مالی بهتری پیدا کرده‌اند و نفراتی چون لاکازت(۴۶٫۵ میلیون پوند)، اوبامیانگ(۵۶ میلیون پوند) و نیکلاس په‌په(۷۲میلیون پوند) را به خدمت گرفته‌اند اما شاید هنوز توان تامین بودجه لازم برای خرید نفرات مدنظر آقای خاص را نداشته باشند. مسلما توپچی‌ها برای اینکه به یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ جزیره تبدیل شوند نیاز به هزینه‌های بیشتری دارند.

عدم توجه به آکادمی

اگر چه آرسنال در این مدت خریدهای خوبی انجام داده اما یکی از برنامه‌های اصلی این تیم به‌خصوص در دوران آرسن ونگر، توجه به جوانان بوده است. آنها آکادمی بسیار خوبی دراختیار دارند که استعدادهای زیادی در آن رشد کرده و به تیم اصلی رسیده‌اند. نفراتی چون ویلکاک، ساکا، مایتلند- نیلز، نلسون و امیل اسمیت در همین فصل توانسته‌اند در بعضی دیدارهای آرسنال به میدان بروند. باتوجه به حضور این تیم در سه جام داخلی و همچنین لیگ اروپا، این بازیکنان می‌توانند کمک بزرگی برای سرمربی تیم باشند تا بتواند به نفرات اصلی‌اش استراحت دهد.با این حال مورینیو معمولا زیاد به بازیکنان جوان میدان نمی‌دهد. البته او در یک کنفرانس خبری در سال ۲۰۱۶ برای پاسخ به انتقادها در این زمینه فهرستی ۴۹ نفره از بازیکنان جوانی ارائه کرد که زیرنظر او نخستین بازی رسمی خود را انجام داده‌اند. با این وجود معمولا این اتفاق در تیم‌های او زمانی رخ داده که تیمش در مراحل اولیه یک جام داخلی و برابر تیم‌های ضعیف قرار گرفته و شانس برد تیمش بالا بوده است.

تاکتیک‌های دفاعی

  شاید یکی از نکات مثبت مورینیو برای آرسنال عملکرد او در دیدارهای بزرگ است. او معمولا تیم‌هایش را برابر رقبای اصلی در لیگ با شیوه تدافعی راهی میدان می‌کند و به نوعی از ضدتاکتیک برای خنثی کردن حملات حریف استفاده می‌کند. پارک کردن اتوبوس اصطلاحی است که در سال‌های اخیر و پس از نمایش تیم‌های او در برخی دیدارها در فوتبال رایج شده و او با استفاده از این سیستم و در ضدحملات توانسته نتیجه دلخواهش را کسب کند. البته باید دید آیا هواداران آرسنال که معمولا به دیدن فوتبال هجومی تیم‌شان عادت دارند می‌توانند با این شیوه کنار آمده و فوتبالی نتیجه‌گرا را تحمل کنند یا خیر.سابقه تقابل مورینیو و ونگر در سال‌های گذشته و درگیری‌های لفظی و حتی فیزیکی که در کنار زمین داشته‌اند شاید برای مرد پرتغالی مشکل‌ساز شود و او با مقبولیت کامل راهی لندن نشود. از سوی دیگر اوضاع نابسامان رختکن آرسنال در هفته‌های اخیر یکی دیگر از مشکلات مورینیو در صورت حضور احتمالی‌اش در این تیم خواهد بود. رابطه بد گرانیت ژاکا، کاپیتان جدید آرسنال با هواداران یکی از اصلی‌ترین دردسرهای امری در روزهای اخیر بوده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *