آیا نسخه جدید فیلم جنگ ستارگان واقعا موفق است؟ظهور و سقوط اسکای واکر

سایت بدون -تازه‌ترین قسمت مجموعه علمی -تخیلی «جنگ ستارگان» با افتتاحیه‌ای ۱۷۶ میلیون دلاری در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی، نمایش عمومی خود را آغاز کرد. در نگاه اول شاید این رقم بسیار بالا و کلان به نظر برسد، اما تحلیلگران اقتصادی سینما این طور فکر نمی‌کنند. قبل از اکران عمومی فیلم، اهل نظر برای آن پیش‌بینی افتتاحیه‌ای ۱۹۰ تا ۲۰۰ میلیون دلاری می‌کردند. اما به نظر می‌رسد تماشاگران و حتی طرفداران این مجموعه پرسروصدا هم، چندان با اهل فن هم نظر نیستند و گله‌هایی از مجموعه فیلم مورد علاقه‌شان دارند. قبل و همزمان با نمایش عمومی «جنگ ستارگان: ظهور اسکای واکر»، انتقادهای آشکار و پنهان زیادی از آن شد و شبکه‌های اجتماعی سرشار از انتقادهایی بود که به فیلم، کارگردانی و حال و هوای آن می‌شد. در یک کلام، برخلاف دفعات قبل که نمایش عمومی قسمت تازه‌ای از این مجموعه فیلم با استقبال و تحسین‌های پی در پی همراه بود، این بار اوضاع چندان روبه‌راه و مثبت نبود. به گزارش نشریه هالیوود ریپورتر، قسمت جدید این اکشن ماجراجویانه با هزینه کلان و دور از انتظار ۳۰۰ میلیون دلاری ساخته شده است. این رقم، هزینه‌های مربوط به تبلیغات و بازاریابی فیلم را دربر‌نمی‌گیرد. البته شرکت‌های والت دیزنی و لوکاس فیلم که تهیه کننده جنگ ستارگان هستند، رقم دقیق تبلیغات و بازاریابی آن را اعلام نکرده‌اند. اما اهل فن می‌گوید بازاریابی برای چنین فیلم پرخرج و باشکوهی، نمی‌تواند کمتر از صد میلیون دلار باشد. با این وصف، جنگ ستارگان جدید باید در آمریکای شمالی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فروش کند، تا بتواند لقب یک کار موفق و پرفروش را از آن خود کند. فروش سه روز اول فیلم در ۵۲‌کشور دیگر دنیا به‌جز آمریکا هم، به رقم ۱۹۸ میلیون دلار رسیده است. آیا فروش کلی جهانی (هم آمریکا و هم بقیه کشورهای دنیا) سه روزه ۳۷۴ میلیون دلاری برای فیلمی با چنین هزینه کلان تولید، می‌تواند یک موفقیت به حساب بیاید؟
بی‌ارتباط با دنیای سیاست
مجموعه جنگ ستارگان ارتباطی با دنیای سیاست ندارد و هدف سازندگانش سرگرم کردن تماشاچی و بردن او به یک دنیای تخیلی و فانتزی است، اما انگار جبر تاریخ نمی‌خواهد بگذارد این مجموعه فیلم چنین باشد و در همین حد، به اجرای ماموریتش بپردازد! هم در دهه ۷۰ میلادی که اولین قسمت این مجموعه دنباله‌دار ساخته شد و هم زمان حال، اکران عمومی قسمت‌های مختلف جنگ ستارگان درگیر مسائل سیاسی روز شده و شاید ناخواسته به صورت یک تیتر جنجالی سیاسی درآمده است. تبلیغات وسیع و پرسروصدای رونالد ریگان در دهه ۸۰ مبنی بر جنگ ستارگان و مبارزه تسلیحاتی با شوروی آن دوران، نام مجموعه فیلم جنگ ستارگان را با سیاست گره زد. در روزهای اخیر هم تلاش دونالد ترامپ برای امضای فرمان تشکیل ارتش فضایی، با اکران عمومی قسمت جدید این مجموعه فیلم همراه شده است. در داستان این مجموعه فیلم که در کهکشانی بسیار دور از کره زمین اتفاق می‌افتد، چند ارتش فضایی وجود دارند که در حال نبرد و درگیری با هم هستند. دو نیروی خیر و شر در نقطه‌ای بسیار دور از زمین، قصد تسلط بر محیط پیرامون خود را دارند. حالا که ترامپ، ارتش فضایی را به عنوان قوای ششم آمریکا بعد از نیروهای زمینی، دریایی و هوایی و گارد ساحلی و تفنگداران دریایی اعلام و معرفی کرده، آخر و عاقبت داستان مجموعه فیلم جنگ ستارگان چه خواهد شد؟ آیا ترامپ به تاسی از داستان این مجموعه اکشن علمی-تخیلی، دست به تشکیل ارتش فضایی زده است؟ آیا کارخانه رویابافی هالیوود، منبع الهام روسای جنگ‌طلب آمریکا شده است؟
نقدهای منفی منتقدان
منتقدان سینمایی هم‌ روی‌هم‌رفته نقدهای مثبت زیادی برای جنگ ستارگان: ظهور اسکای واکر ننوشته‌اند. اکثریت نقدها حکایت از آن می‌کند که داستان و حال و هوای فیلم نتوانسته نظر نویسندگان آنها را به خود جلب کند. جی‌جی آبرامز، کارگردان فیلم زمان تولید آن اعلام کرده بود فیلمی درخور نام جنگ ستارگان خواهد ساخت. اما فیلم او حتی نتوانسته طرفداران قدیمی و پروپا قرص آن را هم راضی و خشنود کند. این نکته، واکنش فیلمساز را در پی داشته و او درصدد پاسخگویی برآمده است. به باور آبرامز، انتقاداتی که به فیلم شده «ناشی از فقدان حس همراهی و دلسوزی» بوده است. او به این نکته اشاره می‌کند که زمان تولید فیلم، او و مدیران والت دیزنی می‌دانستند داستان و شخصیت‌های فیلم باعث جلب رضایت گروهی از تماشاگران و عدم رضایت گروهی دیگر خواهد شد. به گفته او: «واقعیت این است که با یک فیلم نمی‌توان همه را راضی نگه داشت. هیچ فیلمی قادر به انجام چنین کاری نبوده و نخواهد بود.» اشاره آبرامز به تصمیم تهیه‌کنندگان فیلم به ایجاد تغییراتی تازه در لحن، داستان، شخصیت‌ها و صحنه آرایی آن است. او هم مثل تهیه‌کنندگان فیلم این عقیده را دارد که توجه کامل به خواسته‌های طرفداران و تماشاگران یک فیلم، کار غلط و اشتباهی است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *