آیا پرسپولیس این فصل قهرمان می شود؟/ زمستان هنوز سخت است


 سایت بدون – سومین باخت در ۲۰ هفته. این چیزی نیست که پرسپولیس فصول اخیر به آن عادت داشته باشد یا برایش عادی به نظر برسد اما حالا این آمار ضعیف گریبان تیم یحیی را گرفته و سرخ‌ها را به خاطر آنچه از دست داده‌اند به خط مرزی بحران رسانده است.
در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که هنوز چیزی از دست نرفته و با توجه به اینکه تازه هفته بیستم را پشت سر گذاشته‌ایم، یک‌سوم بازی‌های فصل باقی مانده و در ۳۰ امتیاز باقیمانده رتبه تیم‌ها بالا و پایین می‌شود اما واقعیت اینکه پرسپولیس دوران افت عجیبی را پشت سر می‌گذارد و در این دوره افت امتیازات مهمی را در مقطعی مهم از دست داده است.
درست در هفته‌هایی که سپاهان و استقلال به‌عنوان دو مدعی جدی قهرمانی اوج گرفتند، پرسپولیس افت کرد و حالا این عقب افتادن بیشتر به چشم می‌آید و نگران کننده‌تر است. پرسپولیس تا ۵-۴ هفته قبل ۵ امتیاز از سپاهان پیش بود و با ایجاد فاصله ۸ امتیازی نسبت به رقیب سنتی دست نیافتنی به نظر می‌رسید اما چه کسی فکر می‌کرد سرخ‌ها بعد از شکست مقابل فولاد که تحت شرایطی خاص پیش آمد، در تهران و پیش چشمان هواداران خودی – که هفته‌ها منتظر ورودشان به ورزشگاه بودند- ۵ امتیاز از دست بدهند و توسط همان تماشاگران گلوله برفی بخورند و بی‌غیرت خطاب شوند؟
درباره علل افت پرسپولیس طی هفته‌های گذشته موارد متعددی گفته شده اما واقعیت این است که سه باخت در ۲۰ بازی اصلاً از تیمی که می‌خواهد قهرمان باشد، قابل قبول نیست. پرسپولیس فصل قبل با تمام مشکلات و نوسان‌های ناشی از مشکلات خط دفاعی و دروازه در ۲۰ هفته ابتدایی ۴۵ امتیاز گرفته و تنها یک بار شکست خورده بود اما تیم این فصل یحیی که تمام بازیکنان دلخواهش را در اختیار دارد و چندین مهره کارامد در تمام خطوط جذب کرده از همان تعداد بازی ۳۹ امتیاز گرفته و ۳ باخت هم متحمل شده است.
این روند نزولی اما پرسپولیسی‌های امیدوار تا پایان نیم‌فصل اول را حالا نسبت به قهرمانی تا حدود زیادی ناامید کرده چرا که هم باید شرایط تیم پرسپولیس کاملاً دگرگون شود و از نظر فنی دوباره رو بیاید و هم از آن سو استقلال و سپاهان باید دچار افت شوند و امتیاز از دست بدهند. در عین حال پرسپولیس بازی‌های بسیار سختی مقابل مس رفسنجان و تراکتور در خانه حریفان و دو دیدار سرنوشت‌ساز مقابل سپاهان و استقلال دارد. پس زمستان سخت همچنان تمام نشده و چنانچه در این مصاف‌ها امتیاز از دست بدهد مسأله قهرمانی دشوارتر و دست نیافتنی‌تر خواهد شد و سرابی که امروز تصویرش در ذهن هواداران بدبین یا حتی واقع‌‌بین نقش بسته تبدیل به واقعیت شود مگر اینکه شرایط کاملاً تغییر کند و ورق برگردد.
پرسپولیسی‌ها می‌گویند روند نزولی پرسپولیس از بازی با فولاد شروع شد و اگر مقابل تیم نکونام شکست نمی‌خوردند حتماً ایرالکو و هوادار را هم شکست می‌دادند و همچنان شانس اول قهرمانی بودند اما اشتباهات داوری و تأکید بیش از اندازه روی این مسأله – با وجود حقانیت کادر فنی پرسپولیس در این مسأله – تمرکز تیم را بیشتر بهم ریخت و البته باعث سوء‌استفاده تیم‌های رقیب شد تا با فشار گذاشتن روی داوران پیش از هر بازی عملاً شرایط داوری را به ضرر پرسپولیس رقم بزنند و کاری کنند تا اشتباهات تأثیرگذار داوران علیه پرسپولیس هر هفته تداوم داشته باشد و موجب حیرت اعضای تیم و هواداران شود.
جدا از حقیقت مربوط به اشتباهات سریالی داوران علیه پرسپولیس، واقعیت اینکه تیم یحیی خوب بازی نمی‌کند. تیم یحیی از ابتدای فصل مشکل خلق موقعیت داشته و همچنان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند. با وجود این فارغ از بحث بررسی دلایل افت و حل نشدن معضل بزرگ تیم در فاز تهاجمی، به نظر می‌رسد باخت به هوادار خیلی هم برای پرسپولیس بد نشد چرا که مشخص کرد یک چیزهایی باید در این تیم تغییر کند. شاید تفکرات باید تغییر کند، سیستم عوض شود یا برخی بازیکنان در زمین نباشند و به برخی بیشتر از این بها داده نشود. شاید هم تغییر بزرگی در کادر فنی ایجاد شود که وضعیت تیم را کاملاً بهبود بخشد. تصور کنید داور بازی با هوادار خطای روی عمری را می‌گرفت و احتمالاً بازی بدون گل تمام می‌شد پس شاید باشگاه یحیی را به جلسه هیأت مدیره فرا نمی‌خواند، گل‌محمدی دنبال ترمیم جدی در تیمش نمی‌رفت و بازیکنان خودشان را جمع و جور نمی‌کردند.
با این حساب تعطیلی ۹ روزه تا بازی حذفی مقابل سپاهان برای پرسپولیس بد که نشد، بسیار خوب هم شد و شاید یحیی که تا قبل از این به این برنامه معترض بود الان در خفای خودش خوشحال باشد که با این وقفه ۹ روزه تا بازی بزرگ فرصتی برای ریکاوری فنی، بدنی و روانی تیم پیدا شده و شاید شرایط رو به بهبودی برود و تغییر کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *