آیا پول بازنشستگان همچنان در جیب ویلموتس است؟

سایت بدون – بدهی فدراسیون فوتبال به شستا معادل یک ماه حقوق ۱۶ هزار و ۴۲۸ بازنشسته حداقل بگیر است

سایت بدون – «مارک روبرت ویلموتس»؛ ۵۱ ساله، متولد بلژیک. پُستش مهاجم بود و در طول ۱۴ سال بازی در لیگ های بلژیک، آلمان و فرانسه ۱۳۳ گل باشگاهی به ثمر رساند اما بعید به نظر می رسد هیچ کدام از آن گل ها به زیبایی گلی باشد که او در دوران مربی گری تیم ملی فوتبال ایران به ایرانی ها زد: «۵ ماه مربی گری، ۴ بازی رسمی و دریافت ۶ میلیون یورو غرامت!» البته با گذشت زمان و روشن شدن ابعاد مختلف پرونده ویلموتس، معلوم شد در این پرونده زیباتر از گُل ویلموتس هم وجود دارد: «پرداخت یک سوم غرامت ویلموتس از منابع مالی  شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، شرکتی که مدیرعاملش می گوید: «منابع شستا حق الناس و متعلق به کارگران و بازنشستگان است».صحبت از دو میلیون یورو است، معادل ۵۴ میلیارد تومان. البته گفته می شود ۸ میلیارد از این بدهی پرداخت شده که با احتساب آن، فدراسیون فوتبال هنوز ۴۶ میلیارد دیگر از منابع مالی کارگران و بازنشستگان را پس نداده است. مبلغی معادل یک ماه حقوق ۱۶ هزار و ۴۲۸ کارگر که جزو حداقل بگیران هستند و حقوق دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی دارند.

ماجرا چه بود؟

سال گذشته و زمانی که ویلموتس مطالباتش را طلب کرده بود، فدراسیون فوتبال اعلام کرد به دلیل تحریم های بانکی امکان پرداخت طلب این مربی را ندارد. تصمیم عجیب جمعی از مسئولان کشور در آن زمان این شد که یکی از شرکت های زیر مجموعه شستا که امکان تبادلات بانکی بین المللی را دارد، دو میلیون یورو به حسابی در یکی از بانک های ترکیه واریز کند. این بخش توافق مسئولان داخلی به سرعت اجرایی شد اما بخش دیگر توافق که بازپرداخت این قرض توسط فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به شستا بود هنوز به طور کامل انجام نشده است. آن طور که «حسن محمدی» مدیر روابط عمومی شستا می گوید تا مرداد امسال، ۸ میلیارد تومان از این بدهی پرداخت شده اما هنوز از تسویه باقی مانده بدهی خبری نیست. طبق اخبار رسانه ها، فدراسیون تعهد داده بود که  بدهی خود را با قیمت روز یورو تسویه کند، با این حساب دو میلیون یورو قرض فدراسیون از منابع مالی کارگران و بازنشستگان، می شود چیزی حدود ۵۴ میلیارد تومان (بر اساس نرخ عصر دیروز صرافی های ملی) که هنوز ۴۶ میلیارد آن بازگردانده نشده است.

بخشی از اموال فدراسیون توقیف شد؟

تاخیر در بازپرداخت این بدهی، به شکایت شرکت شستا از فدراسیون فوتبال منجر شد و این شرکت حکم توقیف بخشی از اموال فدراسیون را هم دریافت کرد. حالا آن طور که نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید، این حکم اجرایی شده است. «عباس مقتدایی» در گفت وگو با خراسان اظهار می کند: «طبق اطلاعاتی که اخیرا از وزارت کار به بنده داده شده، پیرو شکایت شستا از فدراسیون فوتبال بخشی از اموال و دارایی های یکی از مجموعه های ورزشی توقیف شده و وزارت کار با این اقدام به نوعی به دنبال احقاق حقوق است».

دریافت به یورو، پرداخت به ریال؟

اما موضوعی که سبب شده برخی نمایندگان مجلس خواستار حضور وزیر ورزش در کمیسیون اصل ۹۰ و توضیح درباره آن شوند، فرای مطالبه پرداخت این بدهی است. مقتدایی می گوید: «چیزی که ما را نگران کرده این است که گویا قرار است بدهی فدراسیون فوتبال به شستا به جای یورو، به صورت ریالی و آن هم با قیمت قبل محاسبه و پرداخت شود در حالی که این کار موجب ضرر و زیان شستا خواهد شد و ما با آن مخالفیم». نماینده اصفهان تصریح  می کند: «این موضوع را به صورت جدی در مجلس پیگیری می کنیم تا زمانی که تا ریال آخر آن به شستا بازگردد و این پول برای خود بازنشستگان و کارگران استفاده شود».

ترکان: به هیئت مدیره ارجاع نشده است

موضوع را از «اکبر ترکان» هم پیگیری می کنیم. رئیس هیئت مدیره شستا که دی ماه سال گذشته اظهارنظر او جنجالی شد، هرچند که شرکت شستا برداشت ها از آن را نادرست خواند. ترکان در پاسخ به این سوال که «آیا قرار است شرکت شستا به جای تسویه مطالبه خود، به عنوان اسپانسر فدراسیون فوتبال فعالیت کند؟» گفته بود:«اطلاعی ندارم، شستا چنین مصوبه‌ای نداشته اما شرکت ها ممکن است قراردادهایی را منعقد کنند، در این رابطه نام شستا مطرح نیست و این ممکن است مربوط به شرکت های زیر مجموعه شستا باشد». با انتشار این اظهار نظر، این گونه به نظر رسید که توافقی در کار است که پول کارگران و بازنشستگان بازگردانده نشود و به جای آن یک همکاری فوتبالی شکل بگیرد! اما شرکت شستا در توضیحاتی اعلام کرد: «ایشان هیچ تاییدیه‌ای به گزاره مطروحه نداده‌اند و ضمن اظهار بی‌اطلاعی، صرفا به تشریح موارد قانونی شرکت‌های تابعه برای فعالیت تبلیغاتی پرداخته‌اند». با این توضیح و پس از آن با طرح شکایت شستا از فدراسیون مشخص شد شائبه ماست مالی شدن بدهی دو میلیون یورویی از منابع مالی کارگران و بازنشستگان، صحت ندارد و رویکرد شستا پس گرفتن این پول است. روز گذشته در گفت وگو با «اکبر ترکان» این سوال را مطرح کردیم که «سرانجام شکایت از فدراسیون به کجا رسیده است؟» ترکان در پاسخ به خراسان در این باره گفت: «ماجرای پرونده ویلموتس به هیئت مدیره شستا ارجاع نشده است، به همین دلیل ما در هیئت مدیره درباره این موضوع تصمیم گیری نداشته ایم، روند پیگیری را باید از مدیر عامل شستا پیگیری کنید».

شستا: تا  ریال آخر پیگیری می کنیم

در ادامه با «محمد رضوانی فر» مدیر عامل شستا هم ارتباط تلفنی برقرار کردیم اما وی با وجود پاسخگویی اولیه، با این استدلال که «در جلسه حضور دارم» ادامه گفت وگو را غیر ممکن دانست. اما «حسن محمدی» مدیر روابط عمومی و امور بین الملل به سوال خراسان پاسخ داد و اظهار کرد: «اتفاق تازه ای درباره پیگیری پرونده رخ نداده است، ما همچنان به صورت جدی موضوع را دنبال می کنیم و تا وقتی همه آن چه را  از منابع مالی شستا پرداخت شده ،دریافت نکنیم پیگیری هایمان را ادامه می دهیم».

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *