آینده مبهم شاختار در سایه جنگ روسیه و اوکراین

سایت بدون – جنگ اوکراین و حواشی آن همچنان در صدر همه اخبار جهان است و هر روز بر میزان نگرانی جامعه جهانی از تبعات این جنگ افزوده می‌شود. اختلافات میان روسیه و اوکراین اما فقط به مسائل سیاسی و نظامی محدود نمی‌شود و سایه آن روی ورزش و مخصوصاً فوتبال هم افتاده است. در حقیقت آغاز جنگ در اوکراین سبب شده که آینده یکی از تیم‌های مطرح فوتبال این کشور که فوتبال‌دوستان سراسر اروپا هم با آن کاملاً آشنا هستند در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. این تیم شاختار دونتسک است که در تمام فصول تاریخ لیگ برتر اوکراین بازی کرده، ۱۳ بار قهرمان این لیگ شده و طی دو دهه اخیر هم همواره نماینده ثابت این کشور در لیگ قهرمانان اروپا بوده است.
این تیم در شهر دونتسک واقع است، یکی از دو منطقه شرقی اوکراین که در حال حاضر به تسخیر گروه‌های جدایی‌طلب طرف روسیه درآمده است. جنگ اما سبب شده سؤالاتی درباره آینده این تیم شکل بگیرد از جمله اینکه از این پس شاختار کجا بازی خواهد کرد؟
دنباس آره‌نا، ورزشگاه رسمی تیم شاختار دونتسک است اما این باشگاه از ماه مه ‌سال ۲۰۱۴ در آنجا بازی نکرده است. این استادیوم ۵۲ هزار نفری ماه آگوست سال ۲۰۰۹ احداث شد و یکی از شهر‌های میزبان بازی‌های یورو ۲۰۱۲ که به طور مشترک توسط اوکراین و لهستان میزبانی شد هم بود. این استادیوم اما به خاطر تنش‌ها و اختلافات طولانی مدت در این منطقه خیلی وقت است که دیگر از مسابقات فوتبال میزبانی نمی‌کند. شاختار از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بازی‌هایش را در ورزشگاه آرنا لویف انجام می‌داد و پس از آن هم استادیوم متالیست ورزشگاه خانگی تیم متالیست خارکیف به ورزشگاه خانگی شاختاری‌ها تبدیل شد. از ماه مه ‌سال ۲۰۲۰ هم ورزشگاه المپیک شهر کیف میزبان بازی‌های خانگی شاختار بوده است. علاوه بر این دفتر مرکزی باشگاه شاختار هم به شهر کیف انتقال پیدا کرد و تمرینات تیم هم در همین شهر انجام می‌شود.
در همین حال ورزشگاه دنباس آره‌نا هم در جریان اختلافات سال ۲۰۱۴ آسیب دید و متروکه شد. البته مرمت تدریجی آن از چندی پیش آغاز شده بود و حالا با افزایش تنش‌ها و آغاز جنگ این روند متوقف شده است.
حمله نظامی روسیه به اوکراین درست زمانی صورت گرفت که تعطیلات زمستانی لیگ اوکراین تمام شده و این تیم آماده از سر گرفتن مسابقات شده بود. در واقع قرار بود که لیگ اوکراین بعد از دو ماه وقفه از روز جمعه آغاز شود اما اعلام وضعیت جنگی در این کشور، تمامی مسابقات را یک ماه دیگر به تعویق انداحته است. شاختار در ۸ هفته اخیر چند بازی دوستانه را در ورزشگاه‌های آستانه قزاقستان و ام‌تی‌کی بوداپست مجارستان انجام داد. این تیم قرار بود شنبه برابر تیم متالیست خارکیف بازی کند.
موضوع مبهم دیگری که درباره تیم شاختار وجود دارد این است که بعد از به رسمیت شناخته شدن منطقه دنباس به‌عنوان یک منطقه مستقل توسط ولادیمیر پوتین، مشخص نیست که پس از این تصمیم، تیم منطقه دونتسک همچنان اوکراینی شناخته خواهد شد یا نه.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جای پا را محکم کردن»

سایت بدون – آدم ها برای این که درست و مطمئن حرکت کنند باید پای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *