اخبارجعلی را چگونه بشناسیم؟

سایت بدون -کتاب «اخبار جعلی ، روزنامه نگاری و اطلاعات فریبکارانه» که اخیرا منتشر شده، به مسئله جهانی در حال ظهور اطلاعات فریبکارانه می پردازد.

این کتاب که می تواند راهنمای مفیدی برای تمرین روزنامه نگاران باشد ، نظرات مدرسان برجسته روزنامه نگاری  بین المللی، محققان و متفکران را به منظور به روزرسانی روش روزنامه نگاری و تمرین برای مقابله با چالشهای اطلاعات فریبکارانه، اطلاعات غلط  و حتی اطلاعات مضر را در برمی گیرد و به عنوان یک الگوی آموزشی طراحی شده است تا چارچوبها و درسهای لازم را در اختیار مربیان و کارورزان روزنامه نگاری و همچنین دانشجویان دانشکده های روزنامه نگاری قرار دهد و به آنها کمک کند تا مسائل مرتبط با اخبار جعلی را به خوبی مدیریت و هدایت کنند.

این کتاب برای درک بهتر دستکاری هایی که با هدف سوءاستفاده، در زبان و ژانرهای متعارف خبری صورت می گیرد، با این موارد به عنوان کلاهبرداری و گونهای خاص از اطلاعات جعلی و فریبکارانه برخورد می کند که به طور فزایندهای در قالب های متنوع «اطلاعات فریبکارانه» عرضه می شوند.

کتاب «اخبار جعلی ، روزنامه نگاری و اطلاعات فریبکارانه»  علاوه بر پیش گفتار و مقدمه و معرفی‌های گوناگون هفت درس را بصورت تئوری و عملی راویت می‌کند. درس اول با عنوان «چرا حقیقت، اعتماد و روزنامه‌نگاری مهم است» تفکر درباره اهمیت فوق‌العاده و عواقب اختلال اطلاع‌رسانی‌ و اطلاعات فریبکارانه را ترغیب خواهد کرد و اینکه این گونه اختلالات چگونه بحران اعتماد در روزنامه‌نگاری را تغذیه می‌کنند. درس دوم با عنوان « تأمل درباره اختلال اطلاع‌رسانی‌ (آشفتگی): اشکال اطلاعات فریبکارانه و ‌اطلاعات غلط »، مساله را باز می‌کند و چارچوبی برای درک بهتر ابعاد مختلف این مشکل ارائه می‌دهد.

دنیای آنلاینِ ۲۴ ساعته، با نیاز سیرنشدنی‌اش به اخبار و محتویات خبری در دوره‌ای ظهور کرد که کاهش بودجه و نیروهای تحریریه، باعث تغییر روزنامه‌نگاری شده بود. این تحول در درس سوم تحت عنوان؛ «تحول در صنعت خبری : تکنولوژی دیجیتال، پلتفرم‌های اجتماعی و گسترش اطلاعات فریبکارانه و اطلاعات غلط» بررسی شده است. در حال حاضر تجارت و گستره اخبار جعلی که به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شود، در یک مقیاس وسیع، بحرانی تازه برای روزنامه‌نگاری ایجاد کرده است که پیامدهایی برای روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها و کل جامعه دارد

بنابراین کسانی که روزنامه‌نگاری را تبلیغ و ترویح می‌کنند مثل مربیان و کارآموزان و سیاست‌گذاران رسانه‌ای چگونه باید در مقابل این مشکل واکنش نشان دهند؟ «مبارزه با ‌اطلاعات غلط از طریق سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» ، موضوع درس چهارم است.

در نهایت، این قوانین و مقررات مربوط به راستی‌آزمایی است که روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را از بقیه انواع روزنامه‌نگاری جدا می‌کند و این موضوع مورد توجه درس پنجم یعنی «راستی‌آزمایی  و حقیقت‌یابی»  است. درس ششم با عنوان «راستی‌آزمایی رسانه‌های اجتماعی: ارزیابی منابع و محتواهای بصری»  یک بخش بسیار کاربردی است و با چالش‌های مربوط به راستی‌آزمایی و روزنامه‌نگاری مبتنی بر شواهد سر و کار دارد. این نوع روزنامه‌نگاری عمدتاً با ظهور تکنولوژی‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی، فراگیر شده است.

علاوه براین‌، برای بسیاری از روزنامه‌نگارانی که اعتقاد عمیقی به آزادی بیان دارند و سال‌هاست خود را جزو بازیگران حامی جوامع دموکراتیک می‌دانند، چگونگی برخورد با «اختلال‌های اطلاع‌رسانی‌» موضوعی پیچیده است.این موضوع یک موضوع شخصی نیز هست: حملات آنلاین به روزنامه‌نگاران، به‌خصوص روزنامه‌نگاران زن بسیار شایع است و در بسیاری از موارد آن‌ها را با مخاطرات فیزیکی و روانی زیادی مواجه می‌کند و باعث ارعاب حرفه روزنامه‌نگاری نیز می‌شود. این موضوعات در درس هفتم با عنوان «برخورد با بدرفتاری‌های آنلاین: هنگامی‌که روزنامه‌نگاران و منابع آن‌ها هدف قرار می‌گیرند» تشریح شده است.

کتاب «اخبار جعلی ، روزنامه نگاری و اطلاعات فریبکارانه» به ترجمه جواد دلیری روزنامه نگار باسابقه کشورمان در ۲۱۲ صفحه، به قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر شده

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پیاز داغش را زیاد کردن»

سایت بدون – پیاز داغ همان پیاز سرخ شده خودمان است یعنی قطعه قطعه کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *