اهل فن و تحلیلگران سینما میگویند در هالیوود هیچ چیزی جذابتر از تولید چیزی به نام دنباله و قسمتهای جدید یک فیلم موفق و پرفروش سینمایی وجود ندارد. انجام چنین کاری به مدیران کمپانیهای فیلمسازی و تهیه کنندگان کهنه کار، فرصتی مناسب میدهد تا سراغ چیزهای دیگری چون پیش درآمدها، اسپین آفها و حتی احیای دوباره همین فیلمهای موفق بروند. در صنعت سینمای آمریکا یک اصل از سوی همگان پذیرفته شده و آن هم این است که هیچ مجموعه فیلم سینمایی نمرده و نمیمیرد، حتی اگر یک فاصله زمانی طولانی (حتی در حد یک دهه) بین تولید قسمتهای مختلف این فیلمها بیفتد. تازهترین مجموعه فیلمی که در این تعریف قرار میگیرد و دستخوش احیا شده، نسخه جدید «جیغ» است که این هفته روی پرده سینماهای جهان رفت و دوباره تماشاگران را درگیر تلاش گروهی از اهالی شهری کوچک برای رهایی از دست یک قاتل چاقوکش نقاب پوش کرد. با آنکه فیلم پنجمین قسمت از این مجموعه پرفروش به حساب میآید اما سازندگانش آنرا با نام جیغ تنها اکران عمومی کردند و قبل از شروع زمان نمایش فیلم، اعلام کردند داستانش به احیای ماجراهای نسخه اصلی آن پرداخته است. فاصله زمانی ۱۱ساله جیغ ۴ و ۵ این پرسش را مطرح کرد که چه اهمیتی دارد قسمت جدید یک مجموعه فیلم موفق با توقف و فاصلهای یک دههای تولید و اکران عمومی شود؟ نشریه هالیوود ریپورتر به بهانه نمایش عمومی نسخه احیا شده جیغ و موفقیت خوب مالیاش در جدول گیشه نمایش سینماها، سراغ تعدادی از فیلمهای پرسروصدایی رفته که توانستهاند بهخوبی دست به احیای قصه و ماجراهای نسخه اصلی خود بزنند و مورد تایید تماشاگران و منتقدان قرار بگیرند. این فهرست که اتفاقا با فیلم جیغ شروع میشود، انتخاب نویسندگان هالیوود ریپورتر را به نمایش میگذارد.
جیغ (۲۰۲۲): ۱۱سال بعد از جیغ ۴ (که خودش دنباله احیا شده خوب همین مجموعه فیلم بود) قسمت جدید فیلم با کارگردانی
غیر از وس کریون، خالق اصلی آن به بازار آمد. منتقدان میگویند فیلم گونه ترس و دلهره را مورد بازبینی قرار داده و از کلیشههای مورد استفاده قرار گرفته توسط بسیاری از فیلمهای این گونه سینمایی دوری جسته است. منتقدان به فیلم لقب ریکوئل دادهاند که به معنی احیای همزمان داستان فیلمی است که دنبالهای هم بر ماجراهای قسمتهای قبلی آن به حساب میآید.
بتمن آغاز میکند (۲۰۰۵): عقیده عمومی این است که جوئل شوماخر با «بتمن و رابین» (۱۹۹۷) فاجعهای را هم برای این فیلم و هم مجموعه بتمن رقم زد. آش بهقدری شور بود که حتی جورج کلونی، بازیگر نقش مرد خفاشی هم علیه فیلم موضع گرفت! در حالی که همگان میگفتند بتمن دیگر مرده است، کریستوفر نولان ورود کرد و «بتمن آغاز میکند» را به عنوان نسخه احیا شده ارائه کرد. این نسخه احیا شده حتی دست به تغییر و دگرگونی در فضای اکشنهای ابرقهرمانانه هم زد و آنها را با دور کردن از فضایی فانتزی به سمت واقعگرایی و رئالیسم برد.
داستان اسباب بازی۳ (۲۰۱۰): تصمیم کمپانی والت دیزنی و شرکت پیکسار برای تازه کردن داستان دوست داشتنی داستان اسباب بازی ۱۱سال بعد از فیلم درخشان داستان اسباب بازی ۲، آنرا به یکی از بهترین دنبالههای سینمایی تبدیل کرد که تا بهحال ساخته شده است. فروش جهانی یکمیلیارد دلاری فیلم و دریافت اسکار بهترین انیمیشن سال، حکایت از تصمیم درست سازندگانش دارد.
مکس دیوانه: جاده خشم (۲۰۱۵): سه دهه از نمایش عمومی آخرین قسمت مدمکس/ مکس دیوانه گذشته بود که جورج میلر به فکر احیای داستان فیلم و انجام تغییراتی اساسی در آن افتاد. این فیلمساز استرالیایی تبار، نهتنها تام هاردی را جایگزین مل گیبسن کرد، بلکه داستان را هم به مسیر متفاوتی کشاند. آکادمی اسکار هم با توجه به زحمتی که میلر کشید، فیلم را در ۱۰رشته مهم نامزد دریافت جایزه کرد.
تامب رایدر (۲۰۱۸): این نسخه احیا شده البته نتوانست دوستداران مجموعه فیلم را کاملا راضی کند و با این حال، هنوز اثری قابل دفاع است. سالها بعد از اکران عمومی قسمت قبلی در سال ۲۰۰۳ به نظر میرسید زمان ایجاد تغییرات در این اکشن فرا رسیده است.
کندی من/ مرد شکلاتی (۲۰۲۱): نیادیکوستا، کارگردان سیاهپوست فیلم با ساخته هیجان انگیز و اجتماعی خود آه از نهاد منتقدان و تماشاگران حرفهای درآورد. تا قبل از این، تماشاگران با فیلمی ترسناک که درباره موضوعات مهم اجتماعی روز صحبت میکند (در اینجا مسائل و مشکلات سیاهان آمریکا) روبهرو نشده بودند. بسیاری عقیده دارند نسخه این خانم خیلی بهتر از نسخه اصلی سال ۱۹۹۲ آن است.
سیاره میمونها (۲۰۱۱): روپرت اورت با نسخهای که ارائه کرد روی نسخه سال ۲۰۰۱ تیم برتن (که خودش نسخه دوباره سازیشده فیلم کلاسیک چارلتون هستون بود) را سفید کرد. اندی سرکیس در این نسخه یکی از بهترین بازیهای سینمایی تاریخ سینما را ارائه کرد.
اسپایدرمن: بازگشت به خانه (۲۰۱۷): با واگذاری حق تولید اسپایدرمنها به کمپانی والت دیزنی، مدیران شرکت سونی مجبور به ادامه تولید قسمتهای تازه فیلم با مشارکت این کمپانی شدند اما این همکاری مشترک به نفع اسپایدرمن شد. اولین فیلم اسپایدرمنی این دو شریک از جان واتز به عنوان کارگردان بهره گرفت و تازگی خاصی به داستان ابرقهرمان نوجوان خود داد و راه را برای ادامه حیاتش فراهم کرد.
هالووین (۲۰۱۸): بسیاری میگفتند عمر هالووینها به پایان رسیده و دیگر کسی مشتاق تماشای فیلم چاقوکشی با حضور پیرزنی چون جیمی لی کرتیس نیست اما نسخه جدید آبروی نسخه اصلی سال ۱۹۷۸ را خرید و حتی از آن هم موفقتر شد.
سفرهای سیارهای/ پیشتازان فضا (۲۰۰۹): همه این مجموعه علمی،تخیلی و فانتزی را دوست دارند و با عنایت به همین نکته بود که کمپانی پارامونت با کمک جی جی آبرامز، داستان قسمت تازه این مجموعه قدیمی را به دورانی قبل از شروع داستان مجموعه پربیننده تلویزیونی آن برد. واکنش و پاسخ تماشاگران حیرت انگیز بود.
کازینو رویال (۲۰۰۶): شرکت سونی با کازینو رویال همان کاری را با مجموعه کلاسیک جیمزباند کرد که نولان با بتمن کرد. جیمزباند جدید بسیار تلختر و واقعیتر از تمام باندهای قبلی بود.
مأموریت غیرممکن؛ پروتکل ارواح (۲۰۱۱): سکانس اکشن حیرت انگیز برج خلیفه و توفان شن تنها بخشهایی از چیزهایی است که براد بیرد با چهارمین قسمت این مجموعه بلاک باستر به عنوان تروتازه کردن داستان و حال و هوای آن رو کرد.
برچسببدون جیغ دنباله سازی در هالیوود سایت بدون
مطلب پیشنهادی
ریشه و داستان ضرب المثل «کارکردن خر و خوردن یابو»
سایت بدون – ضربالمثل «کار کردن خر و خوردن یابو» به وضعیتی اشاره دارد که …