از فوتبال و فرمول یک تا دو و میدانی و المپیک / ترس جهان ورزش از کرونا

 سایت بدون -زندگی روزمره در چین مختل شده و مقامات این کشور و همچنین سازمان بهداشت جهانی تلاش می‌کنند از شیوع ویروس مرگبار کرونا که تاکنون جان حداقل ۵۶۳ نفر را گرفته، جلوگیری کنند. آخرین آمار رسمی از سوی کمیسیون سلامت ملی چین می‌گوید تقریبا ۳۰ هزار مورد از ابتلا به این ویروس که هرگز قبل از این دیده نشده بود، ثبت شده و نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر دیگر تحت نظر هستند. در چنین شرایطی اجتناب‌ناپذیر است که وقایع ورزشی هم تحت تأثیر قرار گیرند و به تعویق بیفتند یا اصلاً برگزار نشوند. دیلی میل در گزارشی به تأثیرگذاری شیوع این ویروس خطرناک روی مسابقات ورزشی پرداخته است.
 
فوتبال
سوپرلیگ چین در سال ۲۰۲۰ که قرار بود از سوم اسفند شروع شود با توافق فدراسیون فوتبال این کشور و مقامات ایالتی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده. چهارشنبه گذشته هم بازی سوپرجام چین بین گوانگ‌ژو اورگرانده و شانگهای شنهوا که پیش‌درآمدی برای شروع فصل است، برگزار نشد. چهار تیم چینی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نیز نخستین بازی‌های خود را خارج از خانه برگزار می‌کنند. در عین حال بازی پلی‌آف بین شانگهای SIPG و بوریرام تایلند یک هفته پیش بدون حضور تماشاگران برگزار شد. خیلی از بازیکنان سابق لیگ برتر مثل مروان فلاینی، مارکو آرناتوویچ، پائولینیو، موسی دمبله، اسکار و سالومون روندون در حال حاضر در چین بازی می‌کنند، برخی از ستاره‌های بزرگ سوپرلیگ از ایجنت‌های خود خواسته بودند قبل از به پایان رسیدن مهلت نقل و انتقالات هفته گذشته راهی برای خروج پیدا کنند. یکی از آنها اودیون ایگالو مهاجم نیجریه‌ای بود که تحت مراقبت‌های خاص از فرودگاه پکن به منچستریونایتد رفت. چند تیم لیگ برتری هم که قرار بود برای پیش‌فصل آینده به آسیا بروند، در برنامه خود تجدید نظر کرده‌اند. منچسترسیتی، منچستریونایتد، نیوکاسل، تاتنهام، وستهم و ولورهمپتون تابستان گذشته به چین رفته بودند اما به خاطر نگرانی‌های پزشکی، باشگاه‌ها اعلام کرده‌اند با توصیه‌های وزارت خارجه انگلیس برای سفر خود برنامه‌ریزی می‌کنند. در حال حاضر این وزارتخانه هرگونه سفر به استان هوبای را ممنوع کرده و به طور کل درباره سفر به چین هشدار داده است. مسابقات انتخالی المپیک در قسمت زنان با حضور تیم‌های چین، استرالیا، تایلند و چین تایپه که قرار بود از هفته گذشته در چین برگزار شود، به سیدنی منتقل شد. هیچ بازیکنی از تیم چین از استان ووهان نیست که ویروس کرونا از آن شروع شده و از همه اعضای تیم آزمایش گرفته شد. اعضای تیم چین هم در هتل بریزبین قرنطینه شدند و به این ترتیب برنامه‌ بازی‌های‌شان چند روز عقب افتاد.
 
فرمول یک
به احتمال زیاد گرندپری چین که قرار بود اواخر فروردین در شانگهای برگزار شود، به تعویق می‌افتد یا به طور کامل لغو می‌شود. این موضوع در جلسه سه‌شنبه رؤسای تیم‌ها مطرح شد اما تصمیم نهایی گرفته نشده. بسیاری از مقامات فدراسیون جهانی فرمول یک تمایلی برای سفر به چین ندارند و اگر قرار باشد گرندپری چین در تاریخ دیگری برگزار شود، تقویم ۲۲ گرندپری فصل به هم می‌خورد و برنامه‌ریزی مجدد دشوار است. همچنین پیشنهاد شده نخستین گرندپری ویتنام که قرار است دو هفته قبل از چین برگزار شود، لغو شود اما مقامات فرمول یک مخالفت کرده‌اند.
 
دو و میدانی
مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن جهان که طبق برنامه‌ریزی باید اواخر اسفند در نانجینگ برگزار ‌شود، حداقل تا سال آینده میلادی به تأخیر افتاده است. این تصمیم با مشورت سازمان بهداشت جهانی گرفته شده و ایده برگزاری آن در شهرهای دیگر هم پذیرفته نشده. ووهان بیش از ۵۰۰ کیلومتر با نانجینگ فاصله دارد اما چند شهر دیگر هم برای جلوگیری از شیوع این ویروس با محدودیت‌های حمل و نقل مواجه شده‌اند. فدراسیون جهانی دو و میدانی اعلام کرد: «با توجه به نگرانی‌ها تصمیم گرفتیم مسابقات برگزار نشود و ممکن است بازی در زمان دیرتری برگزار شود. شاید سال ۲۰۲۱ در نانجینگ وضعیت برای انجام رقابت‌ها ایده‌آل باشد.»
 
اسنوکر
تور جهانی اسنوکر مسابقات اوپن چین در پکن که قرار بود فروردین برگزار شود را به زمان دیگری موکول کرده. این مسابقات معتبر جایزه‌ای یک میلیون پوندی برای برنده دارد و پیش‌درآمد بااهمیتی برای مسابقات قهرمانی جهان در کروسیبل پنسیلوانیا به حساب می‌آید.
 
بسکتبال
فدراسیون بسکتبال چین شروع رقابت‌های فصل را تا زمان نامشخصی به تعویق انداخته. قرار بود این مسابقات از اسفند آغاز شود اما شاید به طور کامل لغو شود. جلسات تمرین پیش‌فصل نیز احتیاطاً تعطیل شده است. حدود ۴۰ بازیکن آمریکایی و خانواده‌های‌شان به کشورشان فرستاده شدند و عده معدودی مانده‌اند به خاطر اینکه نگران بودند قراردادهای وسوسه انگیزشان مخدوش شود.
بوکس
مسابقات انتخابی بوکس المپیک که قرار بود این ماه در ووهان برگزار شود، به جای دیگری منتقل شده. مسابقات مقدماتی بوکس با حضور ورزشکارانی از آسیا و اقیانوسیه برگزار می‌شود و مشخص می‌کند چه کسانی تابستان آینده در بازی‌های توکیو مسابقه می‌دهند. حالا قرار است این مسابقات از ۱۳ تا ۲۱ اسفند در امان، پایتخت اردن برگزار شود.
 
گلف
مسابقات گلف زنان در تور LPGA قرار بود از اواسط اسفند در بلو بی در جزیره هینان برگزار شود اما به طور کامل لغو شده است. مقامات برگزاری این مسابقات اعلام کرده‌اند سلامت و امنیت بازیکنان، هواداران و دست اندرکاران بزرگترین اولویت برایشان است.
 
اسکی آلپاین
مسابقات قهرمانی جام جهانی اسکی آلپاین مردان که قرار بود این هفته در یانکویینگ برگزار شود، لغو شده است. رشته داون هیل نیز می‌خواست نخستین تست برای برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن باشد. فدراسیون جهانی اسکی می‌خواهد مسابقات داون هیل و سوپر جی را با چند ماه تأخیر برگزار کند.
 
المپیک
کمیته بین‌المللی المپیک چند جلسه اضطراری با سازمان بهداشت جهانی برگزار کرده اما فعلاً تغییری در برنامه‌های ژاپن برای برگزاری المپیک توکیو ۲۰۲۰ به وجود نیامده است. حداقل ۴۵ مورد ابتلا به ویروس کرونا در ژاپن مشاهده شده که شامل ۲۰ نفر از ۳۷۰۰ مسافر کشتی کروز دایموند پرینسس نیز می‌شود، مسافران این کشتی در حال حاضر در خلیج یوکوهاما قرنطینه شده‌اند. شیوع این ویروس در حالی که فقط شش ماه تا برگزاری المپیک در پایتخت ژاپن باقی مانده تردیدهای زیادی را به وجود آورده است. توشیرو موتو مدیر اجرایی کمیته برگزاری المپیک توکیو گفت: «من بی‌نهایت نگران شیوع این ویروس هستم که می‌تواند آب سردی روی برگزاری این رقابت‌ها باشد.» شایعات احتمال تعطیلی کامل این بازی‌ها با قدرت از سوی نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه رد شد که گفت: «ما اقدامات مناسب را انجام می‌دهیم تا المپیک بدون هیچ مشکل و تهدیدی با آمادگی کامل برگزار شود.» آماده‌سازی توکیو برای این بازی‌ها که از اوایل مرداد برگزار می‌شود، صورت گرفته و حمل مشعل مسابقات از ۶ فروردین از فوکوشیما آغاز می‌شود. توکیو خود را مهیا کرده که روزانه پذیرای ۹۲۰ هزار نفر باشد.
منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *