از پیدا کردن مهاجم قاتل جدید تا تغییر شکل تمرینات تهاجمی پرسپولیس/چهار مأموریت مهم یحیی گل محمدی


سایت بدون – پرسپولیس چهار امتیاز از دو بازی قبلی از دست داده اما همچنان صدرنشین است. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که با ادامه این روند باز هم صدرنشینی و پیشتازی به سوی قهرمانی در دسترس باشد. رقبا تا بن دندان مسلحند و از هر غفلت پرسپولیس استفاده خواهند کرد تا تیم یحیی را به زیر بکشند. پرسپولیس هم خوب می‌داند که از دست دادن صدر جدول و پیشروی به سوی نقطه پایان فصل در شرایط اینچنینی می‌تواند سرمایه‌های باشگاه را به باد دهد و رویای رسیدن به قهرمانی مثل فصل قبل نقش بر آب شود.



یحیی گل‌محمدی به‌عنوان مسئول فنی پرسپولیس کار دشواری برای حفظ پرسپولیس در صدر جدول و ایجاد اختلاف امتیاز با سایر مدعیان تا روز آخر فصل دارد که این مهم با در نظر گرفتن اینکه در نیم فصل دوم دروازه‌ها تنگ‌تر می‌شود و گل زدن دشوارتر خواهد شد، کار سختی به نظر می‌رسد اما گل‌محمدی به سختی کارش واقف است و باید راهکارهایی پیدا کند تا از موقعیت کنونی به نقطه مطلوب‌تری دست یابد و تیمش را از نظر فنی ارتقا دهد.
دوستی می‌گفت پرسپولیس قبل از این هم همین بود و تنها تفاوتش این بود که لوکادیا اندک موقعیت‌های ایجاد شده را گل می‌کرد و تیم به لطف همان سه امتیازها به صدر جدول رسید و ماند اما حالا که او رفته و هیچ مهاجم گلزنی در اسکواد یحیی حضور ندارد تمام مشکلات قبلی و جدید به یکباره بیرون زده و شرایط بحرانی به نظر می‌رسد. با این حال یحیی با هر ترفندی که شده باید از این موقعیت خطیر عبور کند که برای این کار سه مأموریت مهم در پیش خواهد داشت.
 
۱) بالا بردن
سطح کیفی پاسورها
مهدی ترابی، سروش رفیعی و سعید صادقی فصل قبل روی هم رفته حدود ۴۰ پاس گل دادند اما این فصل و در فاصله دو هفته مانده به نیمه راه در این امر کاملاً عاجز بوده‌اند. مهدی ترابی، سروش رفیعی و سعید صادقی طی سیزده بازی گذشته تلورانس زیادی داشته‌اند و بعضاً روزهای خوب هم داشته‌اند اما تعداد روزهای بد و متوسط‌شان آنقدر بوده که حتماً باید تکانی بخورند وگرنه وضعیت پرسپولیس در خط میانی بهبود نخواهد یافت.
سه پاسور مهم پرسپولیس که یکی‌شان تا کنون سه پاس گل داده (ترابی) و دیگری یک (رفیعی) و سومی هیچ. بیشتر این آمار ضعیف را هم در همین هفته‌های اخیر ثبت کرده‌اند اما همین آمار نشان‌دهنده افت کیفیت آنهاست. حال سؤال اینجاست که این سه نفر همزمان در پرسپولیس افت کرده‌اند؟ در جای مناسبی به کار گرفته نمی‌شوند یا مشکل از جای دیگری است؟ هر چه که هست یحیی مأموریت دارد تا کیفیت کار این سه بازیکن را ارتقا دهد چرا که تا این پاسورها راه نیفتند خبری از کارهای ترکیبی آنچنانی و خلق موقعیت نیست.
 
۲) تغییر شکل تمرینات
پرسپولیس با وجود صدرنشینی در فاز حمله و در آیتم خلق موقعیت یکی از تیم‌های قعرنشین لیگ برتر است که این نکته مهم هم با ذات تهاجمی باشگاه پرسپولیس منافات دارد هم به تیمی که داعیه قهرمانی دارد، نمی‌خورد. پرسپولیس از ابتدای فصل در فاز حمله مشکل داشت و خیلی سخت موقعیت گل می‌ساخت. در همان روزها هم البته بیشتر توجهات به سمت پیدا کردن مهاجم نوک تمام کننده و متبحر بود که بالاخره لوکادیا پیدا شد و بعد از آن هم دیاباته آمد و با حضور آنها آشغال‌ها زیر فرش پنهان شد اما حالا وقتی تیم یحیی مقابل تیم نیمه پایین جدول در خانه خود فقط سه موقعیت گل نصف و نیمه می‌سازد یعنی مشکلات همچنان سر جای خود باقی است و باید برای برون رفت از این وضعیت کاری کرد.
مشکل عدم خلق موقعیت کافی در پرسپولیس از ابتدای فصل در این تیم وجود داشته و به نظر می‌رسد کادر فنی پرسپولیس و در رأس آن یحیی باید برای تغییر شرایط شکل تمرینات‌شان را تغییر دهند. پرسپولیس نیاز به طراحی تمرینات جدید و رفرم در تمرینات تهاجمی دارد و باید راه‌های مختلف و متنوع‌تری را برای خلق موقعیت و رسیدن به گل تمرین کند. انتظار می‌رود یحیی با کمک از دستیاران خارجی و ایرانی خود تحولی در این زمینه در تمرینات داشته باشد تا بلکه موتور تهاجمی تیم با این همه ابزاری که در اختیار دارد راه بیفتد.
 
۳) احیای مهاجمان
 از دست رفته
مهدی عبدی امروز در پرسپولیس تبدیل به یک استعداد هدر رفته شده و حامد پاکدل هم بازیکنی است که با تلاش بیهوده هیچ باری از روی دوش تیم برنمی‌دارد. البته وضعیت عبدی و پاکدل از ابتدای فصل همین بود. آنها نه اعتماد به نفس لازم را داشتند تا خودی نشان دهند نه از نظر تمرکز و شرایط فنی و بدنی به حدی رسیدند که خودشان را به کادر فنی تحمیل کرده و جایی برای خود در ترکیب پیدا کنند. از بدشانسی یحیی، لوکادیا رفت و دیاباته مصدوم شد اما یحیی که خودش بهتر از هر کسی کیفیت فعلی بازیکنانش را می‌شناسد بدون این دو مهاجم تیمش را در زمین چید در حالی که اگر هر کدام از آنها شرایط و کیفیت بهتری داشتند حداقل با یک مهاجم بازی می‌کرد و تیمش را بدون فوروارد به زمین نمی‌فرستاد.
حالا یحیی مأموریت دارد تا این دو بازیکن را احیا کرده و در شرایط بهتری قرار دهد. همان طور که خود یحیی گفته باید شرایط تمرینی، اعتماد به نفس و تمرکز این دو مهاجم را بهبود بخشد تا در مواقع اضطرار اینچنینی مثل همین سه چهار هفته‌ای که خبری از مهاجم قاتل نیست دستش را بگیرند کما اینکه معلوم نیست در نیم فصل دوم مهاجم ششدانگی جذب شود و اگر نیمه خالی لیوان را ببینیم گل‌محمدی باید با همین مهاجمانش بسازد و امتیاز جمع کند.
 
۴) پیدا کردن
جانشین لوکادیا
ابتدای فصل هم یحیی با این چالش بزرگ مواجه بود و آنقدر تأمل کرد تا اینکه انتخاب خوبی داشت و به خال زد.
 انتخاب یک مهاجم هلندی با سابقه حضور در بوندس‌لیگا و لیگ برتر انگلیس تا حد زیادی باور کردنی نبود اما اتفاق افتاد و پرسپولیس با درخشش لوکادیا به صدر جدول رسید اما این خارجی هم پرسپولیس را دچار بحران کرد و حالا یحیی مأموریت دارد تا بهترین گزینه را به‌عنوان جانشین او پیدا کند.
 بدون تردید این سخت‌ترین و شاید مهم‌ترین چالش یحیی در هفته‌های آتی تا شروع نیم فصل دوم و پایان فصل نقل و انتقالات زمستانی باشد چرا که خودش خوب می‌داند در این مقطع نه مهاجم داخلی خوبی که تیم نداشته باشد پیدا می‌شود نه با این قیمت وحشتناک ارز می‌شود دنبال گزینه خارجی باکیفیت رفت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *