چه کسبوکاری راه بیندازیم؟ کدام ایده برای بازار فعلی مناسبتر است؟ هم اکنون، ورود به چه صنعتی توصیه میشود؟
یکی از اولین سؤالاتی که ضرورت دارد هر
کارآفرین به آن پاسخ دهد، این است که کدام ایده در شرایط فعلی بازار، مناسب
راهاندازی کسبوکار است. اما اگر دقیقتر و عمیقتر بررسی شود، خواهیم
دید که طرح این قبیل سؤالات اشتباه است. هیچوقت نمیتوان ایده را از مجری
آن جدا کرد و سپس آن را تحلیل و ارزیابی کرد. بهعبارتدیگر ما چیزی
بهعنوان ایده خوب نداریم بلکه «ایده خوب برای چه کسی» سؤال دقیقتری است
که باید پرسیده شود. هر فردی که میخواهد وارد حوزه کارآفرینی شود و
کسبوکار خودش را راه بیندازد، در اولین قدم باید خودش و منابعی را که در
اختیار دارد شناسایی کرده و درک درستی از آنها به دست آورد. بهاینصورت که
فرد باید بداند چه استعدادها، خصوصیات شخصیتی، تمایلات، ارزشها و
آرزوهایی دارد و پس از آن منابعی که در دسترس دارد، اعم از منابع مالی،
انسانی، تجربه و تخصص، ارتباطات، فضای کار، مجوز و سایر قابلیتها را
شناسایی و ارزیابی کند.
یک کارآفرین باید بداند چه چیزهایی به او انگیزه و اشتیاق میدهد، در چه
حوزهای نبوغ و استعداد او نهفته است، چه خطوط ارزشی و اخلاقیای برایش
اهمیت دارند و در کنار آنچه قابلیتهایی در حیطه راهاندازی کسبوکار در
اختیار دارد. تنها پس از رصد این موارد و بررسی بازار است که ایده خوب
معنا پیدا میکند.
ایدهای خوب است که هم بازار داشته باشد و هم شما بتوانید بر اساس خصوصیات
فردی و قابلیتها و منابعتان، آن ایده را بهتر از دیگران اجرا کنید. ایده
خوب باید بتواند نیاز درستی از مردم را برآورده کند و به شیوهای صحیح به
آن پاسخ دهد. آن نیاز یا درد باید آنقدر برای مردم کلیدی و مهم باشد که
حاضر باشند برای تأمین آن پول بپردازند اما این بهتنهایی کافی نیست.
کسبوکار شما باید بتواند با سایر کسبوکارها رقابت کند و سهم از بازار
خودش را به دست آورد یا اینکه خود بازار جدیدی خلق کند.
کسبوکار زودفود نمونه یکی از کسبوکارهایی بود که بهجای جنگیدن برای
بهدستآوردن سهم از بازار رقبا، با ایجاد تقاضای جدید برای سفارش اینترنتی
غذا، یک بازار کاملا جدید را خلق کرد. این همان مفهوم اقیانوس آبی است که
استراتژی و بینشی مفید برای شروع کسبوکار در اختیار ما میگذارد.
بنابراین شما پیش از فکرکردن درباره ایدهتان، لازم است درباره خودتان،
منابعتان و بازارتان شناخت و اطلاعات کافی به دست آورید و سپس با
درنظرگرفتن این سه مؤلفه، برای ارزیابی و انتخاب ایده کسبوکارتان اقدام
کنید. وجه اشتراک این سه، ایده نابی است که به دنبال آن هستید.