الکس فرگوسن در آستانه انتشار مستندی درباره زندگی‌اش:/سه سال اضافه زندگی کرده‌ام


دلیل اصلی فوتبال این است که ناتوان‌ترین فرد هم بتواند به قله اورست برسد، بهتر از این نمی‌توانم توضیح دهم


سایت بدون – سر الکس فرگوسن خوشحال است که بعد از نجات از خونریزی مغزی در سال ۲۰۱۸ سه سال اضافه زندگی کرده است. مربی افسانه‌ای منچستریونایتد این اظهارات را قبل از انتشار مستندی جدید درباره زندگی‌اش ابراز کرد. «سر الکس فرگوسن، هرگز تسلیم نشو» به کارگردانی پسرش، جیسون، به زندگی او در زمین و بیرون آن، حمایت از خانواده‌اش و بهبودی از بیماری می‌پردازد. این اسکاتلندی ۷۹ ساله می‌گوید شاید مخاطبان با دیدن این مستند نگاه متفاوتی پیدا کنند: «احتمالاً می‌گویند او شکل مربی نبود، آدم متفاوتی شده، او انسان است.» فرگوسن که در سال ۲۰۱۳ مربیگری را کنار گذاشت، درست سه سال و ۱۰ روز قبل دچار خونریزی مغزی شد و چندین روز در ICU بود. فیلم که در سینماها و آمازون پرایم به نمایش در می‌آید، با تماس جیسون با اورژانس شروع می‌شود.
فرگوسن می‌گوید: «می‌خواستم از رختخواب بلند شوم که زمین خوردم. خوش‌شانس بودم که به قفسه کفش‌ها خوردم و سر و صدا بلند شد چون کتی طبقه پایین بود. او آمد و من را کنار دیوار پیدا کرد و این آخرین چیزی است که یادم می‌آید.»
فرگی می‌گوید بزرگترین ترسش بعد از عمل از دست دادن حافظه بوده: «همیشه به آن وابسته بودم. دو نوه‌ام کنارم بودند که ناگهان نتوانستم حرف بزنم. راستش خیلی وحشت کردم. به این فکر می‌کردم که حالا چه می‌شود؟ نمی‌توانم حرف بزنم، نکند حافظه‌ام رفته باشد. گفتاردرمان تلاش زیادی کرد. نام تمام خانواده‌ام و بازیکنانم را برایم می‌نوشت و بعد از ۱۰ روز حافظه برگشت. زندگی‌ام را به کادر درمان مدیونم، فوق‌العاده بودند. حالا دیگر هیچ چیز را خیلی جدی نمی‌گیرم و اگر همین فردا بروم، به خاطر این سه سال زندگی اضافه خوشحال و شکرگزارم.»

باشکوه‌ترین لحظه
سابقه کارگری فرگوسن و ریشه‌اش در گلاسکو تم اصلی فیلم است و فیلمی از او نشان می‌دهد که پیش از این دیده نشده بود. در سال ۱۹۶۰ وقتی کارگران کشتی‌سازی برای دستمزد بالاتر اعتصاب کرده‌اند و او سردسته معترضان است: «جیسون این کلیپ را نشانم داد، باور نمی‌کردم. گفتم این را از کجا آوردی؟ این شاید باشکوه‌ترین لحظه زندگی‌ام بود چون کارگرها به اندازه زحمتشان دستمزد نمی‌گرفتند و این حس که باعث شدم شرایطشان بهتر شود، تا همیشه با من است. اینکه توانستم عده‌ای را زنده کنم و از آموزه‌های مهم پدر و مادرم استفاده کردم. سن شما هر چه بالاتر می‌رود، تغییرات بیشتری می‌کنید اما اینها اساسی است. هیچ‌وقت اینها را به کار مربیگری ربط ندادم و همواره نگاهم رو به جلو بود. البته بعضی از بازیکنانم و قهرمانی‌ها و شکست‌ها هم در ذهنم مانده.» این فیلم به قدردانی فرگوسن نسبت به خانواده‌اش و بخصوص همسرش، کتی نگاه ویژه‌ای دارد: «یک مربی نمی‌تواند به اندازه کافی برای خانواده و دوستانش وقت بگذارد. نمی‌خواستم بازنده باشم، نمی‌توانستم و این به من انگیزه می‌داد. همسری نیاز داشتم که این را درک کند و با آن کنار بیاید. برایش آسان نبود اما بچه‌ها را خودش بزرگ کرد.»

رویای هر باشگاه
فرگوسن در هشت سال مربیگری در آبردین جام‌های زیادی برد که مهم‌ترین‌شان سه قهرمانی لیگ اسکاتلند و یک قهرمانی جام برندگان جام اروپا بود. او بعد باثبات‌ترین مربی تاریخ منچستریونایتد شد و در ۲۶ سال و نیم ۳۸ جام گرفت از جمله ۱۳ قهرمانی لیگ برتر و دو لیگ قهرمانان.
این فیلم که از ۵۵۰ ساعت اطلاعات و مطلب و ویدئو تهیه شده، با فتح لیگ قهرمانان سال ۱۹۹۹ و تکمیل سه‌گانه یونایتد به پایان می‌رسد. چند هفته پیش آینده لیگ قهرمانان به خطر افتاد وقتی ۱۲ باشگاه از جمله یونایتد طرح راه‌اندازی سوپرلیگ اروپا را علنی کردند. این طرح شکست خورد و هواداران یونایتد در اعتراض به اقدامات خانواده گلیزر اقدامات زیادی کردند شامل ورود به اولدترافورد که مانع از برگزاری بازی مهم باشگاه با لیورپول شد.
فرگوسن نخواست وارد دعوای مالکان باشگاه با هواداران شود اما مخالفتش را با ایده تشکیل یک «سوپرلیگ» دربسته که محدود به باشگاه‌های ثروتمند باشد، ابراز کرد: «من برای رنجرز و دانفرملاین در رقابت‌های اروپایی بازی کردم و به عنوان مربی با تیم کوچکی مثل آبردین، رئال مادرید را در فینال جام برندگان جام اروپا در سال ۱۹۸۳ شکست دادم. این رویای یک باشگاه کوچک بود. هر باشگاهی باید رویای آبردین را داشته باشد. نباید فراموش کرد که دلیل اصلی فوتبال این بود که ناتوان‌ترین فرد هم بتواند به اورست برود، بهتر از این نمی‌توانم توضیح دهم. بدون این رویا هیچ کاری نمی‌شود کرد.»

شخصیت و انرژی
وقتی از او سؤال می‌شود که آیا با انتقال قدرت به بازیکنان و ایجنت‌ها، مربیگری امروز سخت‌تر است، می‌گوید: «نه. فکر می‌کنم در درونم چیزی است که در زندگی من را جلو می‌برد. مغرور نیستم اما شخصیت، انگیزه، اراده و انرژی لازم برای حرکت را داشتم. حتی وقتی ۶۰ سالگی را رد کردم انرژی‌ام را به بازیکنان نشان می‌دادم. تجربه من از چند سال اخیر یونایتد می‌گوید که آنها شکننده‌تر شده‌اند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. بازیکنانی که در آبردین و یونایتد باقی گذاشتم، قدرتمند بودند و حالا عوض شده.»
او به طور خاص از یورگن کلوپ، مربی لیورپول و پپ گواردیولا که تازه منچسترسیتی را به قهرمانی لیگ برتر رسانده، تعریف می‌کند: «این دو به بازیکنان جوان لیورپول و سیتی انگیزه و انرژی داده‌اند. آنها در جای درستی قرار گرفته‌اند و مواد لازم را در اختیار دارند. این را هم بگویم که شبکه‌های اجتماعی مشکل اصلی این روزها است. نقش ایجنت‌ها را هم نمی‌شود نادیده گرفت اما کسانی که کارشان را بلد باشند، راهی پیدا می‌کنند.»

تحسین سولشر
یونایتد از پایان فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ که فرگوسن برای سیزدهمین بار و شیاطین سرخ برای بیستمین بار قهرمان لیگ شدند، به این عنوان نرسیده و اوله گونار سولشر نخستین مربی تیم است که توانسته دو سال پیاپی تیم را در میان چهار تیم برتر قرار دهد. یونایتد تقریباً از دومی خود در این فصل مطمئن است و به فینال لیگ اروپا هم راه یافته است. فرگوسن درباره مربی نروژی گفت: «حتی وقتی یک ذخیره جوان بود و روی نیمکت می‌نشست، از جلسات تمرین نکته‌ها را می‌گرفت. میل به مربیگری را همان موقع داشت و در باشگاهی مثل منچستریونایتد، نتیجه اهمیت زیادی دارد، بدون شک. اگر شما نتیجه نگیرید سؤال‌ها شروع می‌شود. او دارد نتیجه می‌گیرد، واقعاً کارش خوب بوده و آنچه در این باشگاه واقعاً اهمیت دارد، معرفی بازیکنان جوان است و او به بازیکنان جوان فرصت می‌دهد. این همیشه اساس کار منچستریونایتد بوده، از زمان مت بازبی، از زمان الکس فرگوسن و حالا کاری که اوله می‌کند. اگر بازیکنان جوان خوب هستند، به آنها فرصت بدهید. این باشگاه هیچ مشکلی ندارد.»
منبع: BBC

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *