امروز رئیس بارسلونا معلوم می‌شود/همه چیز درباره انتخابات بارسا


مسی می‌رود؟ ژاوی برمی‌گردد؟ بدهی‌ها چه می‌شوند؟

پس از پایان فاجعه‌بار دوران ریاست جوزپ ماریا بارتومئو بر بارسلونا، طرفداران باشگاه سرانجام رئیس جدید را انتخاب خواهند کرد اما وعده‌های نامزدها چیست؟ احتمال ریاست چه کسی بیشتر است؟ رئیس بعد از آمدن چه کار باید انجام دهد؟

می‌گویند این بزرگترین انتخابات باشگاهی در دنیاست. آیا درست است؟
بارسلونا اعلام کرده ۱۱۰۲۹۰ عضوش امکان رأی دادن دارند و ۲۲۸۱۱ نفر از آنها هم رأی خود را به‌صورت پستی ارسال کرده‌اند. انتظار چنین رأی پستی بالایی هم می‌رفت، چراکه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا هستیم و ۳۹۷۸ رأی‌دهنده خارج از کاتالونیا و ۳۵۵۳ نفر هم خارج از اسپانیا زندگی می‌کنند. ۸۷۴۷۹ نفر باقی‌مانده هم می‌توانند در روز یکشنبه در یکی از باجه‌های متعددی که در سراسر کاتالونیا قرار داده شده رأی خود را بدهند.

آیا به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، شرایط خاصی در نظر گرفته شده است؟
رأی‌گیری از ۹ صبح تا ۹ شب خواهد بود و برای هر گروه سنی یک ساعت خاص پیشنهاد شده تا به این ترتیب از تجمع گسترده افراد جلوگیری شود. در کاتالونیا مقررات منع رفت‌وآمد بین شهرستان‌ها برقرار است و افراد تنها به دلایل کاری می‌توانند از شهری به شهر دیگر بروند. به این ترتیب در موارد نادری که یک عضو در محله‌ای باشد که در آن باجه رأی‌گیری وجود ندارد و رأیش را هم با پست ارسال نکرده باشد، او نمی‌تواند رأی بدهد.

سه نامزد نهایی چه کسانی هستند؟
خوان لاپورتا: گزینه اصلی که در دوران ریاستش بر بارسلونا در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ دوبار فاتح لیگ قهرمانان شد و چهاربار قهرمان لیگ.
ویکتور فونت: بنیانگذار یک شرکت تجاری چندملیتی که سال‌هاست مشتاق ریاست بر بارسلونا است.
تونی فریشا: نزدیک‌ترین گزینه برای ادامه وضع موجود باشگاه و در حال حاضر اعضای باشگاه علاقه زیادی برای این کار ندارند.

مسأله بزرگ: آینده لیونل مسی
لاپورتا این هفته اعلام کرد مسی تنها در صورتی می‌ماند که او فاتح انتخابات شود: «من رابطه خیلی خوبی با او دارم. مطمئنم پیشنهاد من او را راضی می‌کند. من مطمئن هستم اگر یکی از دو نامزد دیگر برنده انتخابات شود، مسی در باشگاه نخواهد ماند.»

آیا این حرف او صحت دارد؟
اگر فریشا پیروز شود، که البته عملاً غیرممکن است، مسی باشگاه را ترک می‌کند. پیروزی فونت هم احتمالاً باعث جدایی او می‌شود. فونت گفته می‌خواهد قراردادی مادام‌العمر به مسی پیشنهاد دهد اما فقط لاپورتا است که می‌خواهد آینده کوتاه‌مدت بارسلونا را هم حول مسی بسازد. حرف اصلی رئیس سابق بارسا این است که او تجربه کافی دارد و مسی را نگه می‌دارد.

پیروزی کدام نامزد باعث می‌شود بازگشت ژاوی به بارسلونا سریع‌تر اتفاق بیفتد؟
ژاوی روزی به باشگاه برمی‌گردد؛ صرف‌نظر از اینکه چه کسی پیروز می‌شود. فونت در ابتدا از مربیگری ژاوی حمایت کرد اما حالا او را بیشتر در نقش مدیری می‌بیند که ممکن است روزی مربی تیم هم شود. ژاوی در این باره سکوت کرده و این باعث شده فونت تا حدی شرمسار شود. کاپیتان سابق بارسلونا بازی هوشمندانه‌ای را در پیش گرفته (مانند همیشه).
ژاوی نمی‌خواهد علناً از فونت حمایت کند، چون اگر لاپورتا پیروز شود هم او می‌خواهد بازگردد و با او کار کند. اینکه او چه زمانی برگردد بستگی به مسائلی فراتر از این دارد که چه کسی پیروز می‌شود. او فردی فوق‌العاده جاه‌طلب و کاملاً مطمئن است که می‌تواند موفق شود اما به اندازه‌ای باهوش هم هست که بخواهد در زمان مناسب به باشگاه برگردد. اگر رونالد کومان فصل را قدرتمندانه به پایان برساند، ژاوی شاید بخواهد مدتی دیگر صبر کند.

نتیجه انتخابات برای کومان چه معنایی خواهد داشت؟
اگر لاپورتا برنده شود، او احتمالاً می‌ماند، چراکه لاپورتا زمانی که به این نتیجه برسد که مربی به کار تیمش می‌آید، او را نگه می‌دارد. او در روزهای دشوار هم فرانک ریکارد و پپ گواردیولا را نگه داشت. این خبر که اخیراً اعلام شده او میکل آرتتا را می‌خواهد به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. او در طول دوران نامزدی‌اش مرتباً از کومان حمایت کرده و پیروزی لاپورتا احتمالاً خبر خوبی برای این مربی هلندی خواهد بود.
در این میان، فونت بیشتر علاقه دارد مربی تیم را تغییر دهد اما او هم می‌داند اگر کومان فصل را به‌خوبی به پایان برساند، باید او را نگه دارد. حضور ژاوی به‌عنوان مدیر تیم و کومان به‌عنوان مربی، برنامه او است. البته مشخص نیست این کار چقدر جواب بدهد.

خریدهای بزرگ باشگاه چه بازیکنانی خواهند بود؟
هر فردی که پیروز انتخابات شود، اریک گارسیا در تابستان به‌صورت آزاد از منچسترسیتی به بارسلونا می‌آید.
فونت و لاپورتا گفته‌اند به‌خاطر احترام به بازیکنان فعلی، نامی از هیچ بازیکنی نمی‌آورند، چراکه این انتخابات در میانه فصل برگزار می‌شود.
فریشا به این اشاره کرده که خرید کیلیان امباپه و ارلینگ هالند امکان‌پذیر است اما او می‌تواند وعده آوردن همه نامزدهای آتی توپ طلا را بدهد… هرچه باشد او برنده نخواهد شد!

پس قرار نیست یک ستاره به بارسلونا بیاید که انتقالش همه را شگفت‌زده کند؟
بعید است. لاپورتا رابطه خوبی با مینو رایولا، ایجنت هالند دارد، که از زمان آمدن زلاتان ابراهیموویچ در سال ۲۰۰۹ شکل گرفت اما با توجه به اوضاع فعلی باشگاه، اینکه این رابطه باعث آمدن هالند در تابستان شود مسأله دیگری است. لاپورتا البته شاید بتواند مانع انتقال این بازیکن ۲۰ساله به لیگ برتر انگلیس شود.
فونت بیشتر به فکر این است که تیم از پایه ساخته شود، به این ترتیب می‌خواهد ژاوی مدیر تیم باشد تا بر آکادمی نظارت کند. او جوردی کرویف را هم به‌عنوان مدیر فوتبال در نظر گرفته است.
اما کرویف هم حاضر نشده علناً از فونت حمایت کند. او همچنین گفته اگر یوهان، پدرش، زنده بود، رأیش را به لاپورتا می‌داد.
هرکس پیروز شود، بارسلونا باید بازیکنانش را بفروشد تا بتواند بازیکن بخرد. حتی اگر بازیکنان این تیم به فروش برسند هم یک سیاهچاله بزرگ مالی وجود دارد که نصیب رئیس بعدی می‌شود. نامزدها چگونه این اوضاع را مدیریت خواهند کرد؟ فروش بازیکن مهم است، هرچند همه نامزدها گفته‌اند بازیکنان جوان و بااستعداد تیم، مانند پدری و آنسو فاتی را نمی‌فروشند.
لاپورتا گفته باشگاه می‌تواند از اوراق قرضه استفاده کند تا پول جمع کند. به این ترتیب یا هواداران بارسلونا از روی وفاداری در باشگاه‌شان سرمایه‌گذاری خواهند کرد، یا اینکه افراد دیگر اوراق قرضه‌ را می‌خرند که برای‌شان سود مالی به‌همراه دارد و سررسیدشان در دوران پنج‌ساله ریاست لاپورتا خواهد بود.
فونت گفته این کار باعث می‌شود مدل مالکیت باشگاه توسط هواداران زیر سؤال برود و وضعیت غیراقتصادی باشگاه دچار مشکل شود، مالیات هم مشکلات دیگری ایجاد خواهد کرد. البته اوراق قرضه به معنای سهام نیستند و این کار باعث می‌شود باشگاه اوضاع مالی خوبی پیدا کند، بدون آنکه مدل مالکیت باشگاه عوض شود. البته این ایده را ابتدا باید کمیسیون ملی بازار اوراق بهادار تأیید کند.
هم فونت و هم لاپورتا روی توسعه ورزشگاه نوکمپ هم تأکید دارند.

الان چه وقت بازسازی ورزشگاه است؟
طبق پروژه اسپای بارسا که ۸۰۰میلیون یورو هزینه‌اش می‌شود، نوکمپ کاملاً بازسازی می‌شود، یک زمین بسکتبال ساخته می‌شود و یک مرکز تجاری هم افتتاح می‌گردد. این پروژه پرهزینه است اما در بلندمدت از نظر مالی برای باشگاه حیاتی است. هم لاپورتا و هم فونت گفته‌اند برنامه بازپرداختی که بارتومئو با گلدمن ساکس بر سرش به توافق رسیده، ولی اعضای باشگاه تأییدش نکرده‌اند را بررسی خواهند کرد.
این پروژه ممکن است به‌صورت محدودتر به پیش برود اما لاپورتا می‌خواهد زمین بسکتبال تیم به‌حدی بزرگ باشد که میزبان چهار بازی پایانی یورولیگ (لیگ بسکتبال اروپا) شود. لاپورتا همچنین گفته شاید بارسلونا به ورزشگاه المپیک در مونت‌جویس نقل مکان کند تا پروژه «نوکمپ نو» تا سال ۲۰۲۴، یعنی ۱۲۵سالگی باشگاه آماده شود.
منبع: دیلی‌میل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *