امضای دیجیتال چیست و چرا باید آن را دریافت کرد؟یک امضا بدون امکان جعل

سایت بدون – شاید بتوان اولین ظهور امضای دیجیتال را اسکن کردن امضای یک شخص و کپی کردن آن پای مدرک عمومی عنوان کرد. این روزها اما این امضا پیشرفته‌تر و البته معتبرتر از نوع قدیمی آن است. امضای دیجیتال در واقع هویت همان امضای سنتی است که برای احراز هویت فرد به کار می‌رود با این تفاوت که امضای دیجیتال به دلیل استفاده از الگوریتم‌های پیچیده ریاضی از امنیت بیشتری نسبت به امضای سنتی برخوردار است. امضای دیجیتال، سال‌های زیادی است که به وجود آمده، اما تصویب قانونی آن در تجارت جهانی در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد و به امضای دیجیتال وجه قانونی بیشتری بخشید. فرآیند امضای دیجیتال کمی پیچیده است. برای این کار از یک روش رمزنگاری استفاده می‌شود و از یک کلید برای تأیید هویت و محافظت از سند استفاده می‌شود.
در فرآیند امضای دیجیتال از کلید عمومی و کلید خصوصی استفاده می‌شود. کلید خصوصی سند را امضا می‌کند و فقط امضاکننده به آن دسترسی دارد و کلید عمومی برای رمزگشایی فقط توسط گیرنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای این‌که این فرآیند به‌خوبی اجرا شود نیاز است هم گیرنده و هم فرستنده، گواهی دیجیتال یا همان شناسه دیجیتال را داشته باشند.
  فرآیند امضای دیجیتال
معمولا در ایجاد امضای دیجیتال سه الگوریتم دخیل هستند:
تولید کلید: این الگوریتم یک کلید عمومی را همراه کلید خصوصی ارائه می‌کند.
امضا: این الگوریتم با دریافت کلید خصوصی و پیامی‌ که در حال امضای آن است، امضایی تولید می‌کند.
تأیید: این الگوریتم صحت پیام را با تأیید آن، همراه با امضا و کلید عمومی بررسی می‌کند.
فرآیند امضای دیجیتال مستلزم آن است که امضای تولید شده توسط پیام ثابت و کلید خصوصی توسط کلید عمومی همراه آن احراز هویت شود. با استفاده از این الگوریتم رمزنگاری، امضای کاربر بدون دسترسی به کلید خصوصی آن قابل تکرار و جعل نیست.
  امکانات امضای دیجیتال
با امضای دیجیتال، فرد می‌تواند یک سند را به صورت دیجیتال امضا کند. امضای دیجیتال از این‌که اسناد مورد جعل قرار بگیرند، محافظت می‌کند و به سند اعتبار می‌بخشد. با این‌که امضای دیجیتال از امنیت خوبی برخوردار است اما باز هم ترس از خطرات امنیتی کاملا منطقی است. کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که از امضای دیجیتال برای بالا بردن امنیت اسناد خود استفاده می‌کنند. از جمله مزایای امضای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کاهش هزینه: کاهش هزینه‌های جانبی از جمله مزایای امضای دیجیتال محسوب می‌شود. برای استفاده از امضای دیجیتال نیازی به استفاده از کاغذ، جوهر، چاپگر و اسکنر وجود ندارد و به تبع هزینه چنین اقلامی حذف خواهد شد.
تسهیل روند کار: با استفاده از امضای دیجیتال، روند کار سریع‌تر اجرا می‌شود و در عین حال از امنیت بیشتری نیز برخودار خواهد بود و با توجه به تسهیل کارها مشتریان رضایت بیشتری خواهند داشت.
امنیت: امضای دیجیتال با استفاده از فرآیندهای رمزنگاری پیچیده‌ای که استفاده می‌کند از امنیت بهتری نسبت به امضای سنتی برخودار است.
قانونی بودن: از نظر قانونی امضای دیجیتال ارزشی برابر با امضای سنتی دارد. حتی در دادگاه‌ها نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و مانند سند کاغذی امضا شود.
  کاربرد امضای دیجیتال
تأثیرات امضای دیجیتال در روند اجرای کارها و یکپارچگی آن هر روز بیشتر آشکار می‌شود. در ادامه ما به چند نمونه از کاربردهای مهم امضای دیجیتال می‌پردازیم:
دولت‌ها: بسیاری از دولت‌ها استفاده از امضای دیجیتال را برای کم کردن هزینه‌های خود و بالا بردن امنیت آغاز کرده‌اند. بسیاری از دفاتر دولتی با اسناد و برگه‌های زیادی سروکار دارند که نیاز به امضا دارند. این اسناد برگه‌های حساسی هستند که استفاده از امضای دیجیتال امکان دخالت شخص ثالث و جعل آنها را از بین می‌برد.
دفاتر حقوقی: برخی از دفاتر حقوقی با اسناد حساسی سروکار دارند و استفاده از امضای دیجیتال هزینه کاغذ و نیروی انسانی را کاهش می‌دهد و همچنین امنیت این اسناد را نیز بالا می‌برد.
مراقبت‌های بهداشتی: در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و درمان با استفاده از امضای دیجیتال بسیاری از فرآیندها تسهیل شده و اجرای فرآیندها با استفاده از امضای دیجیتال زمان اجرای آنها را کاهش و امنیت داده را نیز افزایش داده است.
مراکز تولیدی: شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند از امضای دیجیتال برای سرعت بخشیدن به فرآیندها از جمله طراحی محصولات، تضمین کیفیت، پیشرفت‌های خط تولید، بازاریابی و فروش استفاده کنند. استفاده از امضای دیجیتال در تولید توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نظامی: بخش نظامی در هر کشوری، یکی از حساس‌ترین بخش‌هاست که با ظهور امضای دیجیتال باعث پیشرفت‌های بسیاری شده است. در بخش نظامی،‌ امضای دیجیتال باعث تقسیم اطلاعات و امنیت داده شده است.
ارزهای دیجیتال: ارزهای دیجیتال، ماهیت پیچیده‌ای دارند و از امضای دیجیتال برای احرازهویت بلاکچین‌ها استفاده می‌کنند. از امضای دیجیتال همچنین برای تأیید داده‌های تراکنش ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، این امر به نشان دادن مالکیت افراد کمک می‌کند.
  تفاوت بین امضای دیجیتال و امضای الکترونیکی
اگرچه این دو اصطلاح شبیه یکدیگر به نظر می‌رسند، اما امضای دیجیتال با امضای الکترونیکی متفاوت است. امضای دیجیتال یک اصطلاح فنی است که نتیجه یک فرآیند رمزنگاری یا الگوریتم ریاضی را تعریف می‌کند که می‌تواند برای احراز هویت دنباله‌ای از داده‌ها استفاده می‌شود. اما اصطلاح امضای الکترونیکی یک اصطلاح حقوقی است که به طور قانونی استفاده می‌شود.
  نتیجه‌گیری
امضای دیجیتال شکلی از امضای الکترونیکی است. از ارزش بالایی برخوردار است و از نظر قانونی همان امضای دستنویس است. امضای دیجیتال دارای چند مزیت از جمله کاهش هزینه تا صرفه‌جویی در زمان را شامل می‌شود. امضای دیجیتال برای کاهش نیروی کار و در عین حال سرعت بخشیدن به فرآیندهای کاری و زیرساخت‌ها طراحی و ایجاد شده است. مراکزی مانند مراقبت‌های بهداشتی، بخش‌های حقوقی، نظامی و مالی می‌توانند بیشترین بهره را از امضای دیجیتال ببرند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *