انتقال بی‌سر و صدای روبرتو کارلوس/اسطـــوره در لیگ آماتـــورها


سایت بدون- امثال لوییز دیاز و پیر امریک اوبامیانگ در پنجره نقل و انتقالات ژانویه امسال خبرساز شدند اما یک انتقال به دور از هیاهوی رسانه‌ها انجام شد و یک تیم آماتور در شروپشایر انگلیس، توانست ستاره سابق تیم ملی برزیل و رئال مادرید، روبرتو کارلوس را جذب کند.
قهرمان جام جهانی ۲۰۰۲ و دارنده سه قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا به‌عنوان بخشی از رقابت «انتقال رویایی» eBay به تیم«بول این د بارن» پیوست. این برزیلی ۴۸ ساله که یکی از بهترین مدافع چپ‌های تاریخ فوتبال به حساب می‌آید، آخرین بار در سال ۲۰۱۵ در تیم دهلی دیناموس در سوپرلیگ هند بازی کرده بود.
رقابت «انتقال رؤیایی» برای هر کسی که در «ساندی لیگ» انگلیس تیم دارد، مهیا است. با یک ورودی ۵ پوندی هر کسی می‌تواند یک بازیکن حرفه‌ای را به تیمش اضافه کند.
علاوه بر کارلوس، دو هفته قبل انی آلوکو، بازیکن سابق تیم ملی زنان انگلیس هم راهی ساندی لیگ و تیم پونسی شد. همه پول‌هایی که از این رقابت به دست می‌آید جهت حمایت از «فوتبال فراتر از مرزها» صرف می‌شود که خیریه‌ای است برای کمک به جوانان محروم در سراسر انگلیس.
بارن تیمی محلی است که بیش از ۳۰ سال پیش تشکیل شده و این فصل توانسته به دسته دوم از چهار دسته در ساندی لیگ منطقه شروزبری برسد. مربی تیم، دروازه‌بان‌شان اد اسپلر است که اعتراف می‌کند تمام تلاشش را کرده برای اینکه هیجانات تیم در روز مسابقه را کنترل کند. او می‌گوید: «همه فوق‌العاده هیجان‌زده بودند، این فرصت شاید یک بار در تمام عمر پیش بیاید. احساسات زیادی به خرج دادند اما فکر می‌کنم وقت مسابقه که بشود، با تمام توان برای بازی کردن و لذت بردن تلاش کنند. این داستان را می‌شود تا سال‌ها تعریف کرد.»
وقتی از او سؤال شد چطور به کسی که ۱۲۵ بازی برای تیم ملی برزیل انجام داده، توصیه تاکتیکی کرده، گفت: «مربیگری یک همچنین فوتبالیست فوق‌العاده‌ای کاملاً یک سطح جدید برای من ایجاد کرد! احتمالاً در روز مسابقه با او درباره چگونگی بازی تیم حرف بزنم اما او دانش و تجربه بسیار زیادی در بالاترین سطح دارد که مطمئنم به موقع از آن استفاده می‌کند.»
داشتن چنین بازیکن بزرگی در یک محل شور و شوق زیادی به وجود آورد. هواداران جوان و پیر برای دیدن او می‌آمدند و از هر وسیله‌ای برای اینکه به بهترین شکل عملکردش را زیر نظر داشته باشند، استفاده می‌کردند. اسپلر اما درباره بازی نگران است چون لیام تورال، مدافع چپ اول تیمش است و با آمدن کارلوس بین این دو رقابت به وجود آمده، او امیدوار است از هر دو استفاده کند: «البته کارلوس بهترین مدافع چپی است که تا به حال فوتبال بازی کرده بنابراین به لیام گفته‌ایم شاید بازی نکند. البته امیدوارم کارلوس کمی جلوتر بازی کند تا لیام که بهترین مدافع چپ شروپشایر است، فرصتی برای درخشش پیدا کند.»
کارلوس برای بازی دوستانه جمعه مقابل هارلسکات رنجرز روی نیمکت نشست. بعد از هموطنش کاکا که چند سال پیش در یک تیم شش نفره در لندن عضو شد، حالا کارلوس باید با نیمکت‌نشینی کنار می‌آمد. او اما در نهایت فرصت پیدا کرد برای نخستین بار در لیگ آماتور انگلیس بازی کند. حتی یک پنالتی هم گل کرد اما تیمش در نهایت ۴ بر ۳ باخت. بعد از آنکه توانست یک بازی متوسط ارائه کند، جایزه بهترین بازیکن مسابقه را به هم‌تیمی‌اش کالوم بب داد.
کارلوس دائماً لبخند می‌زد وقتی بعد از پایان مسابقه در کنار هم‌تیمی‌ها و مربی‌اش عکس گرفت و او از معدود کسانی است که با بزرگترین مربی‌های جهان مانند فابیو کاپلو، گاس هیدینک و ویسنته دل بوسکه کار کرده است.
باور می‌کنید یا نه اما این نخستین تقابل کارلوس با فوتبال در وست میدلندز نیست؛ او اوایل دوران حرفه‌ای خود تا آستانه انتقال به بیرمنگام سیتی پیش رفت. در سال ۱۹۹۵ از سنت اندروز (استادیوم بیرمنگام) پیشنهاد دریافت کرد وقتی نخستین گل ملی خود را در پیروزی ۳ بر صفر برابر ژاپن در جام اومبرو زد؛ آن تورنمنت نمایشی به‌عنوان پیش درآمدی برای یورو ۹۶ برگزار شد. بیرمنگام تازه به چمپیونشیپ (آن موقع نامش دسته اول بود) صعود کرده بود اما کارلوس نپذیرفت و به اینترمیلان رفت تا زیر نظر روی هاجسون کار کند.
کارلوس ۲۰ جام معتبر با امثال اینتر و رئال مادرید برد و با برزیل جام جهانی و دو کوپا امریکا و یک جام کنفدراسیون‌ها را به دست آورد. او همچنین به خاطر گل «غیرممکن» به فرانسه در یک تورنمنت دوستانه در سال ۱۹۹۷ شهرت دارد.
این را مقایسه کنید با بزرگترین افتخار بقیه بازیکنان تیم بارن در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ که به اسپلر تعلق دارد وقتی در مدرسه راهنمایی بوده و جایزه یک تورنمنت جوانان را گرفته. او می‌گوید: «من و خیلی‌ها از تورنمنت‌های جوانان خاطرات خوبی داریم.» اما یک چیزی در درون همه تیم وجود دارد که از این به بعد دوران فوتبالی تک تک بازیکنان این تیم متحول می‌شود.
منبع: ESPN

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *