انواع « سواد» از نگاه یونسکو چیست ؟

سایت بدون -اولین و شاید ساده‌ترین تعریف سواد که یونسکو آن را بیان کرد «توانایی خواندن و نوشتن» بود. در واقع هر کسی که توانایی خواندن و نوشتن به زبان مادری خود را داشت باسواد خوانده می‌شود. بعد از این تعریف دیگری از سواد مطرح شد که دومین تعریف یونسکو از سواد بود. در این تعریف آموختن استفاده از رایانه و یک زبان خارجی نیز به تعریف سواد اضافه شد. 
اما تعریف سواد از دید یونسکو به همین‌جا ختم نشد و در تعریف سوم ۱۲مورد دیگر به سواد اضافه شد. 
  سواد عاطفی به معنای توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان
  سواد ارتباطی به معنای توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی
  سواد مالی به معنای توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روش‌های پس‌انداز و توازن دخل و خرج
  سواد رسانه‌ای به معانی این که فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است.
  سواد تربیتی به معنای توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته
  سواد رایانه‌ای به معنی دانستن مهارت‌های راهبری رایانه
  سواد سلامتی به معنی دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماری‌ها
  سواد نژادی و قومی به معنای شناخت نژادها و قومیت‌ها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن
  سواد بوم شناختی به معنای دانستن راه‌های حفاظت محیط زیست
  سواد تحلیلی به معنای توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریه‌های مختلف و ایجاد استدلال‌های منطقی بدون تعصب و پیش‌فرض
  سواد انرژی به معنای توانایی مدیریت مصرف انرژی 
  و در آخر سواد علمی به معنای این‌که علاوه بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حل و فصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب داشته باشند.
اما در جدیدترین تعریف سواد، یونسکو عبارت «علم با عمل معنا می‌شود» را استفاده کرده است. با نگاهی به تعاریف یونیسف، رنگ و بوی تحلیل و حضور رایانه‌ها را در تعریف سواد خواهیم دید.

مطلب پیشنهادی

پایداری باور؛ چرا ما مقابل تغییر در عقایدمان مقاومت داریم

سایت بدون – مقاومت در برابر تغییر باور، که به اثر بازگشتی یا محافظه‌کاری مفهومی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *