داده (Data) از مهمترین داراییهای هر استارتآپ است. داده میتواند شرایط کسبوکار و مسیر رشد را تحتتاثیر قرار دهد. باید توجه کرد داده با اطلاعات (Information) متفاوت است، روی دادهها فرآیند تحلیلی صورت نمیگیرد و فقط به صورت خام ذخیره میشود. این دادهها پس از پردازش به اطلاعات تبدیل خواهند شد. برای اینکه استخراج اطلاعات مفید، نیاز به فرآیند دادهکاوی (Data Mining) است.
دادهکاوی با کمک ریاضیات به شناسایی الگوریتمها و الگوها میپردازد و ارتباطی میان دادهها ایجاد میکند تا با کمک آنها بتوان تحلیلی از مشتری و شرایط بازار ایجاد کرد. اطلاعاتی که فرآیند دادهکاوی به کسبوکار ارائه میکند، بسیار ارزشمند است. به عنوان مثال:
به شناخت دقیقتر مشتریان کمک میکند: تحلیل دادههای رفتاری مشتریان میتواند به ما بگوید کجا و چگونه بهبود ایجاد کنیم که مشتری مدت بیشتری را با محصول ما بگذراند.
تخمینی از طول عمر مشتری ارائه میکند: وقتی داده تعداد زیادی از مشتریان را داریم، میتوانیم نقاطی را که مشتری محصول ما را کنار میگذارد شناسایی کنیم و در اصلاح آن برای نگهداشتن مشتری بکوشیم.
اثرگذاری فعالیتهای بازاریابی را اندازه میگیرد: وقتی یک برنامه بازاریابی یا مارکتینگ (کمپین) اجرا میشود میتوان با دادههای برآمده از بازخورد کاربران، میزان اثرگذاری کمپین را مشخص کرد.
با شناسایی روندها به پیشبینی اتفاقات کمک میکند: با شناخت شرایط حال و بررسی نمودارها میتوان مسیر حرکت کاربر را پیشبینی کرد و با توجه به این مسیر محصول را بهبود داد.
اطلاعات ارزشمندی از شرایط بازار و فروش ارائه میکند: این دادهها میتوانند الگوهای فروش را شناسایی کنند و با کشف این الگوها پیشبینی شرایط تسهیل خواهد شد.
استارتآپها میتوانند با سرمایهگذاری روی فناوری یادگیری ماشین (Machine leaning) اکتشاف الگوریتمها و شیوههای رفتاری را به گونهای انجام دهند که سامانهها توانایی یادگیری پیدا کنندتا دادهها را به صورت هوشمند تحلیل و برمبنای نتیجه آن رفتار کنند.
هر چقدر دادهها افزایش پیدا کند، یادگیری ماشین بهتر خواهد شد. بهرهگیری از این سامانه میتواند به صرفهجویی و بهبود هزینههای عملیاتی و سرعت سامانهها بسیار کمک کند. به عنوان مثال سامانه با دریافت اطلاعات اولیه از کاربر میتواند گامهای بعدی رفتاری او را حدس بزند و گزینههای مناسبی به او پیشنهاد کند. این پیشنهادها میتواند بر وفاداری مشتری و استفاده مجدد از محصول اثرگذار باشد.