اگر در ماه رمضان دارو مصرف کنید این مطلب را بخوانید


سایت بدون – یکی از معضلات بیماران در ماه رمضان استفاده درست از داروهاست، چراکه خیلی از داروها، صبح هنگام و در چند وعده مصرف می‌شود و روزه‌داری مصرف این داروها را مختل می‌کند. حالا ستاد مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، چند توصیه به بیماران می‌کند تا روند مصرف داروهایشان با مشکل مواجه نشوند.
  افرادی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند یا مبتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت، فشارخون، روده تحریک‌پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، اختلالات غده تیروئید، بیماری‌های اعصاب و روان، قلبی-عروقی و تنفسی هستند، پیش از اقدام به روزه‌داری با پزشک مشورت کنند.
   بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی یا تغییر زمان مصرف کنند؛ چراکه رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به از بین رفتن اثربخشی دارو و اثرات درمانی آن، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.
   بیماران مبتلا به صرع که در معرض خطر تغییر دوز دارو در دوره روزه‌داری هستند، با قطع دارو، دچار بازگشت حملات تشنجی می‌شوند.
  بیماران مبتلا به آسم، با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند.
  داروهای بیماران فشارخون در دوره روزه‌داری، از نظر اثربخشی با مشکلی مواجه نمی‌شود. البته گاهی لازم است در مورد داروهای ادرارآور، برای جلوگیری از کاهش آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه‌دار کند.  
  بیمارانی که از داروهای ضدالتهاب استفاده می‌کنند، گاهی مصرف دارویشان به دو بار در روز می‌رسد. مصرف این‌گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.
  افرادی که دچار عفونت‌ شده‌اند و می‌خواهند روزه بگیرند، می‌توانند آنتی‌بیوتیک‌ها را به جای چند بار مصرف در روز، یک یا دو بار در روز مصرف کنند. در این داروها به جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می‌تواند داروهایی را که یک بار در روز تجویز می‌شود، توصیه کند.
  برخی از داروها قابلیت این را دارند که از شکل خوراکی به شکل پوستی تغییر کنند، البته همه اینها بستگی به نظر پزشک دارد، بنابراین در صورت وجود این مدل از داروها به جای مصرف داروی خوراکی می‌توان به شکل زیست چسب (چسب پوستی دارو در صورت موجود بودن) تجویز شود.
  بیماران مبتلا به دیابت، بدون تشخیص پزشک، دوز داروهایشان را تغییر ندهند، بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند، قبل از اقدام به روزه‌داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. همچنین در تمامی بیماران دیابتی، کنترل مرتب قند خون و تنظیم آن بسیار مهم است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *