اگر می خواهید خانه خود را رنگ بزنید این مطلب را بخوانید/ بوی تینر و لاک و رنگ

سایت بدون – زمانی که نیاز به تعمیرات خانه دارید احتمالا به این فکر می‌افتید که شاید بتوانم خودم انجامش دهم؛ از تعمیرات وسایل برقی  و شیرآلات که کاری تخصصی است، گرفته تا لکه‌گیری مبلمان و رنگ‌کردن دیوارها. این فکر در ابتدا با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ها به ذهن می‌رسد ولی باید توجه داشته باشید که هر کسی نمی‌تواند همه فن حریف باشد و انجام‌دادن امور تاسیساتی و تعمیراتی خانه در کنار مزایایی که فکر می‌کنید، معایبی هم خواهد داشت؛ پس باید ابتدا همه جوانب کار را بسنجید و توانایی خود را بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید خودتان به خرابی‌های خانه رسیدگی کنید. در این میان نقاشی‌کردن خانه از آن دست کارهایی است که نسبتا سخت است و هر کسی شاید نتواند از پَسَش بربیاید. اگر تصمیم دارید خودتان به قول معروف دستی به سر و روی خانه بکشید حتما آموزش‌های این صفحه را دنبال کنید.
همان‌طور که اشاره شد باید به این مسأله توجه داشته باشید که علاوه بر مزایای این کار که مهمترینش صرفه‌جویی در هزینه است، این کار معایب و سختی‌هایی نیز به دنبال خواهد ‌داشت؛ به‌ عنوان مثال طی انجام کار نقاشی خانه برای رنگ‌زدن سقف مجبور می‌شوید از یک نردبان بلند استفاده کنید که به احتمال زیاد مهارت کافی برای انجام این کار را نیز ندارید. یکی دیگر از مشکلات نقاشی‌کردن خانه قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر است؛ اما دلسرد نشوید، چون تجربه‌ کارهای جدید می‌تواند چیزهای جدیدی به شما بیاموزد. اگر قبل از شروع کار نقاشی خانه تجهیزات کافی برای انجام این کار را تهیه کنید تا حدود زیادی می‌توانید از سختی‌های انجام کار و خطرات احتمالی آن کم کنید. می‌توانید با تهیه دستکش و ماسک مناسب خطر این‌که به صورت مستقیم در معرض مواد شیمیایی قرار بگیرید را به حداقل برسانید. قبل از شروع کار از ایمن و مناسب‌بودن نردبان اطمینان حاصل کنید تا در حین انجام کار دچار مشکل یا حادثه نشوید.
نکته: وضع آب و هوا را در نظر بگیرید
نخستین نکته این است که برای رنگ‌زدن خانه زمان مناسبی از‌ سال را انتخاب کنید تا هنگام خشک‌شدن رنگ دچار مشکل نشوید. رطوبت زیاد هوا مساوی است با خشک‌شدن آهسته‌ کار و به تعویق انداختن آن. بنابراین هیچ ‌گاه یک روز بارانی یا یک هوای شرجی را برای نقاشی خانه انتخاب نکنید.
طرح داشته باشید و برنامه‌ریزی کنید
معمولا هر کاری که مربوط به تعمیرات خانه باشد، از یک طرح اولیه الهام می‌گیرد و با توجه به آن شروع می‌شود؛ به ‌عنوان مثال شما می‌توانید، نقاشی خانه خود را از داخل یا خارج خانه شروع کنید و به پایان برسانید یا این‌که در طی کار از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که اگر بخواهید چند اتاق را به صورت همزمان رنگ بزنید اصلا کار درستی نیست. بنابراین در ابتدا مشخص کنید که قرار است دقیقا از کجا و چگونه شروع به کار کنید. کار نقاشی خانه نیز همانند هر کار دیگری از تعمیرات خانه نیاز به برنامه‌‌ریزی دقیق دارد و باید طبق آن برنامه عمل کنید. اگر می‌خواهید رنگ‌زدن قسمت‌های مختلف خانه را یک روزه و یا در زمان خیلی کم به پایان برسانید، باید به شما بگوییم که این امر امکانپذیر نیست؛ زیرا کار نقاشی خانه یک پروژه‌ زمانبر و چند روزه تعمیرات خانه است و نمی‌توانید آن را در طول مدت زمان کم به پایان برسانید. باید زمانی را که در اختیار دارید بین کارهای زیر تقسیم کنید:  جا‌به‌جا کردن وسایل خانه و مبلمان یا پوشاندن آنها، آماده‌سازی دیوارها، زدن یک لایه آستر، مدت زمان لازم برای خشک‌شدن رنگ آستر، نقاشی اصلی و تمیزکردن خانه و برگرداندن آن به حالت اولیه. علاوه‌ بر این کارها ممکن است در حین انجام کار اتفاقات پیش‌بینی‌نشده‌ای پیش بیاید که وقت شما را تلف ‌کند یا برعکس این‌که باعث تسریع در روند انجام کار شود. بنابراین حتما این موارد را در نظر داشته باشید و کارهای مهم را به آخر موکول نکنید.
 قبل از شروع کار  
پیش از شروع تعمیرات خانه به‌خصوص رنگ‌زدن، مبلمان و سایر وسایل را با پارچه‌ها یا ملافه‌های مناسب بپوشانید. کف زمین و پنجره‌ها را با پلاستیک یا روزنامه‌های قدیمی یا پارچه پوشش دهید. از قراردادن فرچه و غلتک‌های رنگی روی زمین خودداری کنید، به جای این‌ کار می‌توانید آنها را روی یک روزنامه‌ قراردهید. رنگ را از دسترس کودکان دور نگه‌ دارید. در صورتی که رنگ با چشم شما تماس پیدا کرد، فورا آن را با آب سرد شست‌وشو دهید. اگر سوزش رفع نشد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. رنگ‌ها بشدت قابل اشتعال هستند؛ پس از رنگ‌زدن خانه از مجاورت هر گونه منبع گرمایشی یا شعله خودداری کنید و در طول نقاشی خانه از کشیدن سیگار بپرهیزید. اگر قسمتی از خانه تهویه مناسب ندارد، در طی کار گاهی برای نفس‌گیری از آن قسمت خارج شوید. برای رنگ‌زدن سقف و قسمت‌های بلندتر دیوارها به یک نردبان نیاز خواهید داشت. پس قبل از بکارگیری نردبان نسبت به محکم‌بودن آن اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز از شخص دیگری برای نگهداشتن آن کمک بگیرید.
 بتونه، سمباده و آسترزنی
قبل از این‌که کار نقاشی یا آسترزدن دیوارها را شروع کنید، ناهمواری و ناصافی‌های آنها را برطرف کنید. با استفاده از بتونه‌کاری قسمت‌های ترک‌خورده (ترک‌های کم‌عمق)، پرکردن تورفتگی‌های عمیق با استفاده از گچ و صاف‌کردن قسمت‌های برجسته با استفاده از کاردک یا چاقو سطوح صیقلی و صاف ایجاد کنید. صاف‌بودن سطح دیوارها نتیجه کار شما را حرفه‌ای‌تر نشان خواهد داد. برای اطمینان خاطر بیشتر می‌توانید دیوارها را سمباده‌زنی کنید تا سطوح به‌ طور کامل یک‌دست شود. پس از انجام این کار، با استفاده از یک پارچه، گرد و غبار روی آن را پاک کنید؛ زیرا وجود گرد و غبار در سطح زیرین نقاشی باعث می‌شود نقاشی خانه جلوه‌ای نامناسب داشته باشد. بعد از صاف‌کردن سطوح نیاز دارید تا ابتدا دیوارها را  با یک لایه آستر (ترجیحا سفیدرنگ) بپوشانید. این کار را از کناره‌ها شروع کنید و سعی کنید تا حد امکان در امتداد یک خط مستقیم حرکت کنید و سپس کم‌کم سایر قسمت‌ها را بپوشانید. برای این‌که از پوشش‌دهی کامل آستر مطمئن شوید، امکان دارد لازم باشد که چندبار روی یک خط کار کنید. سعی کنید کل سطح دیوار را با استفاده از یک غلتک به ‌طور کامل با رنگ پوشش دهید؛ اما فراموش نکنید که برای زدن لایه آستر بهتر است از فرچه استفاده کنید؛ چون شما در این کار مهارت کافی ندارید، می‌توانید سطح دیوار را به قسمت‌هایی تقسیم کرده و پس از اتمام کار یک قسمت، کار نقاشی سایر قسمت‌ها را شروع کنید. پس از تمام‌کردن کار آستر آن را به مدت ٢۴ تا ٣۶ ساعت به حال خود بگذارید تا به ‌طور کامل هوادهی و خشک شود. عجله نداشته باشید و پس از این مدت اگر دیوارها همچنان به ‌طور کامل خشک نشده بودند، کار رنگ اصلی را به روزهای بعدی موکول کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *