ایران ما؛آشنایی با جاذبه های گردشگری مرودشت/ سفر به مهد تمدن کهـن ایـران

سایت بدون – در فاصله ۴۰ کیلومتری شیراز، شهر تاریخ و تمدن ایران، مرودشت با انبوهی از جاذبه های کهن و دیدنی جلوه نمایی می کند. دومین شهر پرجمعیت استان و یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران که پیشینه اش به پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد و هر سال مورد توجه انبوهی از گردشگران داخلی و خارجی است. از آن جا که مرو در لغت به معنای چمن است، گروهی علت نام گذاری این شهر را مربوط به دشت های سرسبز آن می دانند. کاخ‌ های تخت‌جمشید، صدستون و داریوش و همچنین سنگ نوشته پهلوی از مهم ترین آثار گردشگری مرودشت است که در ایران گشت این هفته به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

تخت جمشید
در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت، شهر باستانی تخت جمشید، شاهکار تاریخی، شکوهمند و باعظمت ایران باستان قرار دارد که در سلسله هخامنشیان به عنوان پایتخت این پادشاهی شناخته می شده است. مجموعه کاخ هایی با قدمت ۲۵۰۰ سال که بنای آن ها به منظور نمایش شکوه و عظمت سلسله هخامنشی، در زمان داریوش اول آغاز شد و توسط جانشینان وی به مدت ۱۵۰ سال ادامه یافت. کاخ هایی که از جمله مهم ترین آن ها می توان به کاخ آپادانا،کاخ تچر، کاخ ملکه و کاخ هدیش اشاره کرد. کاخ آپادانا، بزرگ ترین و مجلل ترین کاخ تخت جمشید و کاخ تچر به دستور داریوش اول بنا شدند. ازکاخ آپادانا به منظور برگزاری جشن ها و اقامت مهمانان خارجی پادشاه و از کاخ تچر به عنوان کاخ اختصاصی پادشاه استفاده می شده است. کاخ ملکه و کاخ هدیش نیز به فرمان خشایارشا ساخته شد. کاخ ملکه که نسبت به دیگر کاخ های تخت جمشید از ارتفاع کمتری برخوردار است همان طور که از نامش پیداست کاخ اختصاصی ملکه و محل زندگی وی بوده است. کاخ هدیش نیز که در بلندترین نقطه تخت جمشید واقع شده به طوری که بخشی از زیربنای آن را کوه تشکیل می دهد در تاریخ با عنوان کاخ مرموز یاد می شود. سنگ نوشته ها و آرامگاه های مربوط به پادشاهان سلسله هخامنشی و همچنین کتیبه های گلی واقع در تخت جمشید نیز بر جذابیت های این مجموعه افزوده اند به طوری که هر گردشگری را برای یک بار هم که شده به بازدید از این موزه تاریخ بشری دعوت می کند.

تنگ بستانک

منطقه ای حفاظت شده در بخش کامفیروز مرودشت که به علت پوشش جنگلی، آب و هوای دلنشین، طبیعت بکر و جذابیت های دیداری اش به بهشت گم شده ایران شهره است. ارتفاع بالای تنگ بستانک و وجود درختان سربه فلک کشیده که از تابش نور مستقیم خورشید بر بستر دره جلوگیری می کند، موجب شده است تا در فصل تابستان، گردشگران هوای خنک و دلپذیری را در بازدید از این جاذبه دیدنی تجربه کنند. پوشش گیاهی متنوع شامل درختان ارس و بلوط و گیاهان زالزالک و دافنه، آویشن و بومادران و همچنین حیات وحش جذاب با حیواناتی از قبیل کفتار، راسو، روباه، پرندگان شکاری و گونه های مختلف ماهی، بر جذابیت های این منطقه افزوده است. علاوه بر این ها وجود آب جاری و همچنین آبشارهای متعددی که با ارتفاع کم در نقاط مختلف تنگه به چشم می خورند، تنگ بستانک را به بهشتی زمینی تبدیل کرده اند که هر گردشگری را به تجربه شیرین بازدید از خود دعوت می کند.

نقش رستم

در قسمت شمالی شهرستان مرودشت و در فاصله ۶ کیلومتری تخت جمشید، مجموعه ای تاریخی با نام نقش رستم قرار دارد که آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی، یادمان هایی از عیلامیان، ساسانیان و هخامنشیان، بنای کعبه زرتشت و نقوش برجسته متعددی از وقایع سلسله ساسانی را در خود جا داده است. این مجموعه تاریخی برای اولین بار توسط کاوشگری به نام ارنست هرتسفلد کاوش شد و به دلیل ارزش تاریخی بسیار بالا طی چندین مرحله نیز توسط گروهی از محققان دانشگاه شیکاگو مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت. این اثر در گذشته سه گنبدان یا دوگنبدان نام داشته است که احتمال می رود ایرانیان پس از برقراری ارتباط بین رستم و نقوش به جا مانده از دوره شاهان ساسانی نام نقش رستم را بر آن نهاده اند. سنگ نگاره های اهورا مزدا و اردشیر بابکان، پیروزی شاپور بر امپراتوران روم، بهرام دوم و درباریان و… از شاهکارهای سنگ تراشی ایران باستان هستند که همچون کتاب تاریخ مصوری به روی گردشگرانی که از این اثر بازدید می کنند گشوده می شود. بنای آهکی و چهارگوش کعبه زرتشت نیز با کتیبه هایی که به عنوان مهم ترین اسناد تاریخی دوره ساسانی روی دیواره های بیرونی اش نقش بسته اند در این مجموعه جلوه نمایی می کند. گروهی این بنا را محل نگهداری آتش مقدس آیین زرتشت دانسته اند، گروهی آن را به عنوان گنج خانه و محل نگهداری اوستا تعبیر می کنند و برخی نیز معتقدند این بنا مربوط به آرامگاه فردی شاخص در دوران کهن بوده است.

سد درودزن
سدی در ۵۰ کیلومتری مرودشت که روی رودخانه کر بنا شده و آب آشامیدنی شیراز و مرودشت را تامین می کند. جالب است بدانید، این سد که در سال ۱۳۵۱ ساخته شده و به عنوان قدیمی ترین سد خاکی خاورمیانه شناخته می شود خود، پیشینه ای ۲۴۰۰ ساله دارد. ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، هخامنشیان که نیاز به وجود منبعی برای آبیاری مزارع این منطقه را حس کردند، با مدد از توانمندی و تخصص ایرانیان و به دستور داریوش هخامنشی دست به بنای یکی از شگفت آور ترین سازه های آبی آن دوران با نام سد داریوش کبیر زدند. دانش سازندگان این سد به قدری بود که قرن ها بعد زمانی که نیاز به ایجاد سدی روی رودخانه کر احساس شد، همان محلی که سد داریوش کبیر در آن ساخته شده بود، بهترین و هوشمندانه ترین نقط

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *