ایران من / راهنما و هزینه های سفر به کرمان و باغ شاهزاده ماهان

سفر به مناطق جنوبی و مرکزی ایران در این روزها طرفداران زیادی یافته است. آب و هوای گرم تر این مناطق در کنار نبود آلاینده ها شاید یکی از مهم ترین دلایلی باشد که مسافران را به سفر به این مناطق ترغیب می کند. اما با این که مناطق مرکزی ایران این روزها جان می دهد برای گشت و گذار اما ممکن است بعضی را نیز به این فکر بیندازد که در بیابان برهوت مرکزی ایران چه چیزی می تواند آن قدر جالب باشد که آدم را چیزی حدود ۱۷ ساعت به رانندگی وادار کند. در واقع از نظر این دوستان مرکز ایران چیزی جز شن و ماسه ندارد و اگر بنا به کویر گردی باشد چه واجب که این همه مسافت را برای این منظور پیمود؟! کویرها مانند آسمان خدا هستند که همه جایش یک رنگ است.
خدمت این دوستان کم ذوق باید عرض کنیم که در مرکز ایران شهرهایی هر چند کویری وجود دارد که سیر کردن در آن ها چیزی دست کم از آثار و بناهای تاریخی اصفهان ندارد. اگر شما هم کنجکاو شده اید که به کدام شهر مرکزی ایران سفر می کنیم با ما همراه باشید و راهنمای گردشگری و البته مالی سفر به کرمان را بخوانید.

کرمان شهری کهن با ناشناخته های بسیار
استان کرمان پهناورترین استان ایران است. این استان در بخشی از مرکز و جنوب شرقی ایران کشیده شده است. سفر به کرمان را باید سفر به دل تاریخ ایران دانست. با آن که چهره شهر در حال مدرن شدن است اما در میان کوچه و پس کوچه های کرمان هنوز هم می توان بافت قدیمی و شاهکار معماری حاشیه کویری را پیدا کرد. شاید یکی از جاذبه های معنوی این شهر را باید فرهنگ غنی ، مهمان نوازی و بی آلایشی مختص کرمانی ها  دانست. از دیگر وجهه های به جا مانده از کرمان قدیم را می توان در سفره خانه های سنتی این شهر جست. اگر به کرمان سفر کردید دیگر دور خوراکی های همیشگی مثل کباب ، جوجه ، قیمه و قورمه را خط بکشید. سری به سفره خانه های سنتی شهر بزنید که تعدادشان هم کم نیست و غذاهایی چون بز قورمه، آبگوشت کرمانی و آش شولی را مزه کنید. اگر از من می پرسید و در این فصل به کرمان می روید حتما چلو خورشت فسنجون با پسته را نیز امتحان کنید. مطمئن باشید طعم ملس آن حالا حالاها زیر دندان تان می ماند. برای این که مظنه ای از قیمت غذاها در این شهر داشته باشید یک پرس چلو خورشت فسنجون با پسته کرمانی چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان آب می خورد. برای یافتن سفره خانه های سنتی هم زیاد دلواپس نباشید بهترین و مقرون به صرفه ترین سفره خانه ها در نزدیکی بازار گنجعلی خان قرار دارد.
دیدنی های کرمان
کرمان از نظر ثبت آثار در یونسکو در ایران رتبه نخست را دارد و تقریبا هفت اثر ملی ثبت جهانی در این استان قرار دارد. در سفر به کرمان باید یک نکته خیلی مهم را در نظر داشته باشید. سفر به این شهر و استان مانند سفری در چهار فصل سال و برای تمام اقلیم هاست پس چمدان های تان را پر پیمانه ببندید که هر جای این استان لباس خاص خودش را می طلبد. دیدنی های کرمان را می توان به دو دسته آثارو بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی تقسیم کرد. تاریخ پر فراز و نشیب کرمان که گاهی آن را تا پایتختی بالا برده و گاهی مورد تجاوز قدرت های یاغی قرار داده باعث شده است تا در جای جای این سرزمین خاطراتی از قدیم به یادگار مانده باشد.
بزرگ ترین مجموعه خشتی جهان
معروف ترین این یادگارها ارگ بم است. ارگ بم به عنوان بزرگ ترین بنای خشتی قدمتی قبل از میلاد مسیح دارد. این ارگ در واقع روی کوه های صخره ای و دامنه اش بنا شده است. بلندترین و بزرگ ترین بنای این ارگ مربوط به ساختمان شاه نشین است که در مرتفع ترین نقطه کوه قرار دارد و مشتمل بر پنج طبقه است. هر چند متاسفانه نیمی از این بنای بزرگ با وقوع زلزله شدید ۱۴ سال پیش تخریب شد، اما با مرمت های سازمان میراث فرهنگی از فهرست آثار جهانی در خطر، خارج شده است. بهای بلیت برای بازدید از این شاهکار باستانی سه هزار تومان است. آب و هوای زمستانی بم در شب ها سوز بدی دارد بنابراین برای بازدید از این مجموعه به صورتی برنامه ریزی کنید تا غروب نشده از مجموعه خارج شوید. مسیر دسترسی به ارگ بم از کرمان بسیار سر راست است فقط کافی است وارد جاده بم- کرمان شوید و خستگی ۱۸۰ کیلومتر رانندگی را به جان بخرید.
باغ شازده ماهان، سراب واقعیت یافته
وجود باغی سرسبز و طبقاتی در دل کویرهای مرکزی ایران، درست در جایی که هیچ خبری از رودخانه های جاری نیست بیشتر از این که به واقعیت نزدیک باشد به سراب می ماند. اما حقیقت این است که در نزدیکی شهر کرمان یعنی چیزی حدود ۲ کیلومتری این شهر در دامنه کوه های تیگران باغی مصفا وجود دارد که به برکت قنات تیگران و خاک حاصلخیزش مانند نگین زمردین بر سینه طلایی کویر می درخشد. باغ شازده محصور در میان دیوارهای بلند و خشتی است. اما هوای مطبوعش در روزهای گرم تابستان هم از پشت دیوارهای باغ قابل احساس کردن است چه برسد که در ابتدای فصل زمستان به آن جا بروید. هر چند ممکن است در این روزهای سرد دیگر خبری از آن طراوت بهاری باغ نباشد، اما چون زمستان در کرمان کمی خواب مانده است، اولین رویارویی گردشگران با باغ شازده غیر قابل توصیف است. فکرش را بکنید همین که از دنیای ماسه ای کویری به در چوبی و بزرگ باغ می رسید به ناگهان خود را در دل طبیعت مصفایی می بینید. منظره ای از باغ ها و حوضچه های طبقاتی که لبریز شدن آب از آن ها نسیم خنکی را به سمت شما روانه می کند. در انتهای این تابلوی زیبا عمارتی بلند بالا دیده می شود که به عمارت اصلی بنا مشهور است. بله درست حدس زدید اگر می خواهید عمارت اصلی را ببینید باید تمام طول این شاهکار معماری و باغبانی را طی کنید. هر چند این توفیق اجباری خیلی هم فرح بخش خواهد بود. یکی از زیبایی های این باغ وجود فواره هایی است که در طول باغ پشت هم چیده شده اند. این فواره ها در همان ورودی که وصفش را گفتیم چنان جلوه ای به باغ هزار رنگ شازده می دهند که بیشتر افراد را میخکوب می کند. در این باغ به عمارت هایی چون شاه نشین که حالا تبدیل به رستوران شده است، بنای اصلی عمارت و حمام می توان اشاره کرد. اگر از من می شنوید همان خورشت فسنجان پسته را که قبلا از آن یاد کردیم در همین جا نوش جان کنید. نشستن در جایی که زمانی شاه نشین عمارتی بوده است خالی از لطف نیست.
شگفتانه های طبیعی در کرمان
آبشارهای دوقلو خوشکار بعد از روستای کسیکان قرار دارد. مسیر رسیدن به این آبشارها که در این فصل به دلیل بارش های پاییزی پر آب شده اند در واقع پیاده روی در ساحل رودخانه خوشکار است. مسیر پیاده روی که گاهی به رودخانه پیمایی نیز ختم می شود حدود دو ساعت زمان می برد. سرچشمه اصلی این رودخانه دو آبشار است که از کوه های صخره ای به شدت به پایین سرازیر می شود. در زیر چتر آبی یکی از این دو آبشار غاری وجود دارد که به دلیل فوران آب ها در بیشتر سال مخفی می ماند. این آبشارها در شهرستان بافت قرار دارد بنابراین اگر در کرمان مستقر هستید باید وارد مسیر جاده بافت به کرمان بشوید، نرسیده به بافت تابلوی روستای کسیکان را پیدا کنید و به سمت روستا تغییر مسیر دهید.
آبشار سه کاسه
اقلیم سرد و کوهستانی بافت در ۱۵۰ کیلومتری کرمان، چهره زیبا و البته دور از ذهنی را از کرمان گرم و کویری به ما نشان می دهد. کوهستان های صخره ای و سفره های آب داخل آن ها هر دم برای گردشگران شگفتانه تازه ای مهیا می کند. آبشار سه کاسه یکی از آن هاست. این آبشار در ۲۵ کیلومتری بافت و در نزدیکی روستای جهان جان قرار دارد. آبشار سه کاسه بعد از سرازیر شدن از یک ارتفاع ۱۰ متری، به درون کاسه هایی سنگی  و پلکانی که از فرسایش آب تشکیل شده است می ریزد.
هزینه های اقامت
هر چند جاذبه های گردشگری استان پهناور کرمان در جای جای این استان پراکنده شده است، اما اگر مایل هستید به بیشتر این جاذبه ها سری بزنید بهترین کار این است که در یکی از سه شهر این استان یعنی کرمان، بافت و بم اقامت کنید.

http://specials.khorasannews.com/content/newspaper/Version20278/0/Page7/Block10670/PhotoAlbumExtract/jpgfile_20278_10670_637130904048886143.jpg

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *