ایران من / چملی گول ؛ رازآلودترین جزیره متحرک زیبای جهان

سایت بدون -یک برکه را در نظر بگیرید که در درون آن یک جزیره کوچک که با چمن پوشیده شده وجود دارد، هر بار که باد می وزد این جزیره شروع به حرکت می کند ، اگر این را در ذهنتان متصور کردید می توانید بگویید دارید از یکی بدیع ترین مراکز گردشگری ایران سخن می گوییم.

چمن متحرک که در زبان محلی به “چملی” یا “چملی‌گل” معروف است یکی از آثار طبیعی شگفت‌انگیز تکاب به‌شمار می‌رود. که شامل یک منطقه باتلاقی بوده و در وسط و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی رشد نموده‌است که ارتفاعشان به دومتر هم می‌رسد.

 چملی گول در واقع یک منطقه ی باتلاقی بزرگ است که در یک منطقه ی باتلاقی قرار گرفته و دور تا دورش را نیزارهای بلند محصور کرده اند. این دریاچه یا برکه ی زیبا عمقی بین ۹ تا ۱۵ متر دارد و در ارتفاع با ۲۳۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و همچنین قطری برابر با ۸۰ متر دارد.

کل مساحت این برکه عجیب به وسعت یک هکتار است در میان دره ای عمیق قرار گرفته که نیزارها، چمن سرسبز درختان بلند و گلهای زیبا اطراف آن جلوه ای خاص و طبیعی و زیبا به آن بخشیده است.

چملی گول” در زبان محلی این منطقه یعنی “جزیره ای از چمن بر روی برکه”،چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است.

این چمن به صورت جزیره ‌ای متحرک با مساحت بیش از ۱۰۰ مترمربع بر روی برکه ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می ‌کند و همین امر موجب منحصر به ‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده ‌است.

چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی دهد.

قطعه چمن متحرک به صورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبهء فوق العاده ای را ایجاد می کند و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردشگری آذربایجان غربی محسوب می شود.عمق این برکه زیاد بوده و ماهی و مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می آورد.

به علت لجن زار بودن و نیزار انبوه اطراف دریاچه نزدیک شدن به محدوده آن مشکل و تنها از طرف شرق دریاچه یک راه باریک منتهی به محدوده و ساحل دریاچه موجود است. اگر چمن در صورت حرکت به سواحل نزدیک شد انسان می تواند بر روی این چمن بایستد اما اگر بر اثر وزش باد حرکت کرد باید یا منتظر ماند دوباره چمن به سواحل نزدیک شود یا مجبور به شنا کردن می شوید.

هستند عده ای که بگویند، این جزیره با حرکت وضعی زمین به حرکت و گردش در می آید و برخی دیگر هم هستند که عوامل طبیعی و وزش باد را عامل حرکت آن می دانند. اگر به این منطقه سفر کردید و از این تکه زمین هلالی شکل عجیب و غریب دیدن کردید، بدانید که شما می توانید به اطراف برکه و حتی بر روی جزیره بروید و برای شما خطری پیش نیاید اما باید این نکته را بدانید که جدا از مسئله ی وزن شما، فشار وارده از سطح است که بدن شما ان را ایجاد میکند و ممکن است این کمی دردسر بیافریند البته نه دردسری که مشکلی بحرانی درست کند.  جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

در واقع در اثر فشار وزن شما، قسمت های نازک تر چمن گول و یا همان جزیره ی شناورش تخریب می شود و ممکن است پای شما به درون آب برود.

چمن متحرک در روستای ویر در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری شرق شهر تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. چمن در سمت غرب روستا و در فاصله حدود ۱ کیلومتری آن واقع شده که باید پیاده طی شود. و در این فاصله می توان از مناظر طبیعی اطراف این دریاچه نیز که بسیار بدیع و منحصر به فرد می باشد استفاده کرد. برای رفتن به این چمن دو راه وجود دارد، راه اول از جاده تکاب به بدرلو است که بعد از روستای یلقون آغاج و راه دوم از سمت تخت سلیمان، از جاده همپا به بدرلو است و از نرسیده به روستای قوشه بلاغ، به راه میانبر قوشه بلاغ به بدرلو وارد شده و بعد از طی چند کیلومتر به روستای «ویر» می رسد و چمن در این روستا قرار دارد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *