ایرج بسطامی، علیرضا قربانی و حجت اشرف‌زاده برای پادشاه فصل‌ها چه خواندند؟/خواننده‌های عشق پاییز

سایت بدون – آخرین پاییز قرن شروع شده است. پاییز به فصل عاشقی معروف است؛ هر چند از آن به عنوان خزان هم یاد می‌کنند. در طول ۹۹ سال گذشته، فصل پاییز و المان‌های آن، دست‌مایه خوبی برای بسیاری از شاعران و آهنگ‌سازان و خواننده‌ها شد تا آثار ماندگار و شنیدنی خلق کنند. به‌طورمثال، استاد حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان، هرکدام یک قطعه شنیدنی به نام «خزان» دارند. در این بین، خواننده‌هایی نیز به سراغ خواندن اشعار پاییزی رفته‌اند؛ در ادامه به معرفی چهار قطعه شنیدنی پاییزی می‌پردازیم.  

برگ خزان ایرج بسطامی

تصنیف «گل پونه‌ها» یکی از شاهکارهای ایرج بسطامی است؛ اما بعید است کسی «بیداد زمان» یا «برگ خزان» را هم با صدای او که یکی از صداهای ماندگار چنددهه اخیر است، نشنیده باشد. این تصنیف به همراه آلبوم «خزان و آرزو»، در سال ۸۷ منتشر شد. میلاد کیایی نوازنده پیش‌کسوت سنتور گفته  که شعر و آهنگ این اثر توسط بیژن ترقی و پرویز یاحقی، به صورت بداهه خلق شده و چگونگی ساختش را این‌طور توصیف کرده است:«یک روز غروب پاییز، ترقی و یاحقی به یکی از روستاهای خارج از تهران می‌رفتند. یاحقی در حال رانندگی بود و ترقی کنار او نشسته بود. در آن لحظه بادی می‌وزد و برگ خشکی از درخت می‌افتد و به برف‌پاک‌کن ماشین، گیر می‌کند. صدای خش‌خش برگ زیر باران پاییزی، شعری را به ذهن بیژن ترقی می‌آورد و در همان حال زمزمه می‌کند «به رهی دیدم برگ خزان … افتاده ز بیداد زمان… » و در همین حال یاحقی این شعر را با ملودی معروفش زمزمه می‌کند.» گروه پالت نیز، در سال ۹۵ این اثر را با عنوان «برگ خزان» بازخوانی کرد.  

خزان عشق

جواد بدیع‌زاده

بعید نبود اگر «خزان عشق» یا همان «شد خزان» در دهه ۹۰ منتشر می‌شد، صفت «شکست عشقی خورده» را به خالقش نسبت می‌دادند. اما ماجرای این تصنیف، فراتر و عمیق‌تر از این حرف‌هاست. «خزان عشق» یکی از ماندگارترین عاشقانه‌های پاییزی است که ۸۶ سال از زمان خلق آن می‌گذرد؛ اما هنوز با شعر و نت‌ و صداهای خاطره‌انگیزش، دلبری می‌کند. شعر این تصنیف متعلق به رهی‌معیری یکی از شاعران غزل‌سرای معاصر است و جواد بدیع‌زاده، اولین فردی است که این شعر را با صدا و آهنگ‌سازی خود به یک تصنیف ماندگار تبدیل کرد. حزن پنهان در واژه‌های این شعر و صدای ناب بدیع‌زاده، به شنیدنی‌ترشدن این اثر کمک فراوانی کرده است. غلامحسین بنان خواننده معروف کشورمان که آثار جاودانی مانند «الهه ناز» و «بهار دلنشین» را در کارنامه هنری خود دارد نیز، چند سال بعد از جواد بدیع‌زاده گرفتار تصنیف «خزان عشق» شد و این تصنیف را بازخوانی کرد.  

حریق خزان علیرضا قربانی

یکی از موفق‌ترین تجربه‌های علیرضا قربانی به خزان گره خورده است. قطعه «حریق خزان» با شعر فریدون مشیری، آهنگ‌سازی مهیار علیزاده و صدای علیرضا قربانی را، از آلبومی به همین نام، می‌توان یکی از ماندگارترین آثار این خواننده دانست؛ موفقیتی که در همکاری بعدی با آهنگ‌ساز این اثر، در آلبوم مشترک «افسانه چشم‌هایت» همایون شجریان و قربانی اتفاق نیفتاد. جالب این‌که این قطعه در زمان انتشار خود به اندازه هیت شدن در حد یک آهنگ پاپ پیش رفت و مردم به شدت از آن استقبال کردند. قربانی که تا پیش از آلبوم «حریق خزان»، بیشتر روی آثار شاعران کلاسیک آواز می‌خواند، در این آلبوم که در سال ۹۱ منتشر شد، به سراغ اشعار نو شاعرانی چون فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج و سهراب سپهری رفت و توانست حس و صدای خود را به عنوان یک تجربه نو و موفق در کارنامه‌اش ثبت کند. قربانی در زمان انتشار این آلبوم گفت که در چند سال اخیر، جدیدترین و خاص‌ترین کاری که به صورت ارکسترال انجام شده، حریق خزان است.  

پاییز

حجت اشرف‌زاده

پاییز در سال‌های گذشته هم شاعران و خواننده‌های زیادی را به خود مبتلا کرده است. علیرضا بدیع، شاعر جوان خراسانی و حجت اشرف‌زاده خواننده نام‌آشنای کشورمان، جزو این مبتلاها هستند. حجت اشرف‌زاده در قطعه «پاییز عاشق است»، به خوبی توانسته یک عاشقانه پاییزی خلق کند. این آهنگ زیبا با آهنگ‌سازی آرش و امیر بیات که در آلبوم «ماه و ماهی» منتشر شده بود، مدتی به عنوان تیتراژ برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» به روی آنتن می‌رفت. «پاییز عاشق است» برای کسانی که با موسیقی روز بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند گزینه مناسبی در این روزهاست. اشرف‌زاده در دیگر آثارش نیز، به سراغ فصل پاییز رفته است. او آهنگ دیگری به نام «پاییزی‌ام» را در کارنامه خود دارد که این قطعه را محمد محتشمی بر ترانه‌ای از امیر ارجینی که سابقه قابل‌توجهی در همکاری با محسن چاوشی در سال‌های ابتدایی فعالیتش دارد، آهنگ‌سازی کرده است که در زمان انتشار، با استقبال خوبی رو به رو شد.  

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « درش را تخته کردند»

سایت بدون – در قدیم وقتی می خواستند جایی را پملپ کنند تا مانع رفت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *