ایستگاه فضایی ناسا بازنشسته می شود


سایت بدون-ناسا در تازه‌ترین گزارش خود از بازنشستگی ایستگاه بین‌المللی فضایی(ISS) تا سال ۲۰۳۰ خبر داده است. طبق این گزارش، ایستگاه فضایی ناسا که سال ۱۹۹۸ در مدار زمین قرارگرفته و از سال ۲۰۰۰ تاکنون به طور دائم سرنشین داشته است، تنها تا سال ۲۰۳۰ فعالیت می‌کند و احتمالاً در ژانویه ۲۰۳۱ بازنشسته می‌شود. قرار است این ایستگاه فضایی در منطقه‌ای به‌ نام «پوینت نیمو»، گورستان فضاپیماها واقع در اقیانوس آرام سقوط کند تا پس از این، وظیفه فعالیت‌های فضایی در مدارهای پایینی و نزدیک به زمین، به بخش خصوصی واگذار شود و زمینه صرفه‌جویی مالی و حضور در سایر حوزه‌های اکتشافات فضایی برای ناسا فراهم شود.
کاهش۳/۱میلیارد دلاری هزینه ناسا
پیش از این، قرار بود ایستگاه فضایی ناسا تا سال ۲۰۲۴ به فعالیت خود ادامه دهد اما سرانجام کاخ سفید از ناسا خواست فعالیت خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی را تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهد. افزایش عمر این ایستگاه، زمان بیشتری فراهم می‌کند تا از واگذاری تحقیقات مدار زمین و فعالیت‌های تجاری ایستگاه فضایی به پایگاه‌های خصوصی جدید، اطمینان حاصل شود. ناسا می‌گوید با سپردن فعالیت‌های مدار پایین به بخش خصوصی، ۱.۳ میلیارد دلار از هزینه‌هایش کم می‌شود؛ رقمی مناسب که از آن می‌تواند برای اکتشافات فضایی در اعماق منظومه استفاده کند.
«فیل مک‌ آلیستر»، مدیر فضای تجاری ناسا دراین باره گفت: در گزارشی که ما به کنگره ارائه کردیم، به تفصیل طرح جامع خود را برای اطمینان از انتقال آرام به مقاصد تجاری پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ شرح داده‌ایم. به اعتقاد ما بخش خصوصی از نظر فنی و مالی، با کمک ناسا قادر به توسعه و اجرای مقاصد تجاری در مدار پایین زمین است.وی ادامه داد: ایستگاه فضایی بین‌المللی که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد برای بیش از ۲۱سال، خانه فضانوردان و محل انجام بیش از ۳هزار تحقیق و پژوهش توسط ۴هزار و ۲۰۰ محقق از ۱۱۰کشور و منطقه جهان بوده است. در واقع ناسا به‌دنبال راه‌هایی برای واگذاری فعالیت روزانه ایستگاه فضایی به نهادهای تجاری است تا بتواند بودجه خود را صرف برنامه «آرتمیس» و سفر انسان‌ها به کره ماه کند.
افزایش دانش فضایی شرکت‌های خصوصی
ایستگاه فضایی ناسا(ISS) قرار است از سال ۲۰۲۴ تا سال ۲۰۳۰ چه کارهایی انجام دهد؟ عملیات این ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ شامل مراحلی خواهد بود که برخی از آنها هم اکنون نیز در حال انجام است. برای مثال، تجهیزات جدیدی در ایستگاه نصب می‌شود تا عملکرد کامل آن را حفظ کند و ارزیابی‌ها برای اطمینان از سلامت ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۳۰ ادامه دارد، اگرچه ناسا می‌گوید که این ایستگاه پس از پایان دهه، امن باقی نمی‌ماند و به سوی سوختن و فرود در اقیانوس آرام پیش می‌رود. بخش دیگری از این طرح، این است که ایستگاه فضایی بین‌المللی که یک ایستگاه کاملاً دولتی است، به ایستگاهی تبدیل شود که شرکت‌های خصوصی بیشتری را دربرمی‌گیرد. به‌عنوان بخشی از این طرح، ناسا پروژه‌های مختلفی را برای افزایش دانش، مهارت‌ و تجربه صنعت خصوصی در کار در مدار پایین زمین تأمین می‌کند تا بتواند مسئولیت کارهایی غیر از اجرای آزمایش‌ها یا حمل خدمه از خاک امریکا به ایستگاه را برعهده بگیرد.
اما هدف نهایی چیست؟ هدف نهایی این است که شرکت‌ها ایستگاه‌های فضایی خود را بسازند؛ ایستگاه‌هایی که با ماژول‌های خصوصی شروع می‌شود و برای آزمایش و ارزیابی در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب می‌شوند. تا سال ۲۰۳۰، ناسا فضانوردان خود را به این ایستگاه‌ها می‌فرستد یا فضانوردان خصوصی را برای انجام خدمات برای آژانس فضایی استخدام می‌کند. به طورکلی چشم‌انداز امریکا این است که مدار پایین زمین در اختیار برخی شرکت‌های خصوصی قرار بگیرد که برای ناسا و سایر مشتریان کار می‌کنند، زیرا آژانس می‌خواهد برنامه پروازهای فضایی انسانی خود را روی ماه و مریخ متمرکز کند.
در مسیر بازنشستگی
برای ایستگاه فضایی بین‌المللی از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ چه اتفاقی می‌افتد؟ این ایستگاه قرار است فعلاً به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهد، اگرچه از سال ۲۰۲۶ به این آزمایشگاه اجازه داده می‌شود بتدریج ارتفاع را کاهش دهد. از ژوئن تا نوامبر ۲۰۳۰، سه سفینه فضایی بدون سرنشین Progress در ایستگاه فضایی ناسا پهلو می‌گیرند و از موتورهای خود برای کاهش سرعت ISS استفاده می‌کنند، البته جدول زمانی دقیق به فعالیت خورشیدی بستگی دارد که می‌تواند جو زمین را گسترش دهد و نیروی پسا را افزایش دهد.(نیروی پسا(Drag) یکی از ۴ نیروی اصلی است که روی هواپیما، سفینه‌های فضایی و… که در حال پرواز یا معلق در فضا هستند وارد می‌شود.) هنگامی که ایستگاه به ارتفاع ۲۸۰ کیلومتری می‌رسد، از نقطه بی‌بازگشت عبور می‌کند و امکان بازگرداندن آن به مدار امن وجود نخواهد داشت. پس از سوختن موتور نهایی، در جو زمین به صورت کنترل شده، فرو می‌رود که شاهد شکسته شدن آن در منطقه غیرمسکونی اقیانوس آرام جنوبی (SPOUA) خواهد بود؛ جایی که هر قسمت مصرف نشده ایستگاه به دریا می‌افتد. تاکنون بسیاری از ماهواره‌های قدیمی از جمله «میر»، ایستگاه فضایی روسیه در«پوینت نیمو» اقیانوس آرام سقوط کرده‌اند.

تاریخچه ایستگاه فضایی ناسا
ایده ایستگاه فضایی امریکایی برای نخستین بار در ذهن «ورنر وون براون»، پیشگام موشک‌ها شکل گرفت و وی این ایستگاه را پایگاهی دانست که از آنجا می‌توان مأموریت‌های با سرنشین به مریخ و فراتر از آن را اجرا کرد. وقتی برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ صحبت از یک ایستگاه فضایی شد، اطمینان زیادی درباره ماندگاری آن در فضا وجود نداشت ولی با گذشت زمان، ژاپن و آژانس فضایی اروپا برای تأمین ماژول‌های ایستگاه با ناسا وارد همکاری شدند و در سال ۱۹۹۳ روسیه برای ایستگاه فضایی بین‌المللی امضا کرد. درواقع این ایستگاه فضایی یک پروژه چند ملیتی و بزرگترین سازه‌ای است که بشر تاکنون در فضا قرار داده است و محصول همکاری مشترک سازمان ناسا، سازمان فضایی روسیه، سازمان فضایی اروپا، سازمان فضایی ژاپن و سازمان فضایی کانادا است. این ایستگاه می‌تواند در ۹۰ دقیقه مدار خود به دور زمین را کامل کند پس در هر شبانه روز، ۱۶ بار دور زمین می‌چرخد و به همین دلیل طول روز و شب برای ساکنین این ایستگاه با ساکنین زمین فرق دارد و تعداد طلوع و غروب خورشید برای آنها در یک شبانه روز بیشتر است.

مطلب پیشنهادی

نقاشی گمشده بعد از ۴ سال پیدا شد

یک تابلو نقاشی ربوده‌شده از «سالواتور روزا» پس از ۴ سال به گالری «دانشگاه آکسفورد»‌ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *