ایلان ماسک،‌ چگونه موفق به خرید توییتر شد؟/راهنمای گام به گام تصاحب توییتر

سایت بدون – ماه ژانویه شروع خریداری سهام‌ توییتر توسط ایلان ماسک بود. خریدی که ادامه داشت و در ماه آوریل سهم ماسک را به ۲/۹ درصد از سهام این شبکه اجتماعی پرطرفدار رساند و او به بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت تبدیل شد. ماسک حتی به هیات‌مدیره توییتر هم دعوت شد اما این دعوت را رد کرد و همین رد دعوت بود که باعث نگرانی مدیران این شرکت در مورد برنامه‌های ماسک شد. به همین خاطر بود که بعد از پیشنهاد خرید توییتر توسط ماسک، تکنیک قرص سمی از طرف مدیران توییتر اجرا شد.

قرص سمی چیست؟
هیات‌مدیره توییتر اعلام کرده بود که ماسک می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ عضو هیات‌مدیره این شرکت باشد اما هیات‌مدیره به هیچ سهامداری اجازه نمی‌دهد بیش از ۱۵ درصد سهام این شرکت را در اختیار داشته باشد. در این مواقع که یک نفر یا شرکت بیرونی قصد دارد به صورت خصمانه و با استفاده از سهم‌های بازار یک شرکت را تصاحب کند، تکنیک قرص سمی از سوی شرکت هدف استفاده می‌شود. با استفاده از این تکنیک، سهام شرکت افزایش پیدا می‌کند و سهام‌های افزایش پیدا کرده با تخفیف به همه سهامداران به‌جز کسی که قصد تصاحب شرکت را دارد، فروخته می‌شود. با افزایش سهام و قیمت شرکت، فردی که قصد دارد شرکت را تصاحب کند، باید هزینه بسیار بیشتری برای این کار کند. این تکنیک توییتر قیمت سهام برای ماسک را بیش از دو برابر می‌کرد.

پیشنهاد ۴۶ میلیارد دلاری
 بعد از این خبر بود که ماسک اسنادی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا داد و اعلام کرد که قصد دارد توییتر را به قیمت ۴۶.۵میلیارد دلار خریداری کند. ۲۱ میلیارد دلار از این مبلغ، سهام شرکت تسلا و ۱۲.۵میلیارد دلار آن وام بود و باقی مبلغ نیز قرض از شرکت‌های مختلف. ماسک قصد داشت به صورت مستقیم از سهامداران شرکت سهم‌شان را بخرد و از این طریق توییتر را تصاحب کند اما هیات‌مدیره توییتر تصمیم قبلی خود را عوض کرد و راه برای ماسک هموارتر شد.

هیات‌مدیره کوتاه آمد
در همین حین بود که نیویورک‌تایمز اعلام کرد هیات‌مدیره توییتر به صورت جدی روی پیشنهاد خرید ماسک فکر می‌کند و با وجود این‌که از ابتدا شک داشته که ماسک بتواند مبلغ مورد نیاز برای خرید توییتر را فراهم کند، حالا و بعد از فراهم شدن این مبلغ از سوی ماسک، قصد دارند پیشنهاد او را مورد بررسی قرار دهند.
ماسک مالک توییتر می‌شود
این جدی گرفتن پیشنهاد ماسک سرانجام به نتیجه رسید و به‌زودی توییتر به یکی از شرکت‌های ماسک تبدیل می‌شود. خبر موافقت هیات‌مدیره باعث شد سهام این شرکت ۶ درصد بالاتر رود. جالب است که با اعلام احتمال پیوستن ماسک به هیات‌مدیره توییتر نیز سهام این شرکت ۵درصد رشد را تجربه کرده بود.
توییت۴۰میلیونی
برخی توییت‌های ماسک برای او گران تمام شد. آگوست ۲۰۱۸ بود که او اعلام کرد قصد دارد در قیمت سهام ۴۲۰ دلاری کمپانی تسلا را خصوصی کند. توییتی که درواقع یک جوک کنایه‌آمیز به ماری جوانا بود، چراکه عدد ۴۲۰ به نمادی برای این ماده مخدر تبدیل شده است. با این حال کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بعد از تحقیقات در مورد این توییت، اعلام کرد این کار باعث‌شده سهامداران ضرر کنند و ۴۰ میلیون دلار ماسک را جریمه کرد. با این حال ماسک بعد از این جریمه، توییت زد که ارزشش را داشت!
باوجود این‌که توافق میان ماسک و سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا شامل لزوم مشورت حقوقی او قبل از توییت زدن درباره بازار سهام و تسلا می‌شد اما او به این توافق هم عمل نکرد و در سال ۲۰۲۰ با توییت «ارزش سهام تسلا زیادی بالا رفته» باعث شد ارزش این شرکت ۱۴ میلیارد دلار کاهش پیدا کند.سال گذشته میلادی هم ماسک یک نظرسنجی توییتری به اشتراک گذاشت و پرسید آیا سهامش را بفروشد یا نه و این کار را هم انجام داد. به همین دلیل ماسک و برادرش اکنون از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار مورد تحقیق قرار گرفته‌اند.
جنجال‌های ایلان ماسک در توییتر
مرد ۸۶ میلیون فالووری توییتر پیش از این‌که برنامه‌اش را برای خرید این شبکه اجتماعی علنی کند سر و صدای زیادی هم در آن به‌پا کرده بود. ماسک در کنار به اشتراک گذاشتن میم‌ها، اخبار مرتبط با کمپانی تسلا و رویدادهای روزمره، گاهی با توییت‌هایش انتقادات سنگینی را به خود جلب کرد و حتی موجب اقدام قانونی علیه او نیز شده بود.

سهامداران ناراضی
ماسک از سوی سهامداران شرکت تسلا هم مورد شکایت قرار گرفته است. آنها به دلیل توییت ۴۲۰ دلاری و نیز مشاجره ماسک با الیزابت وارن که سهام را ۶/۹ درصد کاهش داد، همچنین نظرسنجی در مورد فروختن سهامش از ماسک شکایت کردند و معتقدند این کارهای ماسک باعث ضربه به کمپانی شده است.

کووید -۱۹ و باقی ماجراها
حتی زمانی که توییت‌های ماسک در مورد تسلا و سهام نباشد، می‌تواند سر و صدا درست کند. او در توییتی گفته بود که اکثر توییت‌ها را از توالت می‌فرستد. یکی از توییت‌های او به خاطر ناچیز شمردن بیماری کرونا مورد انتقاد قرار گرفت و توییت دیگر او هم درباره مخالفت با قوانین قرنطینه بود. او در توییتی که البته بعدا حذفش کرد ترودو، نخست‌وزیر کانادا را به خاطر وضع قوانین کرونایی با هیتلر مقایسه کرده بود. ماسک همچنین در توییتی نوشته بود که برای قابل سکونت شدن مریخ باید آن را بمباران هسته‌ای کرد، در توییتی هم به طنز گفته بود که می‌خواهد شغلش را ترک کند و اینفلوئنسر شود.

جنگ با اسپم‌ها
ماسک یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خودش را مبارزه با ربات‌های کلاهبرداری و اسپم اعلام کرده است. 
راه‌حل او برای حل این مشکل هم تایید کاربری همه کاربران واقعی یا مجبور کردن اکانت‌ها به واقعی‌سازی با استفاده از مرتبط کردن اکانت با شماره تلفن، عکس یا ایمیل است.
چه بر سر توییتر می‌آید؟
گرچه هنوز دقیقا مشخص نیست ماسک چه برنامه‌ای در سر دارد و چه تغییراتی در توییتر ایجاد می‌کند اما با توجه به رویکرد و اظهارات او در سال‌ها و ماه‌های گذشته، می‌توان حدس زد که چه برنامه‌هایی در انتظار توییتر است.

آزادی بیان و دخالت بیش از حد
ماسک بارها به دخالت زیاد توییتر در محتوای این شبکه اعتراض کرده و گفته بود این پلتفرم باید قوانین محدودیت‌های محتوا را آزادتر کند. منتقدان می‌گویند یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید توییتر توسط او، دور زدن این قوانین محدودکننده است.

اضافه کردن دکمه ویرایش
توییتر اخیرا اعلام کرده بود که در حال کار بر روی قابلیت ویرایش توییت‌هاست که به کاربران اجازه می‌دهد پس از توییت‌زدن، بتوانند توییت‌های خود را ویرایش کنند. 
این قابلیت به گفته جی سالیوان، مدیر محصولات مصرفی توییتر، پرطرفداران‌ترین خواسته در سال‌های گذشته از سوی کاربران بوده است. با این حال چگونگی اجرای این قابلیت و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از آن همچنان مورد بحث بود. ماسک همین ماه پیش بود که در مورد اضافه کردن دکمه ویرایش به توییت‌ها نظرسنجی کرده بود و احتمالا یکی از اولین اقدامات او هم همین خواهد بود.
الگوریتم‌های توییتر باید متن باز شود
الگوریتم‌های توییتر مشخص می‌کنند که چه توییت‌هایی در اولویت نشان داده‌شدن به کاربران قرار گیرند. 
ماسک در این مورد گفته بود که متن‌باز شدن و در دسترس عموم قرار گرفتن این الگوریتم، باعث می‌شود جلوی دستکاری پشت صحنه گرفته شود و از پروپاگاندای خارجی هم جلوگیری می‌کند. پروپاگاندای خارجی اشاره به ماجرای متهم شدن فیسبوک به اجرای کمپین‌های سیاسی دستکاری شده در جریان انتخابات آمریکاست. البته منتقدان ماسک معتقدند این کار باعث ضربه خوردن حریم خصوصی می‌شود و ممکن است محتواهای خشونت‌بار بیشتر گسترش پیدا کنند.

ترامپ برمی‌گردد؟
رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرده حتی اگر ماسک اکانت او را برگرداند، دیگر در این شبکه فعالیت نمی‌کند و بر روی شبکه اجتماعی خودش تمرکز می‌کند. ترامپ پیش از این به صورت دائمی از توییتر، اینستاگرام و فیسبوک اخراج شده بود، چراکه پست‌های او تشویق‌کننده اعتراضات ۶ ژانویه ۲۰۲۱ تلقی می‌شد. مقامات دولت بایدن هم نسبت به احتمال برگشتن ترامپ به توییتر بعد از خریداری شدن توسط ماسک ابراز نگرانی کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل « پرسان پرسان برو هندوستان»

سایت بدون – هندوستان یکی از دورترین مقاصد تجاری ایرانی ها در دوران قدیم بود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *