بارسلونا هم ستاره‌هایش را از دست داده، هم هویتش را/تابستان سیاه کاتالان


سایت بدون – یک روز با مینو رایولا دیدار می‌کنید تا درباره خرید ارلینگ هالند مذاکره کنید و روز دیگر با لیونل مسی خداحافظی می‌کنید و آنتوان گریزمان را با ۶۵ میلیون پوند ضرر به باشگاهی که او را از آن خریده‌اید، برمی‌گردانید. تابستان فاجعه‌بار بارسلونا در حالی به پایان رسید که فقط توانستند مهاجم سوم سویا، لوک دیونگ را قرض بگیرند. تنها دلخوشی‌شان هم به این است که رفتن مسی و گریزمان، بارسلونا را از پرداخت دستمزد سالانه حدود ۸۵ میلیون یورو خلاص کرد.
از باشگاهی که اخیراً از بدهی ۳/۱ میلیارد یورویی و سرمایه منفی ۴۵۰ میلیون یورویی خبر داده کار بیشتری برنمی‌آید با این همه تماشای این تیم در تلاش برای خریدهای ارزان و مازاد تیم‌های دیگر در آخرین ساعات فصل نقل و انتقالات عجیب بود.
تصور می‌شد آنها گریزمان را از دست ندهند. درست است که در بازی آخر افتضاح بود و از سوی برخی هواداران در نوکمپ هو شد اما این شرایط پیش آمد چون از ابتدا او در تیم جایگاه شایسته‌ای نداشت. فصل قبل بارسلونا تنها قهرمان جام حذفی اسپانیا شد و او بهترین بازیکن تیم در این رقابت‌ها بود.
فرمین سوارس، تحلیلگر فوتبال اسپانیا آمار او را در توییترش منتشر کرد. او در ۱۰۲ بازی ۳۵ گل زد و ۱۶ پاس گل داد اما ۱۹ گلش حیاتی بود یعنی یا گل اول بازی بود یا بارسا را پیش انداخت. او ۱۰۶ پاس کلیدی هم داد و تنها دو بازی را به دلیل مصدومیت از دست داد.
بارسلونا نتوانست از او کار بکشد و برای همین به باشگاه رقیب برش گرداندند. اینکه فصل قبل به اتلتیکومادرید کمک کردند قهرمان شود، کافی نبود حالا یک بار دیگر این تیم را مدعی قهرمانی کرده‌اند.
فقط گریزمان نبود. فصل قبل ایلایکس موریبا، رونالد کومان را شگفت‌زده کرد تا جایی که به این هافبک ۱۸ ساله ۱۴ بازی داد. بارسلونا نتوانست او را برای ماندن متقاعد کند و به لایپزیگ رفت. اما نتوانستند از شر بزرگترین دستمزدبگیرهای خود رها شوند.
ساموئل اومتیتی و فیلیپه کوتینیو در گرم کردن بازی یکشنبه از سوی هواداران هو شدند (اومتیتی با صدای بلندتر از کوتینیو آن هم نه به دلایل خوب) و بارسلونا خیلی می‌خواست آنها بروند. هیچ پیشنهادی دستشان نرسید.
آمدن دیونگ برای یک فصل قرضی در ساعت سه و نیم بامداد به وقت محلی تأیید شد. با وجود آنکه در دو فصل لیگ تنها ۱۰ گل برای سویا زد اما زیر نظر خولن لوپتگی، دیونگ لحظات خوبی را تجربه کرد. در عین حال سویا در تابستان به سراغ رافا میر رفت که جوان‌تر، باانگیزه‌تر و شاید گلزن‌تر است. به نظر می‌رسد سویا را از دست بازیکن مازادش خلاص کرده‌اند.
کومان البته خوشحال است که یک بازیکن آشنا را کنار دستش می‌بیند.
همیشه این خطر وجود داشته تیم زیادی هلندی شود اما کومان مثل بقیه به فرنکی دیونگ و ممفیس دپای بازی داده و برای همین مشکل اصلی باشگاه در حال حاضر این نیست. بیشتر از هلندی بودن، سبک کار و بازی او آزاردهنده است؛ دیونگ به درد پرسینگ نمی‌خورد و با بازی سریع و تک ضرب بارسلونا همخوان نیست؛ این یعنی بارسلونا هم بهترین بازیکنانش را از دست می‌دهد هم هویتش را.
با همه دارایی از دست رفته بارسلونا، کومان همچنان تیم خوبی در اختیار دارد.
مارک آندره تر اشتگن و نتو دو دروازه‌بان قابل اتکا در تیم او است. در دفاع راست سرجینیو دست و اسکار مینگسا را دارد. جرارد پیکه، اریک گارسیا و رونالد آرائوخو مدافعان میانی تراز اولی هستند و خوردی آلبا در دفاع چپ می‌ماند.
در خط میانی، پدری، سرخیو بوسکتس، سرخی روبرتو و فرنکی دیونگ قدرتمند هستند و آنسو فاتی و عثمان دمبله اگر شرایط بدنی خوبی داشته باشند در کنار ممفیس دپای خط حمله هیجان‌انگیزی را تشکیل می‌دهند.
اما لوک دیونگ، مارتین برایت ویت و سرخیو آگوئرو (اگر بتواند برای بارسا بازی کند) ترکیب عجیبی از مهاجمان ناهمخوان است. میرالم پیانیچ به بشیکتاش رفته و ریکی پویگ به اضافه دو بازیکن بااستعداد اما کم‌تجربه، گاوی ۱۷ ساله و نیکو رودریگس ۱۹ ساله به سختی می‌توانند ذخیره مطمئنی برای خط میانی باشند.
کومان فصل گذشته گله داشت از اینکه تیمی آماده برای مبارزه‌های سخت و طولانی ندارد اما حالا باید دید بدون مسی و گریزمان چه اهدافی برای فصل ترسیم کرده‌اند.
اینکه رویای دوگانه لالیگا و لیگ قهرمانان را در سر بپرورانند، فعلاً به خامی بیشتر شباهت دارد. شاید تنها چیزی که به دنبال آن هستند این باشد که بالاتر از اتلتیکومادرید و سویا قرار بگیرند که در فصل نقل و انتقالات عملکرد بسیار بهتری داشتند و تیم قوی‌تری در اختیارشان است.
منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *