بالاخره خالق مرموز بیت کوین کیست؟/ راز ساتوشی

یکی از معروف‌ترین اینفلوئنسرهای دنیای رمزارزها مدعی شده که «استیو جابز» همان خالق ناشناس بیت‌کوین یعنی «ساتوشی ناکاموتو» است؛ اما چه گمانه‌زنی‌هایی برای هویت واقعی این اسم مستعار می‌توان داشت؟

سایت بدون- یکی از ماندگارترین اسرار بیت کوین، هویت بنیان‌گذار آن است. با گذشت سال‌ها، بسیاری از کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال، فناوری، روزنامه‌نگاران و … سعی کرده‌اند از هویت سازنده بیت کوین پرده بردارند، اما موفق نشدند. به‌تازگی، ادعای عجیب یکی از مطرح‌ترین اینفلوئنسرهای دنیای رمزارزها در همین باره خبرساز شده است. «لارک دیویس»، وبلاگ‌نویس محبوب دنیای رمزارزها می‌گوید از نظر تئوری، استیو جابز  موسس فقید اپل ممکن است همان مخترع بیت‌کوین یعنی «ساتوشی ناکاموتو» باشد. حتماً می‌دانید ساتوشی ناکاموتو یک نام مستعار است و لارک دیویس یوتیوبر و معامله‌گر رمزارز، پس‌ از کشف وایت‌پیپر بیت‌کوین در سیستم‌عامل مک‌های اپل، توئیتی جالب منتشر کرده است. او می‌گوید شاید استیو جابز افسانه‌ای همان ساتوشی ناکاموتو باشد؛ کسی که پادشاه رمزارزها یعنی بیت کوین را در سال ۲۰۰۹ معرفی کرد و تاکنون هیچ‌کس از هویت واقعی او اطلاع ندارد. «دیویس» می‌گوید دوره‌ای که «ساتوشی ناکاموتو» به‌طورکامل از شبکه‌ بیت‌کوین خارج شد با مرگ استیو جابز فقط حدود یک‌ سال تفاوت دارد. این اتفاقات در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ رخ داد. به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام به معمای تولد بیت‌کوین، اطلاعات مطرح شده درباره «ساتوشی ناکاموتو»، افرادی که مدعی شدند خالق واقعی بیت‌کوین هستند و احتمال این که استیو جابز همان «ناکاموتو» باشد، خواهیم گفت.

تولد بیت‌کوین و معمایی که هنوز حل نشده ‌است
از خالق بیت‌کوین که این روزها جهان را تکان ‌داده‌ نه چهره‌ای وجود دارد و نه اسم ‌و رسم واقعی. تولد بیت‌کوین به ۱۴سال پیش برمی‌گردد. «ساتوشی ناکاماتو» نام مستعار فرد یا گروهی ا‌ست که اولین بیت‌کوین جهان را در تاریخ ۳ژانویه ۲۰۰۹ استخراج ‌کرد. البته پیشتر این نام برای علاقه‌مندان حوزه رمز‌نگاری، رایانه و هک آشنا‌ بود. ساتوشی چند ماه قبل از اولین استخراج بیت‌کوین یعنی در اکتبر سال۲۰۰۸، یک «وایت‌پیپر» با عنوان «بیت‌کوین یک سیستم پول الکترونیکی نظیر به نظیر» را برای افرادی که در رمزنگاری سرشناس ‌بودند، ایمیل ‌زد و آن را امن دانست. وایت پیپر در لغت به معنی اوراق ‌سفید است و در حوزه ارزهای دیجیتال، سندی(معمولا یک فایل PDF) است که درباره پروژه غیرمتمرکز توضیح جامعی می‌دهد. یک‌جور معرفی‌نامه از پروژه که به خواننده توضیح ‌می‌دهد پروژه قرار است چه دردی را دوا‌ کند. وایت‌پیپر می‌تواند در هر حوزه‌ای وجود داشته‌ باشد و تنها محدود به دنیای ارزهای دیجیتال نیست. در نهایت راه‌ حل او منجر به تولد «بلاک‌چین» شد. به زبان‌ ساده ساتوشی ارزهای دیجیتال را در پاسخ به بحران مالی بزرگ جهان در سال ۲۰۰۸ خلق ‌کرد تا کنترل مالی را از موسسه‌های بزرگ مالی بگیرد و فرصت مشارکت مردم در یک سیستم مالی غیرمتمرکز را فراهم‌ کند. البته بازار ارزهای دیجیتال خطراتی دارد که متوجه سیستم‌های مالی سنتی هم هست. جالب این‌که از زمان راه‌اندازی بیت‌کوین هنوز هیچ‌ هکری نتوانسته است به آن‌ نفوذ‌ یا در آن اختلال ایجاد‌ کند و بیت‌کوین بعد از ۱۴سال‌ هنوز کارآمد است. او کدهای بیت‌کوین را در ۳۱هزار خط بدون نقص نوشته و به همین دلیل ‌است که رمزگشایی از ساتوشی علاوه بر هویت واقعی‌اش به عنوان یک نخبه کدنویسی اهمیت زیادی دارد. اتفاقی که تا امروز نیفتاده است و جز چند حدس‌و‌گمان که هیچ وقت به قطعیت نرسیده‌اند ما حتی نمی‌دانیم او یک یا چند نفر است، اهل کجاست، زن یا مرد است و هزار سوال دیگر.

هیچ‌چیز و همه‌چیز درباره «ساتوشی ناکاموتو»!
نام ژاپنی ساتوشی ناکاموتو خیلی‌ها را به این فکر انداخت که ممکن است او یک فرد ژاپنی باشد، اما چرا این فرضیه باطل‌ شد؟ همه برنامه ها و کدنویسی‌های ساتوشی به زبان انگلیسی‌ است و حتی از بعضی اصطلاحات بریتیش هم استفاده‌ کرده‌ است. جان مکافی، فعال حوزه  فناوری مدعی‌ است با بررسی وایت‌پیپر ساتوشی از نظر زبان‌شناسی به هویت غیرژاپنی او پی‌برده است. همچنین برخی از برنامه‌نویسان مانند «لازلو هانچ» یکی از توسعه‌دهندگان بیت‌کوین، معتقدند کدنویسی عجیب بیت‌کوین نمی‌تواند کار یک نفر باشد و پای یک گروه در میان‌ است. موضوع مهم دیگر به دارایی ساتوشی برمی‌گردد. او در ژانویه سال ۲۰۰۹ با استخراج یک بلاک‌چین صاحب حدود یک میلیون دلار بیت‌کوین یا شاید هم بیشتر است. تا امروز هیچ‌کدام از این بیت‌کوین‌ها استفاده یا خرج‌ نشده‌اند و این یعنی ساتوشی مالک بخش بزرگی از بازار بیت‌کوین است. سرمایه‌ای که اگر به طور ناگهانی از این بازار بیرون کشیده‌ شود یا از بین‌ برود قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال آشفتگی ترسناکی را از سر می‌گذراند. به ساتوشی لقب «منزوی‌ترین سرمایه‌دار دنیا» را هم داده‌اند. بررسی پست‌های ساتوشی در شبکه‌های Bitcointalk ،SourceForge  و ایمیل‌هایش نشان‌ می‌دهد که او از زمان شروع کار تا زمانی که در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۰ آخرین ایمیل خود را ارسال ‌کرد، حدود ۷۴۲ فعالیت در مجموع ۲۰۶ روز داشته‌ است. با استفاده از همین داده‌ها نمودارهایی از پراکندگی او در منطقه‌های زمانی مختلف و همچنین موقعیت‌های جغرافیایی او تهیه ‌شده است. طبق این نمودارها انگلیس، شرق ایالات متحده و منطقه اقیانوس آرام از اصلی‌ترین گزینه‌های موقعیت جغرافیایی اوست، اما این‌ها برای کشف ساتوشی که خود را متولد آوریل ۱۹۵۵ معرفی کرده‌ است، کافی نیست. نظریه دیگری هم وجود دارد که بعضی معتقدند ساتوشی هویت خود را پنهان نگه‌ داشته ‌است تا موسسات دولتی مانند بانک‌ها او را زمین‌ نزنند و چوب لای چرخ بیت‌کوین نگذارند. موسسات بزرگ مالی دولتی مانند بانک‌ها به دلیل تمرکززدایی بیت‌کوین جزو مخالفان سرسخت این رمزارز هستند.

چه کسانی می‌توانند «ساتوشی ناکاموتو» باشند؟
علاوه بر «استیو جابز» به نام‌هایی همچون «ایلان ماسک»، «نیک زابو» و … در این فهرست اشاره می‌شود
بعضی اوقات افرادی به عنوان گزینه‌های احتمالی معمای سازنده بیت کوین مطرح شده‌اند که سروصدای زیادی در دنیای رمز ارزها به پا کرده است. به جز استیو جابز که بارها نامش به عنوان خالق بیت کوین مطرح شده، اما هیچ گاه ثابت نشده است، گزینه‌های احتمالی دیگری هم مطرح شدند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.
نیک زابو   یکی از پیشگامان فناوری بلاک چین
نیک زابو به عنوان یکی از پیشگامان فناوری بلاک چین شناخته شده است که در سال ۱۹۹۸، پروژه بیت گلد را ارائه کرد. او در سال ۲۰۰۴، برای اولین بار از واژه «قرارداد هوشمند» استفاده کرد (اساس کار بیت کوین بر پایه قرارداد هوشمند است). هدف پروژه بیت گلد، تشکیل یک سیستم غیرمتمرکز برای بهبود سیستم مالی و حفظ امنیت در دنیا بود(نیک زابو، ناکارآمدی سیستم مالی سنتی و احتمال سرقت طلا و فلزات گران‌بها را مطرح می‌کند). پروژه بیت گلد به دلیل مشکل «دو بار خرج کردن» شکست خورد، اما شروعی برای ایجاد رمزارز بیت کوین بود که مشکل دو بار خرج کردن را حل کرد (دو بار خرج کردن به این معنی است که فرد بتواند دو بار از یک رمزارز استفاده کند! و بیش از یک معامله با یک موجودی انجام دهد). بر اساس شباهت‌هایی که بین پروژه بیت گلد و بیت کوین وجود دارد، بسیاری از افراد معتقد هستند که نیک زابو، ساتوشی ناکاموتو است، اما او این موضوع را تایید نکرده است.

دوریان پرنتیس  یک فیزیک‌دان آمریکایی ژاپنی
دوریان پرنتیس یک فیزیک‌دان آمریکایی ژاپنی است که در کالیفرنیا زندگی می‌کند. برخی گمان می‌‌کنند که وی، ساتوشی ناکاموتوی واقعی است! این موضوع برای اولین‌بار در یک هفته‌نامه خبری در مارس ۲۰۱۴ مطرح شد، اما دوریان پرنتیس این ادعا را رد کرده است.

گوین اندرسن    شباهت نوشته‌هایش به ناکاموتو
گوین اندرسن، توسعه‌دهنده نرم‌افزار مقیم ماساچوست است که در کنار ناکاموتو در زمینه توسعه بیت‌کوین کار می‌کرد. یکی از دلایلی که باعث شد این فرضیه به وجود بیاید که اندرسن، ساتوشی ناکاموتو است این بود که نوشته‌های اندرسن شباهت زیادی به ناکاموتو داشت. البته اندرسن هیچ وقت این ادعا را تایید نکرده و بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کرده که این برداشت کاملاً اشتباه است.

ایلان ماسک   حمایت‌های شک برانگیز از بیت‌کوین
یکی از سوالاتی که همواره مطرح است، این است که آیا ساتوشی ناکاموتو همان ایلان ماسک است؟ ایلان ریو ماسک، یکی از کارآفرینان بزرگ و مطرح در زمینه تجارت است که بیشتر به‌عنوان مؤسس «تسلا موتورز» و «اسپیس ایکس» شناخته می‌شود. برای اولین باری که این شایعه به صورت رسمی منتشر شد در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۱۷ پس از انتشار مقاله یکی از کارآموزان شرکت اسپیس ایکس با نام ساهیل گوپتا بود. گوپتا مقاله‌ای را در مدیوم منتشر و ادعا کرد که ساتوشی ناکاموتو همان ایلان ماسک است. بعد از آن افراد مختلفی هم در این باره اظهارنظر و ایلان ماسک را به عنوان خالق بیت کوین معرفی کردند. اقدامات ایلان ماسک هم در حمایت از بیت کوین باعث شد این احتمالات و شایعات قوت بگیرد. البته ایلان ماسک این موضوع را که وی ساتوشی ناکاموتو ی واقعی و خالق بیت کوین است به طور کامل رد کرده و گفته است اگر وی ناکاموتو بود این موضوع را پنهان نمی‌کرد.

استیو جابز همان «ساتوشی» پنهان‌ است؟
همان‌طور که در ابتدای این پرونده خواندید، «لارک دیویس» یوتیوبر و معامله‌گر رمزارز بعد از کشف وایت‌پیپر بیت‌کوین در سیستم‌عامل مک‌های اپل، مدعی شد که استیو جابز افسانه‌ای همان ساتوشی ناکاموتو است. U.Today هم می‌نویسد جامعه فعالان رمزارز به گمانه‌زنی‌های مطرح‌ شده درباره‌ این که استیو جابز، بنیان‌گذار اپل، احتمالاً همان ساتوشی ناکاموتو بوده باشد، بیشتر دامن زده است. CZ، مدیرعامل صرافی بایننس هم با انتشار توئیتی طنزآمیز درباره این خبر اعلام کرد اکنون زمان جست‌وجوی وایت‌پیپر بیت کوین در کد سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس فرارسیده است. دیوید گوخشتین، بنیان‌گذار Gokhshtein Media، هم با انتشار توئیتی اعلام کرد استیو جابز می‌تواند خالق واقعی بیت کوین باشد؛ زیرا این باور کاملاً منطقی به‌نظر می‌رسد. به‌هرحال، وی اشاره می‌کند هنوز به این خبر اطمینان ندارد و در حال انجام تحقیقات است. از طرفی «اندی بایو» فعال حوزه فناوری چند روز پیش در پستی اعلام کرد که به‌طور تصادفی با نسخه‌ای از وایت‌پیپر بیت کوین روی رایانه مک خود مواجه شده است. او می‌گوید: «امروز درحالی که سعی داشتم چاپگرم را درست کنم، نسخه PDF وایت‌پیپر بیت کوین ساتوشی ناکاموتو را پیدا کردم که به ظاهر با تمامی نسخه‌های macOS در سال ۲۰۱۸ عرضه شده است.» مک یک خانواده از رایانه‌های شخصی تولید شده توسط شرکت اپل است که استیو جابز بنیان‌گذار آن است و به همین دلیل حدس‌و گمان‌ها به این سمت رفت که آیا جابز همان ساتوشی است؟ برخی معتقدند این دلیل کافی ‌نیست چون به گفته یکی از دوستانش، استیو در برنامه و کدنویسی مهارت بالایی نداشت. از طرفی، جابز در زمان انتشار وایت‌پیپر بیت‌کوین، مشغول توسعه و عرضه آیفون بود و بعید به‌نظر می‌رسد که او به طور همزمان روی این موضوع کار کرده‌ باشد. فرضیه دیگری که کاربران مطرح کرده‌اند این است که مخفی‌سازی این مقاله در مک‌اوس به احتمال زیاد به عنوان یک ایستر اگ(پیام پنهان یا ویژگی خاص) از طرف کارمندان بخش نرم‌افزار اپل است که گوشه چشمی هم به بیت‌کوین دارد. شاید اگر «هال فینی» مهندس فناوری آمریکایی زنده‌ بود گره این راز باز می‌شد. او اولین تراکنش بیت‌کوین را از طرف ساتوشی دریافت کرد. او در سال ۲۰۱۴ درست ۳سال بعد از مرگ استیوجابز و ۴سال بعد از آخرین فعالیت ساتوشی به‌علت عوارض ناشی از اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(ALS) درگذشت.

مدعیان «ساتوشی ناکاموتو» بودن!
بحث و گفت وگو درباره این که چه فرد یا افرادی در پشت پرده بیت کوین وجود دارد، سال‌هاست که ادامه دارد. افراد مختلفی در جهان ادعا کرده‌اند که ساتوشی ناکاموتو هستند، ولی هیچ کدام از آن ها تاکنون نتوانسته‌‎اند ادعای خودشان را ثابت کنند، اما عجیب‌ترین ادعا در میان اخبار جهان درباره سازنده بیت کوین مربوط به «کریگ رایت» است.
کریگ رایت  مدارکی که جرئت نکرد، فاش کند
کریگ رایت یک کارشناس رایانه و کارآفرین در استرالیاست. در سال ۲۰۱۵، داستان‌هایی مطرح شد که ممکن است کریگ رایت خالق بیت کوین باشد. کریگ رایت ابتدا با ارائه مدارکی، خودش را سازنده بیت کوین معرفی کرد و مدتی بعد، مدعی شد که برای ساتوشی ناکاموتو کار کرده است. متخصصان ادعای او را رد کرده‌اند و گفته شده است که احتمال جعلی بودن این مدارک وجود دارد. ادعاهای آقای رایت به مخالفت سریع جامعه ارزهای دیجیتال منجر شد و او با حذف پست‌های قبلی و انتشار پستی جدید در وبلاگش بیان کرد که دیگر شجاعت فاش کردن مدارک معتبر خود را ندارد.
وی لیو  یک شهروند معمولی چینی
اسناد بایگانی شده در اداره کپی‌‌رایت آمریکا حاکی از آن است که وی لیو یک شهروند چینی مقیم کالیفرنیا در سال گذشته میلادی، مدعی مالکیت کپی‌رایت وایت پیپر بیت کوین شده است. لیو در این پرونده ادعا می‌کند که او وایت‌پیپر بیت کوین را با عنوان «بیت کوین: یک سیستم پول نقد الکترونیک همتا به همتا» در تاریخ ۱۱ ژانویه سال ۲۰۰۸ و با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو منتشر کرده است. تا امروز هنوز مشخص نشده است که وی لیو کیست و هدف او از این ادعا و تشکیل پرونده حق کپی چیست. جیمی سانگ، کارآفرین و توسعه‌دهنده بیت کوین کور در این باره اظهار کرد: «این اسناد به جای این‌که ثابت کند او ساتوشی نیست، نشان می‌دهد که او یک فریبکار و درگیر تبلیغات است. ما این را از قبل می‌دانستیم».
دیوید کلیمن   ادعای همکاری با رایت!
دیوید کلیمن در آوریل ۲۰۱۳ در ۴۶ سالگی درگذشت. خانواده «دیوید کلیمن» بعد از مرگ وی با شکایت از «کریگ رایت» فردی که ادعا می‌کند خالق بیت کوین است، گفته بودند که دیوید و رایت دوستان صمیمی بودند و از طریق مشارکت و همکاری با یکدیگر بیت‌کوین را راه اندازی کرده‌اند. بنابراین باید سهمی در حدود ۱٫۱ میلیون بیت کوین به ارزش حدود ۵۰ میلیارد دلار به آن‌ها برسد، اما دادگاه درنهایت ادعای خانواده کلیمن را رد کرد و پرونده در حالی بسته شد که نظر دادگاه این است که دیوید کلیمن نقشی در توسعه بیت کوین نداشته است.

مطلب پیشنهادی

آیا ویاگرا تمام مشکلات جنسی آقایان را حل می کند؟

سایت بدون -ما حدود بیست نوع اختلال جنسی داریم و بیمار وقتی به پزشک مراجعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *