بالاخره کدام فیلم ها نوروز ۹۸ اکران می شوند؟/متری شیش و نیم در زندانی ها

سایت بدون – در روزهای فترت سینمای ایران بعد از هیاهوی ١٠ ‌روزه جشنواره فیلم فجر و در حالی ‌که در این سینما در حال حاضر در خواب زمستانی به ‌سر می‌برد، به ‌نظر می‌رسد باید از این چند هفته باقیمانده چشم پوشید و برای بازشدن دوباره یخ‌های سینمای ایران به تب‌وتاب اکران نوروزی چشم دوخت؛ بهترین فصل اکران سینمای ایران که تهیه‌کنندگان فیلم‌هایی که حتی اندک امیدی نیز به موفقیت‌شان در گیشه می‌رود، تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا جایی در ترکیب این اکران برای فیلم‌شان دست و پا کنند. امسال ظاهرا تب‌وتاب اکران نوروزی کمی زودتر آغاز شده است. درواقع از همان روزهای جشنواره  روایت تلاش‌های تهیه‌کنندگان فیلم‌های پرسروصدای جشنواره را می‌شنیدیم برای گرفتن جایی در ترکیب اکران نوروزی که سبدهاشان را در صف اکران گذاشته و منتظر اعلام‌شدن ترکیب فیلم‌ها بودند.
فهرست نوروزی
در روزهای اخیر رسانه‌ها درباره اکران نوروزی پیش‌بینی‌های زیادی منتشر کرده‌اند و در این گمانه‌زنی‌ها نام بیش از ١٠ فیلم آمده است که اکران‌شان در تعطیلات نوروز نمی‌تواند کسی را شگفت‌زده کند؛ اما به‌ نظر این فهرست ١٠ فیلمه کمی بیش از حد ولنگ‌وباز است و می‌توان به فیلم‌هایی اشاره کرد که از برخی از فیلم‌های فهرست به پرده‌های نقره‌ای در روزهای تعطیلات نزدیک‌تر هستند. فهرستی شامل فیلم‌های تختی، متری شیش‌ونیم، ژن خوک، زندانی‌ها، رحمان ۱۴۰۰، شبی که ماه کامل شد و ماجرای نیمروز ۲ که طبق شنیده‌ها ظاهرا در اولویت نمایش نوروزی هستند؛ فیلم‌هایی که به ادعای سازندگان و تهیه‌کنندگان‌شان بیش از نیمی از راه را رفته‌اند.
قطعی‌ها
وقتی جشنواره به پایان راه رسید، انگار در زمینه اعلام حتمی‌بودن اکران نوروزی نیز رقابتی در کار باشد، سازندگان فیلم‌های پرسروصدای جشنواره شروع کردند به اعلام قطعیت اکران فیلم‌هاشان در روزهای تعطیلات؛ نخستین فیلم در این بین تختی بود. بعد از استقبال خوبی که از این فیلم در جشنواره شد، بهرام توکلی نخستین سینماگری بود که از اضافه‌شدن فیلمش به اکران نوروز خبر داد. او در این‌باره در صفحه اینستاگرامش نوشت:   «فیلم غلامرضا تختی نوروز اکران می‌شود. خسته نباشید می‌گم به همه گروه سازنده فیلم که افتخار داشتم کنارشون باشم، خسته نباشید به مردم و کارشناسانی که در طول جشنواره با انتخاب‌هاشون، استقبال و لطفشون دلگرممون کردند. امیدوارم در اکران همچنان حمایتمون کنید.» فیلم دیگری که برای اکران نوروز حضورش قطعی است، فیلم ژن خوک ساخته سعید سهیلی است که هم‌اینک کارگردان در حال روتوش نهایی فیلم است. سعید سهیلی که در زمان جشنواره تازه فیلمبرداری فیلم را تمام کرده بود و به همین دلیل فیلم را به جشنواره نداد، ی‌گوید که قصد دارد فیلم جدیدش را برای اکران در نوروز ٩٨ آماده کند؛ فیلمی که به‌ نظر می‌رسد گزینه مناسبی برای اکران عید باشد، به‌خصوص که بازیگرانی چون‌ هادی حجازی‌فر، سینا مهراد، نازنین بیاتی، الناز حبیبی و هنرمندی جمشید‌هاشم‌پور فیلم را به‌عنوان فیلمی پرستاره گزینه‌ای جذاب برای علاقه‌مندان سینمای خاص سهیلی می‌کنند.
سال بد،‌ سال باد
در روزهای جشنواره حرف بسیاری از منتقدان و کارشناسان اکران این بود که اگر واقعا بهترین فیلم‌های ‌‌سال سینمای ایران همین بیست‌وچند فیلمی باشند که در روزهای جشنواره روی پرده آمدند، قطعا و قطعا سینمای ایران روزهای بسیار دشواری را از نظر مالی و اقتصادی پیش‌رو خواهد داشت. در میان فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فارغ از ارزش‌های داشته یا ناداشته‌شان، فیلم‌های معدود و انگشت‌شماری را می‌شد یافت که واجد آن میزان از جذابیت باشند که تماشاگر سینما را مجاب به بیرون آمدن از خانه و سینمارفتن کنند؛ حتی فیلم‌های پرهزینه‌ای چون شبی که ماه کامل شد و ماجرای نیمروز ٢ که پیداست برای تولیدشان زحمت بسیاری کشیده شده و ادعا دارند در اکران نوروز با استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهند شد.
سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده ماجرای نیمروز ٢ می‌گوید که «تمام تلاش‌شان را برای اکران فیلم در روزهای تعطیلات انجام خواهند داد با این‌که «هنوز چیزی قطعی نشده و در صورتی‌که قرارداد اکران نوروزی فیلم بسته شود، رسانه‌ها قطعا اولین جایی هستند که خبردار خواهند شد.» البته سیدمحمود رضوی پیشتر در روزهای جشنواره نیز گفته بود که این فیلم یکی از گزینه‌های اکران در نوروز ٩٨ است. صفحه رسمی فیلم ماجرای نیمروز: رد خون نیز با انتشار پستی خبر از اکران ماجرای نیمروز ٢ در ایام نوروز ٩٨ داده بود. شبی که ماه کامل شد، دیگر گزینه تقریبا قطعی اکران نوروز است؛ فیلمی که در شب پایانی جشنواره هم جوایز را درو کرد تا جشنواره برایش بار تبلیغاتی نیز داشته باشد. محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده این فیلم نیز تمایلش به اکران نوروزی شبی که ماه کامل شد را رسانه‌ای کرده است: «برنامه‌ریزی ما برای اکران نوروز است و اگر شرایط فراهم شود، در نوروز فیلم را اکران عمومی خواهیم کرد؛ البته هنوز برای پخش فیلم به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و این هفته پخش‌کننده فیلم هم مشخص می‌شود.»
پرفروش‌ها
در این بین اما گفته می‌شود اگر شایعات درست باشند و متری شیش‌ونیم و زندانی‌ها به نمایش درآیند، این‌دو فیلم پرفروش‌ترین فیلم‌های نوروز خواهند شد.
متری شیش‌ونیم که به‌رغم جوایز کم‌شمارش، مهمترین جایزه جشنواره فجر یا همان سیمرغ انتخاب مردمی را برد، بی‌تردید در ایام تعطیلات نیز می‌تواند این روند را ادامه دهد. سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده این فیلم می‌گوید: «ما برای اکران نوروز متقاضی خواهیم بود. معمولا برندگان سیمرغ فیلم مردمی در اولویت اکران نوروزی هستند و استقبال خوب مردم طی ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر پشتیبان ما شد تا ما هم از گزینه‌های اصلی اکران نوروزی باشیم. درواقع فیلمی که منتخب مردم می‌شود، در اولویت اکران نوروزی قرار خواهد گرفت و بنابراین در نوروز اکران می‌شود.» ساداتیان حتی درباره تغییرات فیلم در زمان اکران هم خبر می‌دهد: «تصور نمی‌کنم تدوین جدیدی صورت گیرد ولی در مراحل اخذ پروانه نمایش بعد از اعمال نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این احتمال وجود دارد که حذف و اضافاتی اتفاق بیفتد. علاقه شخص من در مقام تهیه‌کننده این است که فیلم کوتاه‌تر شود تا بتوانیم سانس‌های بیشتری در سینماها داشته باشیم ولی تصمیم‌گیری نهایی درباره زمان فیلم بر عهده سعید روستایی کارگردان فیلم است.»
زندانی‌ها
مسعود ده‌نمکی کارگردان و تهیه‌کننده «زندانی‌ها» می‌گوید:   «نوروز ٩٨ از گزینه‌های اکران زندانی‌ها است؛ ما درواقع برای اکران زندانی‌ها در ایام نوروز درخواست داده‌ایم؛ اما هنوز چیزی قطعی نیست و تصمیم‌گیرنده نهایی شورای صنفی نمایش است که باید ببینیم با درخواست ما موافقت خواهد کرد یا خیر.» ده‌نمکی درباره تناسب فیلمش با اکران نوروز هم می‌گوید:  «فضای فیلم ما با روز نیمه شعبان تناسب دارد -نیمه شعبان نیز مصادف با اول اردیبهشت است و اگر که فیلم برای اکران نوروز انتخاب شود، به این مناسبت هم خواهد رسید و من دوست دارم این اتفاق بیفتد.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *