باکارگردانان‌وحال‌وهوای‌سریال‌های‌رمضانی تلویزیون آشناشوید/رقابت‌سنگین‌ملودرام‌ها

سایت بدون – با آغاز ماه مبارک رمضان، شبکه‌های مختلف تلویزیون ویژه‌برنامه‌های متنوعی پخش می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، سریال‌های نمایشی است.

هرسال هم‌زمان با آغاز ماه ضیافت الهی، رسانه ملی هم برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آنتن تلویزیون می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی است. سال‌ها از مطرح‌شدن باکس رمضانی تلویزیون می‌گذرد. از «گمگشته» که یکی از نخستین سریال‌های موفق رمضانی بود تا به امروز، همچنان شبکه‌های سیما از ماه‌ها قبل برای تولید و پخش سریال‌های رمضان به تکاپو می‌افتند. سال قبل، سه سریال «سرّ دلبران»، «بچه‌مهندس» و «رهایم مکن» از تلویزیون پخش شد. اگر به‌یاد داشته باشید، «سرّ دلبران» آقای محمدحسین لطیفی با شکست مواجه شد و نتوانست رضایت بینندگان را به‌دست آورد. «بچه‌مهندس» که دقیقه ۹۰ وارد کنداکتور شد، از شکست گریخت و تا حدودی نمره قبولی گرفت. باوجوداین، «رهایم مکن» آقای محمد‌مهدی عسگرپور بازهم با فضای درام اجتماعی موضوعات جدی و بعضا تلخی را روایت کرد که موافقان و منتقدان خودش را داشت. حالا و در آستانه آغاز ماه رمضان در سال ۹۸، بد نیست مجموعه‌های امسال را بیشتر مرور و بررسی کنیم.

حاشیه‌داراماموفق
سریال امسال شبکه یک سیما در ماه مبارک رمضان، «ازیادهارفته» به کارگردانی آقای بهرام بهرامیان است. آغاز تولید این سریال تا قرارگرفتنش در کنداکتور رمضانی شبکه یک، بالاوپایین زیادی داشته است. این مجموعه در ابتدا برای پخش از شبکه پنج سیما وارد فرایند تولید شد. «ازیادهارفته» به‌دلیل فضای تاریخی و پربازیگر بودنش و نیز حضور بهرامیان به‌عنوان کارگردان که در صنف خودش کارگردانی وسواسی و تا حدودی کُند شناخته می‌شود، باعث شد فرایند تولید این سریال درام نسبتا طولانی شود. نهایتا مسوولان سیما اعلام کردند سریال جدید بهرامیان در ماه رمضان و از شبکه یک به روی آنتن خواهد رفت؛ تصمیمی که احتمالا به سود سریال خواهد بود. دلیل این امر آن است که شبکه پنج سیما همچنان تبعات آسیب‌های سال‌های اخیر را به‌دوش می‌کشد و مخاطب زیادی ندارد. بهرامیان کارگردان پرکاری نیست؛ اما همان‌هایی که ساخته نیز آن‌چنان بی‌سروصدا نبوده است. او در سینما «آل» و «پریناز» را ساخته که دومی حواشی زیادی پیدا کرد و هفت سالی توقیف شد. افزون‌براین در تلویزیون، «مشق عشق»، «ساعت شنی»، «سقوط یک فرشته» و «جاده قدیم» را کارگردانی کرده است. «ساعت شنی» در زمان خودش و به‌دلیل ورود به مسأله رحم اجاره‌ای سروصدای زیادی کرد و تا مرز توقیف هم پیش رفت. «سقوط یک فرشته» را باید یکی از مجموعه‌های جریان ماورایی تلویزیون در ماه رمضان دانست که به موفقیت نسبی رسید. آخرین سریالی که از بهرامیان پخش شده، «جاده قدیم» است که فضایی کمدی دارد و اتفاقا آن هم توانست مخاطبان زیادی با خود همراه سازد. اما «ازیادهارفته» چه حال‌و‌هوایی دارد؟ داستان «ازیادهارفته» به زندگی دختری جوان به نام «فروغ» و بازی «میترا حجار» می‌پردازد که در سال ۱۳۱۹ زندگی می‌کند. فروغ پزشک زن ایرانی است که در فرانسه درس خوانده و حضورش در سریال با اتفاقات عجیبی همراه است. سریال «ازیادهارفته» اثری تاریخی است که آقای حامد افضلی و خانم رؤیا خسرونجد نویسندگی آن را برعهده داشته‌اند و آقای عباس نعمتی به‌عنوان سرپرست نویسندگان در آن حضور دارد. این سریال زندگی، آداب و رسوم ایرانیان در دهه ۱۳۲۰ را روایت می‌کند و سراغ وقایع قصه زندگی «خسرو» و «مهربانو» می‌رود که به‌شکل رمان روایت می‌شود. همچنین در این سریال، قرار است به موضوعاتی تاریخی مثل کشف حجاب و کشت و تولید تریاک پرداخته شود.

ترکیب‌برنده
شبکه دو سیما که در سال‌های اخیر به‌جز یکی‌دو سریال، کارنامه موفقی در این بخش نداشته، امسال ریسک کمی کرده و باکس مهم رمضانی‌اش را به برادران محمودی سپرده که کارنامه موفقی دارند. «دلدار» به کارگردانی آقایان جمشید و نوید محمودی، ایام ماه رمضان از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. برادران محمودی ازجمله مهاجران افغان به کشورمان هستند که از کودکی به ایران آمده و توانسته‌اند در عرصه هنر به موفقیت‌های درخورتوجهی دست یابند. البته آن‌ها با وجود مهاجرت به ایران، سرزمین مادری‌شان را فراموش نکرده و چند باری در افغانستان هم پشت دوربین قرار گرفته‌اند. آن‌ها در سال ۹۲، فیلم سینمایی «چند مترمکعب عشق» را ساختند و برایش کلی جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کردند. سپس، «رفتن» و «شکستن هم‌زمان بیست استخوان» را ساختند. برادران محمودی در سال ۹۶، مجموعه تلویزیونی «سایه‌بان» را برای شبکه ‌دو ساختند که یکی از همان سریال‌های موفق این شبکه شد. «دلدار» ملودرامی عاشقانه است که به موضوع جوانان و خانواده توجه ویژه‌ای دارد. اثر جدید برادران محمودی‌ که از نام آن هم روایت دلدادگی و دلبستگی هویداست، به داستان عشق چند دختر و پسر می‌پردازد که بازهم خانواده‌هایی از طبقه متوسط بدنه داستان را تشکیل می‌دهند. این مجموعه تلویزیونی مانند «سایه‌بان» سراغ سوژه‌های روز همچون بیکاری و معضلات نسل جوان رفته است.

کارگردانی‌بافرازوفرود
آقای محمدرضا آهنج ازجمله کارگردانانی به‌حساب می‌آید که در عرصه کاری‌اش نوسان درخورتوجهی داشته است. نخستین کار رسمی او را باید سریال پلیسی «معما» دانست. «معما» در دو فصل با فضایی متفاوت ساخته شد؛ اما کم‌وبیش با موفقیت همراه شد. آهنج سپس، سراغ «سایه آفتاب» رفت و با بازی جذاب آقای حامد بهداد توانست سریالی مخاطب‌پسند بسازد. وی که خودش را به‌عنوان کارگردانی قابل‌اعتماد معرفی کرده بود، این‌بار در شبکه پنج «به دنیا بگویید بایستد» را ساخت که به‌نوعی سکوی پرتاب آقای حامد کمیلی بود و آن مجموعه هم توانست بینندگان را راضی کند.
مجموعه «عملیات ۱۲۵» همان‌طورکه از اسمش پیداست، با موضوع آتش‌نشانان ساخته شد که کارگردانی یکی از فصل‌های آن برعهده محمدرضا آهنج بود. چهارمین تجربه کاری این کارگردان در تلویزیون هم موفق شد تا اینکه در سال ۸۹، «ملکوت» را برای شبکه دو سیما در ایام ماه رمضان ساخت. ملکوت تحت‌تأثیر موج ماورایی آن ‌سال‌ها ساخته شد؛ اما نتوانست به موفقیت چشمگیری برسد. آهنج چهارسالی را در سکوت گذراند و در سال ۹۳، «من یک ایرانی‌ام» را در سینما ساخت و با فضای ورزشی‌اش اصلا موفق نشد. یک سال بعد، «آسمان من» را برای سازمان اوج ساخت که به موضوع امنیت پرواز می‌پرداخت. این سریال سوژه و بازیگران کاربلدی داشت؛ اما خروجی‌اش سریال شش‌دانگی نبود. فضای اپیزودیک آسمان من با فرازوفرود زیادی همراه بود؛ اما امسال، محمدرضا آهنج «برادرجان» را برای شبکه سه سیما ساخته است. با‌توجه‌به اینکه نویسنده این مجموعه آقای سعید نعمت‌الله است، قاعدتا باید منتظر فضایی شبیه به آثار قبلی او باشیم. اگر آهنج به روزهای اوج کاری‌اش بازگشته باشد، «برادرجان» به‌واسطه نویسنده و ترکیب متنوع بازیگرانش امکان رقابت با دیگر مجموعه‌های رمضانی سیما را خواهد داشت. قصه «برادرجان» درباره حق‌الناس و عواقب آن است. این سریال از داستانی پیچیده و رمزآلود برخوردار است که در هر قسمت مخاطب را با گره‌ای تازه مواجه می‌کند. مرور سه سریال رمضانی امسال تلویزیون نشان می‌دهد با مجموعه‌هایی استخوان‌دار طرف هستیم که می‌توانند مخاطبان زیادی را با خود همراه کنند. 
 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گربه تنبل را موش طبابت می‌کند»

سایت بدون – ضرب‌المثل «گربه تنبل را موش طبابت می‌کند» نمادی از وضعیت‌هایی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *