با ادامه دار شدن شیوع کووید ۱۹ /درآمد فروشگاه های «اپ» به ۱۳۳میلیارد دلار رسید


سایت بدون -با شیوع کووید۱۹ و اعمال قرنطینه و محدودیت‌ها در سراسر جهان، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل افزایشی چشمگیر یافت و تازه‌ترین گزارش شرکت اطلاعات اپلیکیشن Sensor Tower نشان می‌دهد که درآمد فروشگاه‌های اپ استور و گوگل پلی در سال ۲۰۲۱ به رقم ۱۳۳ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به دوران پیش از کرونا افزایشی چشمگیر نشان می‌دهد.
افزایش دوبرابری نصب اپ‌ها
اطلاعات شرکتSensor Tower نشان می‌دهد که کاربران در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۵٫۱میلیارد دلار در اپ استور هزینه کرده‌اند تا اپلیکیشن‌های سازگار با سیستم عاملIOS را خریداری کنند. این موضوع نشان از رشد ۱۷٫۷درصدی نسبت به رقم ۷۲٫۳میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ دارد. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که کاربران در گوگل پلی(فروشگاه اپ‌های اندرویدی)، ۴۷٫۹میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ هزینه کردند که رشد ۲۳٫۵درصدی نسبت به رقم ۳۸٫۸میلیارد دلار سال ۲۰۲۰ داشته است. به این ترتیب مجموع هزینه کاربران در فروشگاه‌های اپ در سال ۲۰۲۱، به حدود ۱۳۳میلیارد دلار رسید درحالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱۱٫۱میلیارد دلار بوده است. همچنین در سال ۲۰۲۰ میزان درآمد اپ استور ۱٫۸بار بیشتر از گوگل پلی بود و گزارش این شرکت نشان می‌دهد که این موضوع در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه دار بوده و میزان درآمد اپ‌استور همچنان از گوگل پلی پیشی گرفته است. طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۱ درمجموع ۱۴۳٫۶میلیارد بار نصب اپلیکیشن انجام شده که این رقم ۵۰درصد بالاتر از سال ۲۰۲۰ است.
تأثیر کرونا بر اکوسیستم اپلیکیشن‌ها
این گزارش نشان می‌دهد که کرونا بر اکوسیستم اپلیکیشن‌های تلفن همراه تأثیر فراوانی گذاشته است و در روزهای ابتدایی همه‌گیری، میزان دانلود تعدادی از اپلیکیشن‌های مرتبط با خرید آنلاین، سرگرمی، تجارت و آموزش به‌سرعت افزایش یافت. با اینکه بسیاری از محدودیت‌ها در جهان برداشته شد اما وضعیت فروشگاه‌های اپلیکیشن به حالت عادی بازنگشت. گزارش جدید Sensor Tower نشان می‌دهد که تعداد دانلود برخی از اپلیکیشن‌ها همچنان بسیار بالاتر از سطح قبل از پاندمی کروناست، در حالی که علاقه کاربران به برخی دیگر از اپ‌ها کمرنگ است.یکی از حوزه‌هایی که بیشترین آسیب را از کرونا دید، صنعت سفر و گردشگری است که ردپای آن را در رفتار کاربران درفروشگاه‌های اپ هم می‌توان دید. در دوران کرونا که کشورها مرزهای خود را به روی بازدیدکنندگان و گردشگران بستند و رویدادهای حضوری لغو شدند، به اپلیکیشن‌های مرتبط با سفر، ضربه بزرگی وارد شد و میزان نصب آنها کاهش چشمگیری یافت. علاوه بر این، با افزایش دورکاری، میزان نیاز به برنامه‌های تاکسی‌های آنلاین و سایر برنامه‌های مرتبط با رفت‌وآمد روزانه کاهش یافت. درمجموع، اپلیکیشن‌های مسافرتی و ناوبری بیشترین ضربه را از این همه‌گیری خوردند طوری که میزان دانلود این برنامه‌ها در آوریل ۲۰۲۰ در مقایسه با کل سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰ درصد کاهش یافت. با بهبود اوضاع جهان، اپلیکیشن‌های مرتبط با سفر رشد کردند و در اوج سفرهای تابستانی در ژوئیه ۲۰۲۱، میزان استفاده ازاپلیکیشن‌های سفر تقریباً به میانگین سال ۲۰۱۹ خود رسیدند. اما با ظهور سویه امیکرون از دسامبر ۲۰۲۱، اپلیکیشن‌های سفر دوباره کاهش ۱۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان دادند و این کاهش برای اپلیکیشن‌های ناوبری به حدود ۲۲ درصد رسید. طبق این گزارش، اپلیکیشن‌های تجاری نیز یکی از بخش‌های پرکار بوده‌اند و در سال ۲۰۲۱، دانلود آنها با رشد ۱۰۲درصدی، بیش از دو برابر سطح قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ بوده است. میزان دانلود و نصب اپلیکیشن‌های پزشکی نیز رشد ۱۸۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ داشت. میزان دانلود اپلیکیشن‌های بازی، سلامت و تناسب اندام و همچنین آموزش به ترتیب ۳۹، ۳۱  و ۱۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته‌اند. این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که نرمال شدن میزان دانلود اپلیکیشن‌ها در بحران کرونا از کشوری به کشور دیگر نیز متفاوت بوده است. امریکای شمالی در مقایسه با سایر مناطق، سریع‌ترین بازگشت را نسبت به سال ۲۰۱۹ داشت اما تأثیر کرونا در بازارهای آسیایی طولانی‌تر ماند.
هزینه ۸۹میلیاردی گیمرها
در تازه‌ترین گزارش Sensor Tower همچنین آمده است که در سال ۲۰۲۱ مجموع هزینه کاربران برای خرید و نصب اپلیکیشن‌های بازی(گیم) در اپ استور و گوگل‌پلی به ۸۹٫۶میلیارد دلار رسیده که نشان از رشد ۱۲٫۶درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ با رقم ۷۹٫۶میلیارد دلار دارد. درسال ۲۰۱۹ و قبل از شیوع کرونا، اپلیکیشن‌های بازی ۷۴٫۱ درصد از کل هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌ها را به خود اختصاص داد که این رقم در پایان ۲۰۲۰ به ۷۱٫۷درصد رسید و عملاً سهم این برنامه‌ها از کیک اپلیکیشن‌ها کوچک‌تر شد. البته در سال ۲۰۲۱ این روند کاهشی ادامه یافت و هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌های بازی به ۶۷٫۴درصد از کل اپلیکیشن‌ها رسید.
همچنین این گزارش نشان می‌دهد که کاربران درسال ۲۰۲۱ در اپ استور برای اپلیکیشن‌های بازی، ۵۲٫۳میلیارد دلار هزینه کردند که این رقم ۹٫۹درصد افزایش نسبت به ۲۰۲۰ نشان می‌دهد. محبوب‌ترین اپ بازی در اپ استور نیز Honor of Kings بود. در گوگل‌پلی هم کاربران حدود ۳۷٫۳میلیارد دلار برای بازی هزینه کردند که نسبت به رقم ۳۲میلیارد دلاری ۲۰۲۰ افزایش ۱۶٫۶درصدی داشته و محبوب‌ترین اپ بازی در گوگل پلی نیز
Coin Master بوده‌است.همچنین طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۱ جدا از اپلیکیشن‌های بازی، بیشترین درآمدزایی به اپلیکیشن چینی تیک تاک مربوط می‌شود. درآمد این اپ در سال ۲۰۲۱ به حدود ۲٫۳میلیارد دلار رسید و با ۷۴۵٫۹میلیون بار نصب در جهان، به‌عنوان پردانلودترین اپلیکیشن غیربازی شناخته شد هرچند این رقم نسبت به سال ۲۰۲۰ با۹۸۰٫۷میلیون بار دانلود کاهش داشته است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *