با خو ا ص خا کشیر و تخم شربتی آشنا شو ید/کولرهای خوراکی

سایت بدون-خاکشیر و تخم‌شربتی علاوه بر این‌که ضد عطش هستند، خواص ضد انگلی دارند و منبع خوبی برای فیبر، امگا ۳ و آنتی اکسیدان محسوب می‌شوند   

در ماه مبارک رمضان هستیم و خیلی مهم است در فاصله بین افطار تا سحر از شربت‌های ضد عطش بنوشیم تا در طول روز کمتر تشنه شویم. خاکشیر و تخم شربتی پای ثابت شربت‌های سنتی و ضد عطش ما در روزهای گرم سال و همین‌طور ماه مبارک رمضان است  که در این مطلب با ویژگی‌ها و خواص آن‌ها آشنا می‌شویم.

  خاکشیر|  ضدعفونی‌کننده، مفید برای تب و بی‌حالی
خاکشیر دو نوع دارد: یکی تلخ که دانه‌های آن ریز و رنگ آن مایل به قرمز است و گونه دیگر شیرین که دانه‌‌های آن بزرگ‌‌تر و رنگ آن قرمز تیره است. دانه‌‌های خاکشیر ضد عفونی ‌کننده، ضد انگل و تب‌بر است  و به رفع التهاب کلیه کمک می‌کند. این دانه‌ها با کمی شکر، گلاب و آب سرد بسیار ملین و خنک است  و از سرگیجه، تب، بی‌حالی، تهوع و بی‌‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی تا حد زیادی پیشگیری می‌کند. شربت خاکشیر همچنین مقوی معده و هاضمه است  و مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید است.دانه‌های خاکشیر وقتی در مجاورت آب قرار می‌‌گیرد می‌‌تواند چندین برابر وزن خود آب جذب کند و متورم شود. در نتیجه این دانه‌ها آب زیادی را در بدن نگه می دارد و وقتی بدن به تعریق بیفتد یا با کمبود آب مواجه ‌شود از ذخیره آب آن استفاده می‌کند بنابراین مصرف شربت آن  را در ماه مبارک، همین‌طور روزهای گرم سال و در ساعت  های اوج گرما که مجبور به خروج از منزل هستید توصیه می‌‌کنیم.
 تخم شربتی|  منبع فیبر، امگا۳، آنتی اکسیدان و آهن
علاوه بر خاکشیر دانه‌های سیاه ‌رنگی که مردم به آن تخم شربتی می‌گویند هم وجود دارد که این دانه‌ها هم مثل خاکشیر عمل می کند و خاصیت خنک ‌کنندگی و رفع عطش دارد. برای استفاده تخم شربتی را بشویید، عسل را با مقداری آب ولرم حل کنید، بعد تخم شربتی و عسل را با آب ترکیب کنید. کمی زمان لازم است تا تخم شربتی لعاب بیندازد. تخم شربتی در حقیقت دانه‌های گیاه ریحان است و چون ترکیبات لعاب‌دار دارد به صورت محلول در آب استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید و چون در خود آب ذخیره می‌کند برای رفع عطش استفاده می شود. البته چون این حالت ژلاتینی حاوی آب زیادی است، می‌تواند انسان را تا مدت ها سیر نگه دارد و از این خاصیت به عنوان کاهش دهنده اشتها و لاغری استفاده می‌شود. تخم شربتی مقادیر زیادی فیبر، پروتئین، امگا ۶ و امگا ۳، آنتی اکسیدان، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و آهن دارد. تخم شربتی به کاهش فشار خون و قند خون کمک می‌کند. اگر شما تخم شربتی را با غذای خود بنوشید، خاصیت ژله  ای بودن آن، باعث می‌شود که مواد نشاسته‌ای به تدریج شکر موجود در خود را آزاد کنند و به این ترتیب شما به طور تدریجی انرژی متعادل در طول روز خواهید داشت. توجه داشته باشید که این دانه های ریز حاوی گلوتن هستند و اگر شما به گلوتن حساسیت دارید نباید این ترکیب را مصرف کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *