ببینید | بهرام بیضایی در پشت صحنه فیلم‌هایش

به مناسبت سالروز تولد بهرام بیضایی (۵ دی)، تعدادی از تصاویر پشت صحنه فیلم‌ها و تئاترهای این کارگردان سرشناس را در حالی که عوامل و بازیگرانش را هدایت می‌کند، ببینید.

سایت بدون – بهرام بیضایی، پژوهشگر، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما و تئاتر کشورمان، امروز (۵ دی ۹۹)، ۸۲ ساله شد.

این هنرمند که زاده ۵ دی ۱۳۱۷ در تهران است، از نویسندگی، پژوهش‌گری فرهنگی و فعالیت در تئاتر آغاز کرد و در ادامه، به جهان سینما و عرصه تدریس در دانشگاه پا گذاشت. بیضایی که ۱۰ سالی است در بخش ایران‌شناسی دانشگاه استنفورد آمریکا به فعالیت آموزشی مشغول است، از دهه ۴۰ خورشیدی تا امروز، ده‌ها اثر نمایشی، پژوهشی، سینمایی و … را به جامعه فرهنگی ایران هدیه داده است. ۱۰ فیلم بلند و چهار فیلم کوتاه، انتشار نزدیک به ۷۰ کتاب در قالب نمایشنامه، فیلمنامه و پژوهش، اجرای نمایش‌هایی بر صحنه و … گوشه‌ای از کارنامه فرهنگی این هنرمند است.

«رگبار»، «غریبه و مه»، «کلاغ»، «چریکه تارا»، «مرگ یزدگرد»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «مسافران»، «سگ کشی» و «وقتی همه خوابیم»، آثار بلند سینمایی این کارگردان سرشناس است. او نمایش‌هایی چون «مرگ یزدگرد»، «بانو آئویی»، «کارنامه بندار بیدخش»، «شب هزار و یکم»، «مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین» و «افرا؛ یا روز می‌گذرد» را هم روی صحنه برده است.

۵۷۵۷ کد خبر ۱۴۶۹۶۸۱

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *