برای طراحی مینیمال خانه از چه گلدان هایی می توان استفاده کرد/مختصر و مفید

مینیمال از آن سبک‌هایی است که هم در طراحی داخلی خانه و هم در طراحی محوطه‌های فضای سبز کاربرد دارد. در این سبک همه چیز حداقل است و از شلوغی و تزئینات خبری نیست. مینی‌مالیسیم تلاش می‌کند بکر و خالص باشد. در طراحی دکوراسیون مینیمال علاوه‌بر طراحی سایر فضاهای خانه، حضور گیاهان نقش مهمی دارد. تصور کنید در بخش نشیمن خانه نشسته‌اید و با دیدن یک گلدان بلند سانسوریا یا بونسای یوکا در کنار تلویزیون چه حس خوبی دارید. هدف استفاده از گیاهان در سبک مینیمال علاوه بر خلوتی و کم جاگیر بودن، انتقال همین حس خوب است. گیاهان انتخابی برای سبک مینیمال باید چه ویژگی‌های داشته باشند؟ نگهداری از آنها باید ساده باشد و وقت زیادی را از شما نگیرد. شاخ و برگ گسترده نداشته باشند. تصفیه‌کننده هوا باشند و در نهایت گلدان‌هایی که برای این گیاهان استفاده می‌کنید نباید طلایی یا برنز باشند چون رنگ طلایی برای دکوراسیون کلاسیک است. در ادامه به چند گیاه مناسب برای استفاده در این سبک اشاره می‌کنیم.
      فیکوس لیراتا یا فیکوس برگ ویولنی 
یکی از پرطرفدارترین گیاهان مینیمال‌فیکوس لیراتا است که به دلیل برگ‌های پهن و ویولنی شکل به این نام معروف شده و جزو گیاهانی است که نگهداری آسانی دارد. این گل از خانواده انجیر است و برادر فیکوس بنجامین است. ذاتا از برادر خود کندتر رشد می‌کند.
آبیاری: هر چه برگ‌ها پهن‌تر باشند آب بیشتری از سطح آنها تبخیر پیدا می‌کند و تبخیر بیشتر یعنی نیاز آبی بیشتر. این گل اگر کم‌آبی ببیند برگ‌های جدیدش قهوه‌ای می‌شود و می‌ریزد. آب زیاد هم باعث ریزش و قهوه‌ای شدن برگ‌های پایینی می‌شود. زمان آبیاری آن وقتی است که سطح خاک خشک شده باشد. 
دما: دمای اتاق برای آن مناسب است و بهتر است دما ثابت باشد چون به نوسانات دمایی حساس است؛ به‌طوری‌که مثلا اگر در سمت چپ گلدان، پنجره باشد و باد سرد به گل بخورد برگ‌های سمت چپ آن خواهد ریخت. 
نور: این گیاه نور خوبی هم می‌خواهد. نزدیک پنجره جنوبی یا پنجره‌های رو به قبله بهترین جا برای آن است. نور کم باعث ریزش برگ‌های سبز می‌شود و بعد از مدتی حالت ویولنی خود را از دست می‌دهد. بهتر است هر هفته یک بار گلدان را بچرخانید تا همه جای گل نور ببیند. 
خاک: خاک مناسب برای آن باید دارای زهکشی خوب و مواد آلی فراوان باشد. مثلا ترکیب نصف نصف پیت‌ماس و پرلیت مناسب است. توجه کنید که از خاک کاکتوس یا خاک رس باغچه به‌هیچ عنوان برای آن استفاده نکنید.
تغذیه: در فصل رشد – از فروردین تا مهر -ماهی یک‌بار با کودهای مایع و مطابق دستورالعمل آن را تغذیه کنید. اگر دیدید بعد از کوددهی برگ‌ها دچار سوختگی شدند ممکن است به‌دلیل احتمال زیاد مقدار زیاد کود ازت باشد.
     برگ انجیری
به اصطلاح امروزی‌ها برگ انجیری در بین گل و گیاهان سبک مدرن ترند شده و بیشتر مردم با آنها آشنا هستند. آن‌قدری که طرح برگ‌هایش حتی به دنیای ظرف و ظروف و پارچه‌ها هم کشیده شده است.
آبیاری: آبیاری بیش از اندازه برای این گیاه مضر است و در فاصله دو آبیاری باید سطح خاک خشک شود. برای تعیین خشکی خاک به رصد کردن چشمی کفایت نکنید و با یک تکه چوب خاک را کنار بزنید.
دما: معمولا تا دمای ۱۰ درجه سانتی‌گراد را دوست دارد ولی کمتر از ۱۳ درجه را نه. در تابستان حتی تا حدود ۳۰درجه را هم تحمل می‌کند. ولی اگر دما بالاتر رفت حتما اطراف گل را غبارپاشی کنید.
نور: این گل زیبا نور غیرمستقیم آفتاب را می‌پسندد. نور کم باعث کم شدن بریدگی‌های برگ شده و گیاه جذابیت خودش را از دست می‌دهد. نور مستقیم هم باعث سوختن برگ‌هایش می‌شود. 
نکته: درست است این گل نور کم را تحمل می‌کند اما نور بیشتر باعث رشد سریع‌تر آن می‌شود. 
خاک: خاک سبک برای آن بهترین نوع خاک است.
     سانسوریا
ویژگی‌هایی مثل رشد آرام، سازگاری به کم‌آبی، کم‌نوری، کم جایی، خشکی، گرما و سرما و تصفیه‌کنندگی هوا، سانسوریا را به یک گیاه محبوب تبدیل کرده‌است.
آبیاری: سانسوریا به علت برگ‌های گوشتی‌اش جزو ساکولنت‌هاست پس آب را طولانی‌مدت در خود ذخیره می‌کند. تا خاک خشک نشده آن را آبیاری نکنید و موقع آبیاری هم گلدان را غرقاب نکنید چون آبیاری زیاد به پوسیدگی ریشه‌اش منجر می‌شود. از زهکش گلدان هم مطمئن شوید تا آب پای ریشه جمع نشود. 
نکته: سوختگی نوک برگ‌ها ممکن است دلیل آبیاری زیاد باشد. در صورت مشاهده چنین علائمی حتما خاک پای ریشه را کنار بزنید نکند، در حال پوسیدگی باشد. 
دما: بهترین دما برای آن دماهای معمولی خانه است. اما اگر در جای خیلی گرم با نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد برگ‌هایش قهوه‌ای می‌شود. در فصل سرما هم آن را روی تراس یا راه پله سرد نگذارید. 
نور: این گل نور غیرمستقیم را می‌پسندد. نور مستقیم باعث چروکیدگی برگ‌ها و سوختگی‌شان می‌شود. گونه‌های ابلق در سایه حالت ابلق خود را از دست می‌دهند و گاهی رنگ پریده به نظر می‌آیند. این گونه‌ها، به نور بیشتری نیاز دارند.
خاک: سانسوریا چون دارای غده است خاکش باید سبک با زهکشی خوب باشد. ترکیب خاک گلدان برای آن می‌تواند مخلوطی از خاک برگ، ماسه و خاک معمولی باغچه باشد. اگر مقداری پودر زغال هم به آن اضافه شود خوب است. 
نکته: بهتر است گلدان آن پهن و کم عمق باشد. تا با زهکشی خوب ریشه‌ها از پوسیدگی حفظ شوند. اگر سایز گلدان بزرگ باشد قوت گیاه صرف ریشه‌دهی می‌شود و دیگر شاهد رشد شاخ و برگ گیاه نیستیم. برعکس هر چه گلدان کوچک‌تر باشد گل رشد سریع‌تری دارد. 
تغذیه: کود مورد استفاده برای آن کود مخصوص گیاهان برگ زینتی است. کودهای آهن‌دار هم به شادابی برگ‌هایش کمک می‌کنند. 
     کاکتوس‌ها
این گیاه گوشتی تیغ‌تیغی گیاهی ایده‌آل برای این سبک است. چون به بسیاری از شرایط مقاوم است و بیشترین خطری که تهدیدش می‌کند آبیاری بیش از حد است. نکات مهم در نگهداری کاکتوس‌ها
 عبارتند از:
آبیاری: کاکتوس دارای دو دوره رشد و خواب است. مقدار آبیاری در طول فصل رشد باید بیش از دوران خواب و استراحت باشد که آن هم بستگی به دما، رطوبت، خاک، نوع گلدان و نوع کاکتوس دارد. اما دو اصل کلی را همیشه مد نظر داشته باشید؛ اول این‌که در فاصله بین دو آبیاری خاک پای گلدان خشک باشد و دوم این‌که ته گلدان دارای سوراخ زهکش باشد و تا مشکل آب ماندگی و پوسیدگی ایجاد نشود.
دما: کاکتوس‌ها هم خواستار دماهای طبیعی محیط هستند. هوای سرد در فصل استراحت، باعث گل‌دهی آنها در فصل رشد می‌شود.
نور:کاکتوس‌ها نور دوست هستند پس قرار دادن‌شان در داخل اتاق و پشت پنجره‌های جنوبی بسیار مناسب است. اگر احساس کردید نور داخل خانه کافی نیست آنها را در جایی قرار دهید که نور مصنوعی به آنها 
بتابد. 
خاک:خاک مناسب آنها یا خاک‌های آماده کاکتوس است یا مخلوط یک قسمت خاک گلدان با یک قسمت ماسه و کمی شن برای عبور راحت‌تر آب.
نکته: در کاکتوس‌های عمودی بهتر است دهانه گلدان به اندازه نصف قد گیاه باشد و به جای عریض بودن، عمیق باشد و در کاکتوس‌های گرد گلدان مناسب این کاکتوس فقط باید ۴ تا ۵ سانتی‌متر عریض‌تر از کاکتوس باشد.
کود: بهتر است کوددهی در فصل رشد و بیداری گیاه انجام شود. 
     ساکولنت‌ها 
پرورش آسان ساکولنت‌ها عاملی است که باعث شده این گیاهان تبدیل به پرطرفدارترین گل‌های خانگی به خصوص در سبک مینیمال شود. کم توقع بودن، مقاومت در برابر خشکی، عمرطولانی، تکثیرآسان و تنوع زیاد از دیگر دلایل این محبوبیت آنهاست. اگر نورکافی در دسترس باشد، ساکولنت‌ها حتی برای نگهداری در گلدان، حیاط، تراس و پشت‌بام هم بسیار مناسب است.
آبیاری: درست است ساکولنت‌ها آب کم می‌خواهند اما آبیاری باید با قاعده مخصوص خودشان باشد: آب بیشتر، دفعات کمتر. آب دادن بیش از حد مهم‌ترین عامل مرگ ساکولنت‌هاست. ساکولنت‌ها را در حدی آبیاری کنید که خاک آن کاملا خیس شود، بعد دیگر به آنها آب ندهید تا زمانی که خاک گلدان کاملا خشک شود. 
دما: ساکولنت‌ها وقتی در فضای داخلی خانه نگهداری می‌شوند، کمتر دچار تنش دمایی می‌شوند. ولی یک قانون اصلی در پرورش آنها را فراموشن کنید: آنها دوست دارند در زمستان در دمای کمتر و در تابستان در دمای بیشتری باشند، پس سعی کنید دل به دلشان بدهید و این شرایط را در فصول مختلف برایشان فراهم کنید. تجربه نشان داده بهترین راه برای عملی کردن این قانون، نگهداری آنها کنار پنجره استپ، چون در کنار پنجره به طور پیش فرض دمای هوا در تابستان کمی گرم‌تر و در زمستان کمی خنک‌تر است.
نور: برای داخل خانه، ساکولنت‌هایی مناسب هستند که نور کمتری نیاز دارند، هاورتیا و گاستریا گزینه‌های خوبی در این زمینه هستند. بهتر است حداقل نوردریافتی آنها شش ساعت در روز باشد. پس هر چه نزدیک پنجره باشند راحت‌تر این میزان نور را دریافت خواهند کرد. در فصول گرم سال مراقب باشید بر اثر نور شدید، دچار آفتاب سوختگی نشوند.
خاک: بهتر است خاکی را انتخاب کنید که زیاد آب را در خود نگه ندارد، چون آب زیاد باعث پوسیدگی این گیاهان می‌شود. به هیچ عنوان از خاک‌برگ در خاک گلدان استفاده نکنید، چون جاذب آب هستند. 
البته به جز این گیاهان، گیاهان دیگری مثل سرخس، انواع نخل‌های زینتی مثل شامادورا، کنتیا، سیکاس، پالم، یوکا و بامبو برای این سبک مناسب است. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *