برای مهدی طارمی که این روزها از همیشه بیشتر می درخشد/ بتاز پسر ایران

سایت بدون – نسل جدیدی که فوتبال را به صورت جدی‌تر از جام جهانی ۱۹۹۸ پیگیری کرد، پورتو را با ژوزه مورینیو می‌شناسد. همان تیمی که با ویتور بایا، پائولو فریرا، ریکاردو کاروالیو، دکو، مانیش، نونو والنته و… توانست در دیدار فینال ۳-یک موناکو را شکست داده و قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود. موناکو در آن دیدار دیدیه دشان را به عنوان سرمربی در اختیار داشت و پاتریس اورا، فرناندو مورینتس و لودویک ژولی را در ترکیب اما تسلیم محض بود. در تاریخ این باشگاه انبوهی از ستارگان بزرگ فوتبال بازی کرده‌اند. از رادامل فالکائو و خامس رودریگز تا هالک و بقیه اما الان ستاره تک خال آنها مهدی طارمی است. پسری از بوشهر که همیشه آنقدر محجوب بود که همه به خودشان اجازه می‌دادند سر به سرش بگذارند، برایش جوک بسازند و گاف‌هایش در شبکه‌های اجتماعی را دست به دست کنند. او این روزها به کابوس مدافعان فوتبال پرتغال تبدیل شده است. نگاهی به آمارش بیندازیم:
۱۳ گل در لیگ و جام‌حذفی، ۴ پاس گل و ۵ پنالتی! این در حالی است که او در ۱۱ بازی نخست لیگ پرتغال روی نیمکت بود و به ندرت فرصت بازی کردن پیدا می‌کرد اما به جای قهر و اعتراض و مصاحبه علیه سرمربی و بیان اینکه فصل قبل آقای گل لیگ بوده سرش را پایین انداخت، تمرین کرد و از همان فرصت‌های اندک به بهترین شکل استفاده کرد تا الان حتی ویتور بایا یکی از دروازه‌بانان خاطره‌انگیز تیم ملی پرتغال پیراهن شماره ۹ او را تن پسرش کند!
عاشقان آمار و عدد و رقم کشف کرده‌اند که او با ۵ گل در ۵ بازی جام حذفی رکوردی ۵۹ ساله در این باشگاه را شکسته است. این آمار البته جذاب است اما کیفیت بازی مهدی انصافاً تغییر محسوسی پیدا کرده است. کافی است به گل آخری که در جام حذفی به براگا زد نگاه کنیم. بدون مکث و با یک ضربه دقیق و مطمئن. هر هوادار پرسپولیس و تیم ملی که این صحنه را دید، ده‌ها تصویر یادش آمد که مهدی توپ‌هایی به مراتب ساده‌تر از این را هدر داد.
هدر دادن موقعیت برای همه مهاجمان پیش می‌آید. دو هفته پیش لیونل مسی حتی بعد از دریبل دروازه‌بان توپ را به شکل عجیبی به کنار تور زد، طارمی هم حتماً در روزهای آینده موقعیت‌های خوبی را هدر خواهد داد اما ارتقای کیفیت او آشکار است و بخشی از این ماجرا ریشه در آرامش ذهنی دارد. مهدی طارمی وقتی در ایران بود بعد از هدر دادن هر موقعیت تا مرز سلاخی پیش می‌رفت، در شبکه‌های اجتماعی چنان به او می‌تاختند که انگار مرتکب قتل شده است و برای بازیکنی که به صورت غریزی رشد کرده و از بوشهر به تهران آمده بود تحمل این همه فشار حتماً فرساینده بود.
درخشش طارمی راه را برای باقی بازیکنان ایرانی هموار کرد، این اتفاقی مبارک است که سایر بازیکنان باید قدرش را بدانند و به پرتغال مثل یک قلعه ورودی به سطح اول فوتبال دنیا نگاه کنند. تقریباً همه می‌دانند که اگر طارمی به همین روال ادامه دهد در پایان فصل به تیم بزرگتری خواهد رفت و ما این فرصت را داریم تا بیشتر لذت ببریم همانطور که حالا عادت کرده‌ایم در هر بازی پورتو یک گل را برای او کنار بگذاریم، در حالی‌که گاهی فراموش می‌کنیم پورتو در کنار بنفیکا و اسپورتینگ لیسبون محبوب‌ترین و پرافتخارترین تیم‌های این کشور قرار دارد و هزاران جوان نه فقط در پرتغال و برزیل بلکه در تمام دنیا آرزومند عضویت در آن هستند. مهدی طارمی حالا اگر این بخت را داشته باشد که مقابل یوونتوس در لیگ قهرمانان بازی کند، این مسابقه برای ما مهم‌ترین بازی این تورنمنت خواهد بود و چه لذتی دارد اگر گل بزند…

احسان محمدی/ ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *