بغل کردن سگ ها، درد صاحبانشان را کم می کند/ مسکن پشمالو

سایت بدون – چه والدینمان چه همسرمان، اغلب دوست داریم یکی از عزیزانمان در کنارمان باشد زمانی که یک عمل جراحی دردناک را پشت سر گذاشته ایم

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سگ‌ها باید همراه شماره یک ما در دوران بهبودی باشند.

دانشمندان در آلمان دریافته‌اند که داشتن یک سگ در کنارمان باعث کاهش احساس درد در دوران بهبودی از یک تجربه جسمانی سخت می‌شود.

دانشمندان گزارش می‌دهند که در آغوش گرفتن یک سگ – یا حتی فقط حضور داشتن سگ در نزدیکی – روشی مؤثرتر برای تسکین درد است نسبت به حضور یک انسان.

با این حال، پژوهشگران تأکید می‌کنند که این نتایج به معنای عدم نیاز به مصرف مسکن‌ها در مواقع ضروری نیست، زیرا آزمایش‌های آن‌ها تنها بر نوعی درد خفیف تمرکز داشت.

این مطالعه جدید توسط دکتر هایدی ماورزبرگر در دپارتمان روانشناسی دانشگاه هومبولت در برلین، آلمان، انجام شده است.

دکتر ماورزبرگر و همکارانش در مقاله خود می‌گویند: «حمایت اجتماعی از خانواده و دوستان، اگرچه با تأثیرات مفید بر سلامت مرتبط است، همیشه به مقابله با درد کمک نمی‌کند.»

آنها اضافه می‌کنند: «هدف ما این بود که بررسی کنیم آیا سگ‌های خانگی منبع حمایتی مؤثرتر در شرایط دردناک نسبت به همراهان انسانی هستند یا خیر.»

مطالعه شامل دو آزمایش کمی متفاوت بود که فقط بر روی درد جسمانی تمرکز داشتند، نه درد عاطفی.

در اولین آزمایش، ۷۴ زن وظیفه‌ای به نام “cold-pressor task” (قرار دادن دست در آب بسیار سرد) را در حضور سگ خانگی خود، یا یک دوست، یا در حالت تنها انجام دادند.

وظیفه “cold-pressor” (قرار دادن دست در آب سرد) که در بسیاری از آزمایش‌های آزمایشگاهی برای ایجاد درد استفاده می‌شود، شامل فرو بردن دست در آب یخ به مدت طولانی تا زمانی است که درد غیرقابل تحمل شود.

در آزمایش دوم، ۵۰ زن دیگر وظیفه “cold-pressor” را در حضور یک سگ ناآشنا یا یک فرد غریبه، یا در حالت تنهایی انجام دادند.

دکتر ماورزبرگر گفت: محققان فقط از زنان در این آزمایش‌ها استفاده کردند تا نتایج ثابت و یکدست باشد، چرا که “تفاوت‌های جنسیتی می‌تواند بر درک و مقابله با درد تأثیر بگذارد.”

شرکت‌کنندگان مجاز بودند که با سگ‌ها نوازش کنند.

در هر دو آزمایش، شرکت‌کنندگان گزارش دادند که درد کمتری را تجربه کرده و رفتارهای مرتبط با درد مانند فشار دادن فک، برافروختگی و شکایت کردن کمتری از خود نشان دادند، زمانی که سگ‌ها در کنارشان بودند، نسبت به حضور انسان‌ها.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، حضور سگ خانگی خودشان – به جای یک سگ ناآشنا – منجر به کاهش بیشتری در درد شد.

حضور یک انسان در کنار فرد، درد را بیشتر از حالت تنهایی کاهش داد، اما به اندازه حضور یک سگ مؤثر نبود.

تیم تحقیق گفت: «شرکت‌کنندگانی که با سگ خود بودند، گزارش کردند که درد کمتری احساس کردند و واکنش‌های فیزیولوژیک درد کمتری نشان دادند، تحمل درد بیشتری داشتند و نمایش‌های صورت از دردشان کمتر بود.»

آن‌ها افزودند: «سگ‌های خانگی ممکن است به افراد کمک کنند تا با موقعیت‌های دردناک کنار بیایند، به ویژه اگر فرد دچار درد عموماً به سگ‌ها احساس محبت داشته باشد.»

سگ‌ها «حمایت غیرمشروط و غیرارزشیابی» ارائه می‌دهند برای کسانی که درد را تجربه می‌کنند، در مقایسه با انسان‌ها که تمایل به «قضاوت اجتماعی» دارند.

برای مثال، فردی که درد را تجربه می‌کند ممکن است احساس کند که همراه انسانی‌اش او را به خاطر دراماتی بودن قضاوت می‌کند.

همچنین، “تقاضای اجتماعی” ناشی از حضور یک دوست ممکن است تأثیر آرامش‌بخش حمایت آن‌ها را تضعیف کند.

تیم تحقیق به مطالعه قبلی اشاره می‌کند که در آن زنان تحت استرس ترجیح می‌دادند تنها با سگ خود باشند زمانی که درد را تجربه می‌کردند، زیرا در کنار سگ “هیچ گونه ظاهرسازی اجتماعی ضروری نبود و هیچ انتظارات اجتماعی باید برآورده نمی‌شد.”

دکتر ماورزبرگر اعتراف می‌کند که مطالعه او، که در مجله “Acta Psychologica” منتشر شده، بر روی “درک درد” از سوی شرکت‌کنندگان متمرکز بود، که البته با پدیده فیزیکی درد متفاوت است.

او به MailOnline گفت: «شرکت‌کنندگان گزارش دادند که شدت درد کمتری را احساس کردند، احساس توانمندی بیشتری برای مقابله با درد داشتند و رفتارهای درد کمتری در حضور سگ‌ها نشان دادند.»

«در حالی که این ممکن است کاهش مستقیم درد در سطح فیزیولوژیکی نباشد، اما تأثیر قابل توجهی بر نحوه تجربه و تحمل درد توسط افراد دارد.»

با این حال، تیم تحقیق معتقد است که سگ‌ها می‌توانند کیفیت زندگی بیماران درد را با “کاهش ناتوانی مرتبط با درد و افسردگی” بهبود بخشند.

منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

جنایتکاران در چنگال AI گرفتار می شوند/ هوش مصنوعی علیه هوش سیاه

کره‌ای‌ها با یک هوش مصنوعی قدرتمند و با کمک ابرداده‌ها برنامه‌ای را برای کاهش جدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *