به بهانه حضور جواد عزتی در «مرد بازنده»/ شکارچی سیمرغ

سایت بدون – جواد عزتی در پنج سال گذشته یکی از مهمترین بازیگران سینمای ایران بوده، گیریم نام و حضورش هر بار زیر سایه بازیگری دیگر قرار گرفته، اما تنها بازیگری است که همزمان در سینمای تجاری و آثاری نازل (هزارپا) و فیلم‌هایی متعلق به جریان متفاوت سینما (آتابای) حضور داشته و درخشیده است. حضور و کیفیت بازی‌اش ربط چندانی به فیلمسازان نداشته، این گوهر سینمای ایران که از تئاتر آمده و سال‌ها در تلویزیون نقش‌های کوتاه و گاه کم‌اهمیت بازی کرده است، در همه این آزمون و خطاها خود را و استعداد بازیگری‌اش را جلا داده است. جواد عزتی بازیگری بزرگ است که هنر و استعدادش را به رخ نمی‌کشد، صمیمی و خودمانی به نظر می‌رسد و این برای تماشاگرِ هنرِ او لذتبخش است.
بازیگری که در سال‌های اخیر سه بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده، در هر سه بار «ماجرای نیمروز» (محمد حسین مهدویان)، «رد خون» (محمدحسین مهدویان) و «آتابای» (نیکی کریمی) شایسته بود که جایزه را دریافت کند، اما بداقبال بود. او برای «خورشید» (مجید مجیدی)، «تنگه ابوقریب» (بهرام توکلی) و «شنای پروانه» (محمد کارت) هم شایسته نامزدی و سزاوار دریافت سیمرغ بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر بود. اما در نهایت در کارنامه این بازیگر درخشان، جای سیمرغ بلورین خالی است. در پنج سال گذشته، در ایام جشنواره، هر بار درباره بهترین بازیگران آن دوره صحبت شده، عزتی گزینه‌ای جدی بوده است. نمی‌شود بر بازی‌های او که متنوع و دور از هم هستند، چشم بست. اگرچه داوران به راحتی این کار را کرده‌اند.
جواد عزتی امسال با فیلم «مرد بازنده» به چهلمین جشنواره فیلم فجر آمده، در نبود امیر جدیدی و نوید محمدزاده که بازیگران بسیار مهم ادوار اخیر جشنواره فجر و پای نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد بوده‌اند، بخت عزتی برای دریافت سیمرغ بیشتر از همیشه است و تنها می‌توان هوتن شکیبا را رقیب اصلی او برای دریافت این جایزه دانست. عزتی در همکاری تازه با مهدویان، پس از سریال «زخم کاری» با گریمی متفاوت، نقش یک بازرس قتل را که مسن‌تر از خودش است بازی کرده، چالشی که برای هر بازیگر حرفه‌ای جذاب بوده و می‌توان آن را نقطه عطفی تازه در کارنامه بازیگری دانست که در یک دهه اخیر، انبوهی نقش متفاوت و دور از هم بازی کرده است. حالا او با یک شاه‌نقش با یک فیلم خوب به جشنواره‌ای آمده که تعداد آثار جذاب و شاخصش دست کم روی کاغذ، چندان بالا نیست. این عوامل می‌تواند به دیده شدن ستاره سینمای ایران بینجامد. مهدویان، فیلمسازی جوان و جسور است که با انتخاب عزتی در «ماجرای نیمروز» او را در قالبی تازه دید و نتیجه اعتمادش بازی درخشان عزتی در نقش صادق بود. اهدای سیمرغ بلورین به عزتی برای بازی در «مرد بازنده»، پاسخی شایسته به اعتماد مهدویان است. نکته مهم دیگر حضور شهاب حسینی در ترکیب داوران است. حسینی و عزتی سال‌ها پیش در فیلم «آفریقا» (هومن سیدی) همبازی بودند و به نظر می‌رسد روابط این دو ستاره با هم، بد نیست. از این منظر، عزتی می‌تواند در میان داوران یک حامی هم داشته باشد. جواد عزتی ۴۰ ساله، این روزها در اوج دوران حرفه‌ای خود است. برای این موفقیت و محبوبیت جوان است و راهی دراز برای ادامه درخشش در سینمای ایران پیش روی اوست. او در دهه نود، جهشی بلند برای تبدیل شدن به یکی از بهترین‌های سینمای ایران داشته و این روزها ثمره این تلاش، پشتکار و تنوع نقش و انعطاف در بازیگری را می‌بیند. نام او در هر پروژه‌ای، می‌تواند به یک عنصر جذاب و کنجکاوی‌برانگیز تبدیل شود و حضورش در بسیاری فیلم‌ها، به یادماندنی و تأثیرگذار است. شاید عدد ۴۰ برای این ستاره، خوش‌یمن باشد و امسال در آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین روی دستان او آرام بگیرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *