به بهانه درخشش آزمون و طارمی در روسیه و پرتغال/ آقایان گل

سایت بدون – همزمان با بیماری سردار آزمون، نتایج ضعیف زنیت هم بیشتر شد تا کارشناسان فوتبال روسیه نقش این مهاجم ایرانی در ترکیب تیمش را بسیار مهم و غیرقابل انکار بدانند. سرگئی سماک فصل قبل با کمک عملکرد عالی زوج خط حمله خود توانست برای دومین بار پیاپی فاتح لیگ روسیه شود اما در آغاز فصل جدید مشخص بود که تیم او کار سختی برای تکرار این موفقیت خواهد داشت. فاصله کم بین دو فصل سبب شد تا زنیت فرصت زیادی برای آماده‌سازی و همچنین استراحت نداشته باشد و از سوی دیگر فشردگی بازی‌ها و حضور این تیم در لیگ قهرمانان اروپا زمینه‌ساز نتایج ضعیف زنیت در این فصل شد. مهدی طارمی دیگر لژیونر ایرانی است که این هفته توانست به عملکرد خوبی در پورتو ادامه دهد و سرمربی این تیم را برای دومین هفته پیاپی مجبور کرد تا از او در ترکیب اصلی استفاده کند و حاصل این اعتماد گلزنی این مهاجم ایرانی برای تیمش بود. حالا فوتبال ایران خوشحال است که دو مهاجم اصلی تیم ملی در اوج به‌سر می‌برند و در فوتبال اروپا می‌درخشند. دو مهاجمی که در بازی‌های اخیر عنوان ارزشمندترین بازیکن زمین را نیز به‌دست آوردند و به همه نشان دادند که این فصل هم مدعی کسب عنوان آقای‌گلی هستند.

صعود به صدر جدول گلزنان

عصر شنبه برای ستاره ایرانی زنیت یکی از روزهای به‌یاد ماندنی حضورش در فوتبال روسیه بود. او که به‌تازگی بیماری‌اش را پشت‌سرگذاشته و در چند دیدار اخیر کم‌وبیش در ترکیب تیمش به میدان رفته بود برابر اورال دوباره همان مهاجم گلزن و خطرناک سال‌های اخیر بود. او در همان نیمه نخست کار حریف را تمام کرد و درحالی که زنیت ۵ بر یک میهمانش را شکست داد روی هر ۵ گل تیمش اثرگذار بود تا مرد برتر این مسابقه لقب گیرد. هت‌تریک او به همراه یک پاس‌گل و یک پنالتی که از مدافعان حریف گرفت باعث شد تا باز هم ارزش او برای زنیت مشخص شود.
این سه گل باعث شد تا آزمون با ۹ گل زده در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ قرار گیرد و حالا رقابتی سخت با مهاجمانی چون ازکوئیل پونس و جوردن لارسن از اسپارتاک مسکو و همچنین هم‌تیمی‌اش آرتم زیوبای که همگی ۸‌گله هستند در ادامه مسابقات خواهد داشت. اسپارتاک یکی از مدعیان قهرمانی در مسابقات این فصل لیگ روسیه است که به لطف درخشش دو مهاجم آرژانتینی و سوئدی خود توانسته در بین سه تیم برتر لیگ قرار گیرد. پونس ۲۳ ساله دومین فصل حضورش در اسپارتاک را سپری می‌کند و درحالی که در مجموع فصل پیش ۶ گل برای تیمش به ثمر رسانده بود در ۱۷ هفته سپری‌شده از این فصل توانسته ۸ گل بزند و مشخص است که پیشرفت بسیار خوبی در این تیم داشته است.
جالب اینکه لارسن نیز هم‌سن زوج خود در خط حمله اسپارتاک است و او هم در ابتدای فصل قبل به این تیم پیوست. این مهاجم سوئدی سال قبل ۷ بار دروازه حریفان در لیگ را گشوده بود و او هم در این برهه از فصل آمار بهتری دارد.
از سوی دیگر نباید از آرتم زیوبای با‌تجربه نیز غافل شد. کسی که در هر دو فصل رقیب آزمون در جدول گلزنان بوده است. زیوبای در این مسابقه در اوایل نیمه دوم تعویض شد و این شانس به آزمون رسید تا به‌جای او ضربه پنالتی را بزند و به‌تنهایی در صدر جدول گلزنان قرار گیرد. هر‌چند زیوبای در نیمه اول پنالتی‌ای که آزمون گرفته بود را به گل تبدیل کرد. اگر‌چه در جدول گلزنان دو بازیکن ۷ گله نیز حضور دارند اما حضور دورده دسپوتوویچ(رابین کازان) و کریستین نوبوا(سوچی) در تیم‌های نه‌چندان مطرح سبب شده تا شانس زیادی برای آقای‌گلی نداشته باشند.
زسکای مسکو هم که در هفته‌های اخیر صدرنشین لیگ بود و با شکست هفته گذشته این فرصت را به زنیت داد تا در رتبه نخست قرار گیرد دو مهاجم آماده به نام‌های کونستانتین کوچائف و نیکولا ولاسیچ دارد که هر دو ۶ گل زده‌اند و در ادامه فصل می‌توانند رقیب مهاجم ملی‌پوش ایرانی باشند.

خیال راحت سماک

سایت «چمپیونات» روسیه درباره عملکرد آزمون در این دیدار می‌نویسد: «سردار پس از مدتی غیبت در دیدارهای زنیت به نظر می‌رسد دوباره به مرز آمادگی رسیده و برخلاف چیزی که تصور می‌شد خیلی زودتر فرم خوبش را به‌دست آورده است. زنیت بدون او در چند مسابقه ناکام بود و حتی عده‌ای معتقدند غیبت او سبب شد تا این تیم خیلی زود از دور مسابقات لیگ قهرمانان حذف شود. این مهاجم ایرانی که فصل گذشته یکی از بهترین‌های تیمش بود و زوجی مخوف را در کنار زیوبای تشکیل داده بود دوباره به اوج برگشته و این می‌تواند خبری خوب برای سماک و همچنین هواداران زنیت باشد تا به‌دنبال سومین قهرمانی پیاپی در لیگ باشند. بازگشت او با سه گل باعث شد تا زنیت دوباره صدرنشینی را کسب کند و با توجه به اینکه این هفته دیدارهای اروپایی آنها به پایان می‌رسد با خیالی راحت می‌توانند روی موفقیت در لیگ تمرکز کنند.»
این برد تا حد زیادی خیال سماک را راحت کرد و شاید تا مدتی از اخبار مربوط به برکناری‌اش در امان باشد. این مربی جوان اگرچه در هر دو فصل حضورش در زنیت تیم را قهرمان روسیه کرده اما مدیران تیم منتظر نتایج بهتری در لیگ قهرمانان بودند. جایی که با وجود تیم‌های دورتموند، لاتزیو و بروژ کسب رتبه سوم و رفتن به لیگ اروپا نیز می‌توانست نتیجه‌ای قابل قبولی برای او تلقی شود اما سماک و زنیت همانند فصل پیش در رده چهارم گروه قرار گرفتند و شانسی در دیدار این هفته برابر دورتموند برای بهتر کردن جایگاه خود ندارند.
رسانه‌های این کشور معتقدند زنیت باید به‌دنبال مربی باتجربه‌تری باشد تا بتواند در اروپا هم نتایج مناسبی کسب کند و با توجه به نفراتی که تیم درحال حاضر در اختیار دارد، قهرمانی در روسیه کار چندان بزرگی محسوب نمی‌شود. سایت «اسپورت» روسیه در این باره می‌نویسد: «زنیت با داشتن ستاره‌هایی چون آزمون، زیوبای، مالکوم و لاورن باید بهتر از این در نتیجه‌گیری عمل کند. آنها در سال ۲۰۱۸ پس از چند مربی بزرگ خارجی ازجمله ادووکات، اسپالتی، ویاس بواس و مانچینی، هدایت تیم را به سرگئی سماک سپردند و او هم با خریدهای خوبش ازجمله آزمون و باریوس توانست تیم را به‌عنوان مدعی جدی قهرمانی مطرح کند. سماک سال بعد مالکوم برزیلی را از بارسلونا خرید و اگرچه او بخش عمده‌ای از فصل را مصدوم بود اما توانست باز هم در لیگ مقتدرانه قهرمان شود. مشکل اصلی آنجاست که تیم او در دو فصل اخیر در اروپا نتایج خوبی نگرفته و نتوانسته انتظارات را برآورده کند. به همین دلیل نام‌های مختلفی برای جانشینی او مطرح شده است. از مائوریتسیو پوچتینو که بسیاری از تیم‌های بزرگ اروپایی به‌دنبال به خدمت گرفتن او هستند تا ارنستو والورده، سرمربی سابق بارسا و ماسیمیلیانو آلگری. شاید چنین نام‌هایی برای تیمی مثل زنیت بسیار بلندپروازانه باشد اما آنها می‌توانند به‌دنبال مربیانی چون مائوریتسیو ساری، لوچانو اسپالتی، لوران بلان و لئوناردو یاردیم بروند تا شاید در فصل بعد تیمی آماده‌تر را روانه رقابت‌های اروپایی کنند.»

آزمون: ۳ امتیاز مهم است

با این حال زنیت هنوز در کورس رقابت برای قهرمانی در لیگ روسیه قرار دارد و مطرح شدن چنین نام‌هایی تنها می‌تواند تمرکز سرمربی تیم را به‌هم بزند. به‌خصوص که با آماده شدن آزمون شاید نیاز به تغییرات روی نیمکت تیم نباشد و آنها دوباره در اوج قرار گیرند. سردار پس از این دیدار در گفت‌وگویی درباره عملکرد فوق‌العاده‌اش در این دیدار و روز به‌یاد ماندنی که برای خودش رقم زد می‌گوید: «من کار خودم را انجام می‌دهم و خدا را شکر که در بازی این هفته همه چیز همان‌طور که باید پیش رفت. دوست دارم همچنان این روند را ادامه دهم. برای ما کسب سه امتیاز این مسابقه بسیار مهم‌تر از بردن بازی با اختلاف گل زیاد است و به لطف خدا توانستیم دستورات سرمربی را در زمین اجرا کرده و به برتری برسیم.»
او در ادامه درباره غیبتش در دیدارهای اخیر زنیت و احساسش از بازگشت به ترکیب تیم افزود: «ماه بسیار سختی را پشت سر گذاشتم. از دست دادن این تعداد بازی و غیبت در آنها اصلا کار راحتی نبود. خوشبختانه دوباره به فرم خوبم برگشتم و با گلزنی توانستم به موفقیت زنیت کمک کنم. باید تلاش کنم تا این روند ادامه داشته باشد و تیم دوباره دچار مشکل نشود.»

زوج موفق با طارمی

شنبه‌شب برای دیگر لژیونر ایرانی نیز خاطره‌انگیز بود. مهدی طارمی همان‌طور که سرجیو کونسیسائو در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر توندلا عنوان کرده بود برای دومین بازی پیاپی در لیگ در ترکیب اصلی پورتو قرار گرفت و پیش از اینکه در دقیقه ۶۶ زمین بازی را ترک کند یکی از ۴ گل این تیم را در پیروزی ۴ بر ۳ به ثمر رساند. روزنامه رکورد درباره این دیدار نوشته است: «پورتو باز هم در فاز دفاعی با مشکل روبه‌رو شد و در غیاب په‌په مصدوم سه بار دروازه‌اش باز شد. البته کونسیسائو خوش‌شانس بود که مهاجمانش در این دیدار عملکرد خوبی داشتند و توانستند ۴ گل بزنند تا سه امتیاز به پورتو برسد. سرمربی تیم در نشست خبری پیش از بازی گفته بود که احتمالا این بار طارمی و مارگا را همزمان در خط حمله تیمش به میدان خواهد فرستاد و البته این تغییر او نتیجه داد و این دو مهاجم مجموعا سه گل به ثمر رساندند. طارمی در دیدار قبلی برابر سانتاکلارا در لیگ در ترکیب اصلی حضور داشت اما کونسیسائو برای رویارویی با منچسترسیتی در لیگ قهرمانان ترجیح داد تا از او استفاده نکند. این مهاجم ایرانی در این دیدار موفق شد دومین گلش را در لیگ به ثمر برساند اما باز هم در اواسط نیمه دوم زمین بازی را ترک کرد. شاید دلیل این کار کونسیسائو عدم آمادگی طارمی برای حضور ۹۰ دقیقه‌ای در زمین است و البته اگر در دیدارهای آینده او دوباره از این زوج موفق در خط حمله خود استفاده کند می‌تواند نتایج بهتری کسب کند.»
پورتو چهارشنبه‌شب در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان میهمان المپیاکوس خواهد بود و با توجه به اینکه صعودش به مرحله بعد این مسابقات قطعی شده است و البته شانسی هم برای صدرنشینی ندارد احتمالا به برخی نفرات اصلی خود استراحت خواهد داد. به این ترتیب شاید شانس حضور طارمی در ترکیب اصلی تیمش بالاتر برود. آنها روز یکشنبه آینده و این بار در جام‌ حذفی دوباره میزبان توندلا خواهند بود که می‌تواند نبرد انتقامی جذابی باشد.

زاهدی در صدر جدول گلزنان لیگ اوکراین

تیم فوتبال المپیک دونتسک دیروز (یکشنبه) در هفته دوازدهم لیگ برتر اوکراین به مصاف تیم اف‌سی‌روخلویو رفت و با نتیجه ۳ بر یک به پیروزی رسید. شهاب زاهدی، مهاجم ایرانی از ابتدا در ترکیب تیم المپیک دونتسک قرار داشت و موفق شد برای تیمش دبل کند. گل‌های المپیک دونتسک را به ترتیب زاهدی (۸) و (۶۲) و بنتیو (۲۴) به ثمر رساندند. زاهدی در این بازی تا دقیقه ۷۰ بازی کرد و با زدن این دو گل تعداد گل‌های زده‌اش در لیگ اوکراین را به ۸گل در ۱۱بازی رساند و در صدر جدول گلزنان لیگ اوکراین قرار گرفت. المپیک دونتسک با این برد ۱۳امتیازی شد و به رده نهم صعود کرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «دلنگ دلنگ»

سایت بدون – صدای زنگ شتر و هر زنگوله ای که به گردن حیوانات وصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *