به ورزشگاه آمدند، آسمان به زمین نیامد/لحظه‌های به یادماندنی آزادی، با زنان آبی

سایت بدون – تصاویر اشک‌هایی که از چشم زنانی با پرچم استقلال جاری شده یا تصویر آن سجده بر سکوی آزادی که در روزهای اخیر حسابی وایرال شده، همه از بغض ۴۰ ساله خبر می‌دهد که در حسرت تشویق تیم محبوب خود از روی سکوهای ورزشگاه آزادی، گلوگیر شده بود. حالا این زنان آبی‌پوش بودند که از روی سکوها می‌توانستند نام استقلال را فریاد بزنند و برای پیروزی تیم محبوب‌شان فریاد شادی سر دهند.

اولین حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقه‌ای از لیگ برتر که بعد از ۴۰ سال محقق شد، تا همیشه در خاطر فوتبال خواهد ماند. درست است که پیش از این در فینال لیگ قهرمانان آسیا، زنان پرسپولیسی به‌صورت گزینشی راهی ورزشگاه شده بودند و دو بار هم در بازی‌های تیم ملی مقابل کامبوج و عراق، درهای ورزشگاه آزادی به روی زنان گشوده شد اما باز شدن درهای ورزشگاه آزادی به روی تماشاگران زن استقلالی، آن هم در جریان یک مسابقه لیگ، حال و هوای متفاوتی را برای زنان آبی رقم زده بود که تصاویر بدیع و به یاد ماندنی از این حضور را بر جای گذاشت.
حضور زنان در بازی استقلال – مس اما توانست نظر مثبت مسئولان را جلب کند. سهیل مهدی، درباره حضور بی‌حاشیه و بی‌درد زنان در ورزشگاه آزادی می‌گوید: «نکته‌ای که در این بازی برای من قابل توجه بود اینکه آقایان حاضر در استادیوم آزادی هم کمک کردند تا فضای ورزشگاه در ‌شأن خانم‌ها باشد. این همدلی برای حضور زنان و مردان در کنار یکدیگر، بدون اینکه پرخاش و اعتراضی را شاهد باشیم، اتفاق خوشایندی بود. به اعتقاد من حضور زنان در ورزشگاه، باعث شد بفهمیم که همه آماده توسعه فضای ورزشگاه‌ها هستیم.» مهدی نوید این موضوع را داد که ادامه این روند، بتواند منجر به حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها و در کنار یکدیگر شود.
این اتفاقات البته از نگاه وزارت ورزش هم پنهان نماند. سینا کلهر، معاون وزیر ورزش و جوانان درباره حضور زنان در ورزشگاه آزادی گفت: «اتفاق خیلی خوبی بود و از قبل گفته بودیم که به‌زودی رخ می‌دهد. امیدوارم این حضور مانند الآن به فضای فرهنگی ورزشگاه کمک کند. حاضر بودن زنان باعث شد اتفاق خوبی در رفتار تماشاگران بیفتد و از این جهت خوشحال هستیم. امیدواریم در آینده، امکانات و خدمات موردنیاز سکوها تأمین شود.»
حضور زنان استقلالی در ورزشگاه آزادی، حالا سؤال‌های بسیاری را به همراه داشته که هنوز تصمیم مشخص و قطعی درباره‌اش گرفته نشده است. حضور زنان در ورزشگاه آزادی تداوم خواهد داشت؟ آیا زنان در سایر استادیوم‌های کشور هم اجازه تماشای بازی‌های تیم شهر خود را پیدا می‌کنند؟ اگر ورزشگاه آزادی اجازه حضور زنان را دارد، آیا از حالا برای حضور زنان در دربی پایتخت تدبیری اندیشیده شده است؟
سینا کلهر، درباره حضور زنان در سایر ورزشگاه‌ها می‌گوید: «مطابق چیزی که به‌صورت رسمی اعلام شده است، ورزشگاه آزادی ورزشگاه معیار است و هر شهری استادیومی با این شرایط، یعنی سکوها و ورود و خروج تفکیک‌شده، خدمات ویژه و کانون فعال هواداران داشته باشد، تیم ما شرایطش را بررسی می‌کند، باید ببینیم امکانات لازم در ورزشگاه‌ها فراهم است یا خیر.»
او و سهیل مهدی اما هیچ توضیحی درباره دربی نمی‌دهند تا در زمان خود برای این موضوع تصمیم‌گیری شود. البته شاید هم به یکباره سامانه فروش بلیت در آن روز دچار مشکل شود و زنان موفق به خرید بلیت نشوند!
آنچه باید به آن توجه شود اینکه زنان به ورزشگاه آمدند اما آسمان که به زمین نرسید و فاجعه‌ای که رخ نداد، هیچ؛ به یمن حضور زنان، استقلال هم مسابقه را برد و خبری از فحاشی و نفرت‌پراکنی نبود! حالا چرا با این همه آزمونی که زنان از آن سربلند بیرون آمده‌اند، همچنان روی حضور آنها حساسیت وجود دارد و با بالاترین محدودیت‌ها و کمترین تعداد راهی ورزشگاه می‌شوند، موضوعی است که امیدواریم زودتر حل شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «غلط انداز»

سایت بدون – غلط انداز یک اصطلاح میان شکار چیان است غلط انداز کسی است …

یک دیدگاه

  1. انشالله بزودی شاهد حضور مردان هم در مسابقات زنان باشیم. مسلما با ایجاد اختلاط میان نامحرمان نه آسمان به زمین می‌رسد و نه فاجعه‌ای رخ می‌دهد بلکه همه‌ی اهل دل لذت خواهند برد و مسئولین می‌شوند دلال محبت

    البته غرض دولت برای تبلیغ فوتبال بعنوان سرگرمی عمومی مردم دور کردن ایشان از سیاست بوده ولی با این تفکیک‌ها خودش مسئله سیاسی شده که برای حل آن مجبور به باج دادن شد که همین روند می‌تواند به حذف حجاب و بازگشت کاباره و عشرتکده‌ها (بویژه شهرنو نوستالژیک) هم بشود که همه لذت ببرند پیشاپیش به نویسنده‌ی مطلب آن را تبریک می‌گوییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *