تازه ترین نظرسنجی ها چه می گویند؟/ شانس بایدن بیشتر یا ترامپ

سایت بدون- تنها ۱۴ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا نتایج نظرسنجی‌های Real Clear Politics از پیروزی احتمالی ۵۱٫۳ درصدی «جو بایدن»، رقیب دموکرات «دونالد ترامپ» که نظرسنجی‌ها می‌گوید ۴۲٫۴ درصد رأی خواهد آورد، حکایت دارد. این در حالی است دو طرف فردا شب در آخرین مناظره مشترک شرکت می‌کنند و البته این بار برای پرهیز از تکرار تجربه تلخ اولین مناظره، میکروفن کاندیداها هنگام سخن گفتن دیگری خاموش خواهد بود.
به گزارش روزنامه امریکایی «لس‌آنجلس تایمز»، دیروز برای هر دو کاندیدا روز مهمی تلقی می‌شد و یک رویارویی جدی را پشت سر گذاشتند. فلوریدا ایالتی است که با داشتن ۲۹ رأی الکترال، در رده سوم ایالت‌های مهم انتخاباتی در امریکا قرار می‌گیرد. علت اهمیت آرای الکترال در انتخابات امریکا نیز به‌خاطر قدرتی است که این آرا بر آرای مردمی دارند. مطابق قوانین امریکا هر ایالت دارای نمایندگان و سناتورهایی در کنگره امریکا است که باید رأی مردم ایالت خود را در انتخابات تأیید و یا رد کنند. به رأی این نمایندگان و سناتورها (الکتورها) در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری رأی الکترال می‌گویند. هر کاندیدا نیازمند حداقل ۲۷۰ رأی الکترال برای رسیدن به پیروزی است. اگر تعداد آرای مردمی یک کاندیدا در جریان انتخابات بالا باشد اما الکتورها با توجه به بینش بازتری که نسبت به مردم درباره مسائل سیاسی دارند، تشخیص دهند، مردم انتخاب درستی نداشته‌اند، یک کاندیدا می‌تواند با وجود آرای مردمی بیشتر در انتخابات بازنده شود.
از همین رو فلوریدا با ۲۹ رأی الکترال برای هر کاندیدایی می‌تواند اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. «ترامپ» به این ایالت که سال ۲۰۱۶ با ۱٫۲ درصد اختلاف در آن به پیروزی رسید، امید زیادی بسته است. او در این انتخابات با ۴۹ درصد آرا مقابل «هیلاری کلینتون» با ۴۷٫۸ درصد آرا پیروز شد. دیروز نیز کسانی که در صفوف انتخابات پیش از موعد در این ایالت شرکت کرده بودند، اغلب حامیان «ترامپ» بودند. آنها به خبرنگاران می‌گفتند، نگران از آن هستند که «بایدن» همان طور که «ترامپ» می‌گوید، سوسیالیسم را وارد چرخه اقتصادی و سیاسی امریکا کند. از همین رو به نظر می‌رسد کمپین‌های هر دو کاندیدا در دو هفته پیش رو کار سختی را برای تبلیغات  در این ایالت داشته باشند. به گزارش «سی ان ان» احتمالاً بیش از هر چیز تمرکز آنها بر آرای لاتین تبارها خواهد بود. به احتمال بسیار کمپین «ترامپ» برای کشاندن هر چه بیشتر کوبایی تبارهای مهاجر متمرکز خواهند شد. و البته از دیگر سو کمپین «بایدن» هم تلاش خواهد کرد، از بین رأی دهندگان پورتوریکویی و کلمبیایی که از سیاست‌های «ترامپ» ناراضی هستند، رأی جمع کنند.
سایر ایالت‌ها
اما همه چیز به فلوریدا ختم نمی‌شود. همان طور که گفته شد، با توجه به اهمیت آرای الکترال شماری از ایالت‌ها هستند که با توجه به آرای بالای الکترال اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در انتخابات امریکا دارند. ۱۰ ایالت امریکا و شمار آرای الکترال آنها به ترتیب عبارتند از: کالیفرنیا (۵۵)، تگزاس (۳۸)، فلوریدا (۲۹)، نیویورک (۲۹)، ایلینوی (۲۰)، پنسیلوانیا (۲۰)، اوهایو (۱۸)، جورجیا (۱۶)، میشیگان (۱۶)، کارولینای شمالی (۱۵). نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، در بین این ایالت‌ها «بایدن» در سه ایالت کالیفرنیا، نیویورک و ایلینوی بیشترین آرا را به دست می‌آورد و در دو ایالت پنسیلوانیا و میشیگان هم نسبت به «ترامپ» پیشتاز است. در حالی که «ترامپ» تنها در ایالت تگزاس است که برتری نسبی دارد. درباره وضعیت فلوریدا، اوهایو، جورجیا و کارولینای شمالی هم با توجه به نزدیک بودن آرای دو طرف به سختی می‌توان نظر داد. اما به جز این ایالت‌ها که رأی الکترال بالایی دارند، سه ایالت آریزونا، ویسکانسین و آیوا به ترتیب با ۱۱، ۱۰ و ۶ رأی الکترال برای کاندیداها مهم هستند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *