ترفندهای خرید یک دسته گل خوب.رز، میخک، زنبق و دیگران

سایت بدون – سال‌های قبل که کرونایی وجود نداشت گلفروشی‌ها سرشان خیلی شلوغ‌تر از این حرف‌ها بود، اما در همین شرایط هم مراسم ازدواج و خواستگاری و تولد کم‌رونق‌تر از قبل و با رعایت پروتکل برگزار می‌شود. گل‌ها از معدود باقیمانده‌های رسم و رسوم قبل از کروناست. علاوه بر این، با کم شدن دید و بازدیدها، خیلی‌ها برای خوشحال کردن عزیزانشان از راه دور برایشان گل می‌فرستند. برای این‌که در این شرایط در گلفروشی زیاد معطل نشوید این راهنما را بخوانید.

 ویژگی‌های دسته‌گل خوب
  گلبرگ‌های گل‌ها را بررسی کنید. گلبرگ سالم نباید در انتهای آن لکه‌های سیاه و قهوه‌ای رنگ داشته باشد. وقتی از چیده شدن گل زمان زیادی گذشته شده باشد نقطه‌های سیاه و قهوه‌ای روی آن پدیدار می‌شود. گاهی دلیل قهوه‌ای شدن گلبرگ این است که ساقه گل از جای نامناسبی جدا شده است. 
 در زمان خرید حتما ساقه گل باید مرطوب باشد. مرطوب بودن نشان‌دهنده این است که آن گل در آب نگه‌داری شده و ذخیره آبی مناسبی دارد. 
 حواس‌تان به تعداد گل‌ها و تناسب رنگ‌شان باشد. فقط از یک نوع گل، به تعداد زیاد نخرید. به جای آن از چند نوع گل و از هر کدام یک شاخه را انتخاب کنید. 

  نکاتی برای زمان خرید
  حتما از فروشنده بخواهید گیاه و گلدان پرریشه به شما بدهد. گیاه پرریشه نشان‌دهنده این است که زمان زیادی از منتقل شدنش به گلدان می‌گذرد و ریشه‌اش به اندازه کافی رشد کرده است و اگر بخواهید گلدانش را عوض کنید مشکلی برایش پیش نمی‌آید.
  مواظب باشید گل و گیاه‌تان مریض نباشد. در زمان خرید به برگ، ساقه، گل و خاکش دقت کنید تا دچار آفت نباشند. از نشانه‌های ناسالم بودن یک گلدان می‌توان به زرد بودن برگ، پژمرده بودن برگ‌ها، لک و نقطه‌های سیاه روی گیاه و فشرده بودن ریشه اشاره کرد.
 به جای گل‌های باز، غنچه بخرید. در نگاه اول گل‌های باز خیلی جذاب هستند و طرفداران زیادی دارند، اما ماجرا شکل دیگری است. شما وقتی گلی را می‌خرید و بعد گلدانش را عوض می‌کنید انتظار دارید باز هم گل‌های تازه و رنگارنگی داشته باشد ولی این‌طور نیست. گلدانی که شما انتخاب کرده‌اید دوران طلایی‌اش را در گلفروشی پشت سر گذاشته و زمان زیادی از شکفته شدن گل‌هایش گذشته است. علاوه بر این، دوباره که بخواهید گل را در گلدان دیگری بکارید اصطلاحا به گیاه شوک وارد می‌کند. در این حالت اگر گل غنچه باشد احتمال رشدش بسیار بیشتر از حالتی است که گل شکفته شده باشد. 
  گیاهان خانگی قبل از خرید در محیط گلخانه که گرم و مرطوب بوده‌، رشد کرده‌اند. از فروشنده بخواهید گیاهی را به شما بدهد که نسبت به شرایط نامساعد آماده کرده باشد. گیاهان حساس را اواخر بهار و میانه پاییز بخرید. 

  نگهداری از گل در خانه 
   به هیچ‌وجه گل‌ها را در کنار بخاری، رادیاتورها و روبه‌روی باد کولر قرار ندهید. این کار باعث می‌شود عمرشان خیلی زود تمام شود.
   بعضی از گل‌ها به‌خاطر ماهیت‌شان به رطوبت همیشگی نیاز دارند. برای همین باید با اسپری همیشه آنها را مرطوب نگه‌دارید. 
   اگر فکر می‌کنید ترکیب گل‌ها و سبد میوه روی میز مناسبی است، اشتباه می‌کنید و این فکر را از سرتان دور کنید. میوه‌ها از خودشان گاز اتیلن تولید می‌کنند و این گاز باعث رشد و تکامل خیلی سریع‌تر گل‌ها می‌شود. همچنین گل‌هایی که پژمرده می‌شوند هم این گاز را تولید می‌کنند و باید از بقیه گل‌ها جدایشان کرد. 
   اگر دیدید که گل‌تان رنگش عوض شد، پژمرده شد یا شل شد این‌ها نشانه‌های بیماری در گل‌ها است. 
   آب لوله‌کشی به خودی خود کلر دارد و برای گل‌ها مناسب نیست. به‌خاطر همین آب لوله‌کشی را یک تا دو روز در جایی قرار دهید تا کلر آن ته‌نشین شود و بعد از آن استفاده کنید. 
   گل اگر در ظرفی باشد که آب داشته باشد زنده می‌ماند و از پژمردگی‌اش جلوگیری می‌کند و اگر بدون آب باشد خیلی زود پژمرده می‌شود. متخصصان گل و گیاه می‌گویند انتهای ساقه گل با زاویه ۴۵ درجه بریده و بعد داخل آب تمیز نگهداری شود. 
   رطوبت موجود در محیط مساوی‌ است با گل تازه و شاداب. اگر می‌خواهید در خانه‌تان گل نگهداری کنید باید محیط مرطوب باشد. شما می‌توانید از آبپاش‌های دستی برای مرطوب کردن گل‌ و برگ‌هایش استفاده کنید. 

  گل‌های مناسبت‌های خاص:
دسته‌گل عیادت بیمار:
گل‌هایی که انتخاب می‌کنید نباید برای بیمار حساسیت ایجاد کنند. در کنار این به فصل هم توجه کنید. بهار با خودش حساسیت‌های فصلی به همراه دارد و مثلا گل‌هایی مثلا اورینتال با این‌که بوی خیلی خوبی دارند اما به‌خاطر گرده‌هایی که دارند باعث ایجاد حساسیت می‌شوند. گل آنتوریوم گل مناسب برای عیادت از بیمار است. این گل گرده‌افشانی خیلی کمی دارد و همان مقدار کم هم در داخل گلبرگ‌هایش اتفاق می‌افتد و حساسیتی ایجاد نمی‌کند. 
دسته‌گل خواستگاری: اولین نکته این است که گل‌ها حتما تازه باشند. گل پژمرده در دسته‌گل اصلا نشانه خوبی نیست. به فصلی که در آن می‌خواهید به خواستگاری بروید هم توجه کنید. 
مثلا گل لاله و نرگس مخصوص بهار هستند و زنبق در پاییز بهتر است. زنبق نماد زمستان است و گل رز در فصل تابستان خواهان و طرفدار بیشتری دارد. مجموعا هم گل‌های زنبق بنفش، لیلیوم، رز و زنبق زرد برای مراسم خواستگاری مناسب است. این‌ها گل‌هایی هستند که دیر پژمرده می‌شوند، خوشبو و رسمی هستند.
دسته‌گل تولد: دسته‌گل را می‌توانید با شخصیت طرف مقابل‌تان انتخاب کنید. مثلا اگر دوست‌تان خیلی هیجانی ا‌ست گل رز و لیلیوم برایش مناسب است و برعکس اگر طرف مقابل خیلی آدم خونسردی‌ است گل داوودی و میخک انتخاب‌های خوبی هستند. 
دسته‌گل مراسم تشییع: در دسته‌گلی که برای مراسم تشییع و ختم می‌برید این‌ گل‌ها را حتما در دسته‌‌گل‌تان داشته باشید: زنبق سفید، سوسن، میخک صورتی و گل داوودی.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «جا خوردن»

سایت بدون – آدمی که دستپاچه می شود موقعیت خود را فراموش می کند یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *