تلاش رهبران جمهوریخواه وفادار به ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ / فکر کودتا

سایت بدون – تحرکات جمهوریخواهان و در رأس آنها «دونالد ترامپ»؛ رئیس جمهور شکست خورده‌ای که صحنه انتخابات ۲۰۲۰ امریکا را با تمام نقشه‌ها و آشوب‌افکنی‌هایش از دست داد، شائبه طرح‌ریزی کودتایی را تقویت کرده که تحقق آن می‌تواند ضربه‌ای کاری بر شکاف دموکراسی امریکایی وارد کند.
به گزارش گاردین، ترامپ پوپولیست و حامیانش در حالی مقدمه‌چینی‌ها برای این به اصطلاح کودتا را آغاز کرده‌اند که به باور ناظران، رئیس جمهوری سابق امریکا با ادعاها و رفتارهای تحریک‌آمیزش درباره پیروزی دروغین رقیب و تقلب در انتخابات، لکه سیاهی بر دموکراسی امریکایی نهاده است؛ لکه‌ای که عمیق شدن آن در ۲۰۲۴ می‌تواند اشک ایالات متحده را هم درآورد.
ساعت یک و ۳۵ دقیقه ۶ ژانویه ۲۰۲۰، «میچ مک کانل»، رهبر جمهوریخواهان سنا در برابر هم‌حزبی‌هایش ایستاد و هشداری خطرناک داد و اعلام کرد اگر آنها بخواهند خواست ۸۱ میلیون رأی دهنده را با سنگ‌اندازی در تأیید پیروزی «جو بایدن» نادیده بگیرند و به خاطر «ترامپ»، کاندیدای شکست خورده حزب بر تکرار انتخابات تأکید کنند، حزب را برای همیشه به نابودی خواهند کشاند. اما ۵ دقیقه پیش از آغاز سخنرانی «مک کانل»، صدها هوادار «ترامپ» با تکرار ادعای دروغ او، به سمت کاخ کنگره یورش برده بودند و بازتاب اظهارات او در میان هیاهوی فاجعه‌ای با کشته و مجروح شدن ده‌ها نفر گم شد؛ اظهاراتی با این مضمون که اگر انتخابات توسط حزب شکست خورده باطل شود، دموکراسی امریکایی وارد چرخه مرگباری خواهد شد که در نتیجه آن ملت امریکا دیگر هرگز حاضر به پذیرش دوباره نتایج انتخابات نخواهد شد. اما نادیده گرفتن این هشدار، یازده ماه بعد با تقلایی غیردموکراتیک برای دستیابی به قدرت در ایالات متحده بروز یافته است.
رهبران جمهوریخواه وفادار به ترامپ دست به کار شده‌اند تا بتوانند در ۲۰۲۴ آنچه را یک سال قبل از دست داده بودند از هر راه ممکن به دست آورند و نخستین گامشان را نیز نفوذ در میان مقامات انتخاباتی در ایالات کلیدی قرار داده‌اند. این تلاش‌ها با عزم قاطع رئیس جمهوری سابق برای بازگشت به صحنه انتخابات تقویت شده و جنب و جوش هوادارانش را برای نیل به هدف مورد نظر در مسیر پیچیده‌شان بیشتر کرده است. «دونالد ترامپ» حتی وقتی «جو بایدن» ۲۰ ژانویه رسماً وارد کاخ سفید شد نه تنها از تکرار ادعاهایش درباره تقلب در انتخابات سرد نشد که آنقدر بر حرف‌هایش پافشاری کرد که پس از گذشت حدود یک سال از ریاست جمهوری «جو بایدن»، نظرسنجی‌های مؤسسه تحقیقات «پابلیک رلیجن» نشان داد که دو سوم جمهوریخواهان پیروزی «ترامپ» را باور دارند و یک‌سوم هواداران این حزب نیز معتقدند که جمهوریخواهان هم‌حزبی‌شان به خاطر نجات کشور دست به این آشوب‌افکنی‌ها زده‌اند.
در واقع «ترامپ» چند وقتی است مأموریت خطرناکش را شروع کرده و شماری از کاندیداهای جمهوریخواهش را برای جایگاه های کلیدی انتخاباتی ایالت‌ها فرستاده است. گرچه به نظر می‌رسد الگوی ترامپ برای کنترل انتخابات بعدی حتی فراتر از اینها است. به طوری که بخشی از کار تبلیغات را سیاستمداران نزدیک او به دست گرفته‌اند. افرادی مانند «استیو بنن»، مشاور سابق او که به‌تازگی به‌خاطر سرپیچی از دستور کنگره برای حضور در جلسه رسیدگی به پرونده آشوب ۶ ژانویه مقصر شناخته شد. او برای همکاری با رئیس سابقش در پادکستی هواداران رئیس جمهوری سابق را به نفوذ در جایگاه‌های اجرایی انتخاباتی، منطقه به منطقه توصیه کرد. موضوعی که «ریک هاسن»، استاد حقوق امریکا با ابراز نگرانی از آن گفت: «بزرگترین نگرانی نظارت بر فرایند انتخابات آتی است. موضوعی که تا پیش از این هرگز امریکا دغدغه‌ای درباره آن نداشت.»
«آنتونی گونزالس»، نماینده اوهایو در مجلس نمایندگان امریکا که یکی از معدود جمهوریخواهان خواستار استیضاح دوم ترامپ بود، به «سی‌ان‌ان» گفت: «حقیقت تلخ این روزهای ما این است که «دونالد ترامپ» به همه ما دروغ گفت و هزینه این کار را جمهوریخواهان مجلس نمایندگان، سنا و کاخ سفید پرداخت کردند. من او را به عنوان کسی نمی‌بینم که بتواند به کاخ سفید بازگردد بلکه از دیدگاه من او یک سیاستمدار شکست خورده است که نمی‌توانم خواست هوادارانش برای بازگشت دوباره او را به قدرت درک کنم. اما بدون شک اگر او دوباره برای ۲۰۲۴ نامزد ریاست جمهوری شود، من شخصاً از هیچ کاری برای کنار زدن او کوتاهی نمی‌کنم. البته حاضر نیستم به نامزد دموکرات‌ها رأی دهم اما یک راه سومی برای شکست او پیدا خواهم کرد.»

نگـاه

اقدامات «ترامپ» و حامیان او و به عبارت بهتر طرح کودتای آنها برای بازگشت به قدرت بسیاری از کارشناسان امریکایی را نگران کرده است. در همین ارتباط «مایکل والدمن»، رئیس یکی از بخش‌های انتخاباتی امریکا معتقد است: «دروغ ترامپ دیگر همه گیر شده است. به طوری که انگار هرچه ترامپ بلندتر این دروغ را فریاد می‌زند، باورپذیری آن به عنوان یک حقیقت بیشتر نمود می‌کند. مؤسسات انتخاباتی وابسته به جمهوریخواهان نیز بر پایه این دروغ جهت‌دهی‌های آتی شان را انجام می‌دهند و شرایط را به سمتی می‌کشانند که انگار در واقعیت قصد سرقت آرا را در انتخابات بعدی دارند. اتفاقی که برای آینده دموکراسی امریکایی بسیار ترسناک است.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *