تی.اس الیوت را بهتر بشناسید

سایت بدون – ویژگی اشعار ی‌.اس.الیوت، شاعر انگلیسی این است است که درکی بسیار قوی از خواننده‌اش دارد. او به طور کلی روی توانایی تفسیر و درک معانی شعر توسط خوانندگانش حساب ویژه‌ای باز می‌کند.

کتاب «تی.اس.الیوت» نوشته «ام.سی. بردبروک» در ۱۱۱ صفحه توسط نشر نو و با همکاری نشر آسیم با ترجمه تقی هنرورشجاعی راهی بازار کتاب شده است.

این کتاب در واقع حلاجی اندیشه الیوت است. به طوری‌که مخاطب به سرعت وارد زمینه‌های فکری و چارچوب اندیشه این شاعر انگلیسی می‌شود. مثلا در همان صفحات ابتدایی کتاب می‌خوانیم: «الیوت چند نماد نیرومد و اصلی دارد که دریا، به عنوان منبع اصلی زندگی و شور حیاتی، یکی از مهمترین آنهاست.» به بیانی دیگر اگر تصور می‌کنید این کتاب علیرغم حجم کمش زندگینامه این شاعر است، اشتباه می‌کند. این کتاب مرور و نقد مجمل زمینه‌های فکری این شاعر است.

نویسنده کتاب درباره نقش فعال خواننده اشعار الیوت در فهم آثار او می‌نویسد: «الیوت همیشه با درکی بسیار قوی از خواننده‌اش کیفیاتی ویژه می‌طلبد، که بدون آنها اشعارش کامل نمی‌بودند. خواندن اشعار الیوت با حالت انفعالی و تکیه بر عقل بی‌ثمر است. از خواندن شعر او باید هوش و فرزانگی به کار بست.»

همانطور که گفته شد از این اثر نباید انتظار زندگینامه یا مرور تحولات زندگی او را انتظار داشت. در واقع، در این کتاب خواننده به سرعت در می‌یابد چطور تجربه جنگ اول و دوم جهانی بر اندیشه این شاعر اثر گذاشته و تضادهای ظاهری و باطنی دنیای کنونی روح او را تحت تاثیر قرار داده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *