جادوی شبکه‌های‌اجتماعی در بازاریابی را دریابیم

سایت بدون – این روزها اغلب مردم در یک یا چند شبکه اجتماعی حساب کاربری فعال دارند. ازاین‌رو کسب‌وکارها به شکار مشتری در این شبکه‌ها روی آورده‌اند و بازاریاب‌ها مدام به طرح‌ریزی برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی‌ مشغولند. اما استراتژی‌هایی که می‌توانند به جذب مشتری در شبکه‌های اجتماعی منجر شوند، پیوسته در حال تغییر است و بازاریاب‌ها چاره‌ای ندارند جز این‌که خودشان را با آخرین تغییرات همگام کنند. درادامه برایتان چند توصیه داریم تا بتوانید خودتان را با نیازهای روز بازاریابی دیجیتال همگام کنید. به حفاظت از اطلاعات شخصی کاربرانتان  اهمیت دهید
فکر می‌کنید چرا محبوبیت پیام‌رسان‌ها رو به افزایش است؟ یکی از دلایلش به کاهش اعتماد مردم در سراسر جهان به شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک برمی‌گردد. کافی است لورفتن اطلاعات شخصی هزاران کاربر فیسبوک در سال گذشته را به‌ خاطر بیاورید تا قضیه برای‌تان روشن شود. خصوصا پس از جنجالی که زاکربرگ به راه انداخت، عده بیشتری از کاربران شبکه‌های ‌اجتماعی اعتمادشان به این پلتفرم‌ها کمرنگ شد؛ البته صاحبان شبکه‌های اجتماعی اکنون بیش ‌از پیش به اهمیت اعتماد کاربرانشان پی برده‌اند. شک نکنید تنها کسب‌وکاری در ردیف درخشان‌ترین‌ها باقی می‌ماند که بتواند اعتماد کاربرانش را از دست ندهد؛ بنابراین در فضایی که درخصوص حفظ اطلاعات شخصی نگرانی موج می‌زند، باید با مخاطب روراست بود. اگر به‌عنوان صاحب برند مرتکب اشتباهی شدید از عذرخواهی نهراسید و مشتریان‌تان را از هرگونه تغییرات جدید باخبر کنید.

از ظرفیت‌های واقعیت افزوده در جذب مشتری غافل نشوید
ترکیب شبکه‌های اجتماعی با واقعیت افزوده کم‌کم درحال گسترش است و فقط کمی زمان می‌برد تا شاهد افزایش کاربرد این ترکیب در انواع پلتفرم‌ها باشیم. اکنون برخی برندها به استفاده از واقعیت افزوده برای بهبود تجربه خرید مشتریان‌شان روی آورده‌اند. واقعیت افزوده می‌تواند خرید شاد و مفرحی را برای مشتریان رقم بزند و اقدام به خرید مشتریان بیشتری را به خرید واقعی تبدیل کند. با واقعیت افزوده مثلا می‌توانید عینک آفتابی مدنظرتان را بدون این‌که در خود فروشگاه باشید روی صورت‌تان امتحان کنید.
فیس‌بوک در تلاش است به پلتفرم پیشتاز در این حوزه تبدیل شود. همین تلاش شبکه اجتماعی پرکاربری مثل فیس بوک نشان می‌دهد این سرمایه‌گذاری قابلیت زیادی برای بُرد دارد. فیس‌بوک همچنین درحال راه‌اندازی تبلیغات آمیخته به واقعیت افزوده در این شبکه اجتماعی است. درواقع فیس‌بوک می‌خواهد کاربرانش را در این شبکه حفظ کند و از آن‌طرف برندها هم اگر استفاده از واقعیت افزوده را سبب رضایت کاربران‌شان ببینند از این روند حمایت خواهند کرد.
همه این تحولاتی که برایتان گفتیم نشان می‌دهند در حال حاضر تمرکز اصلی بازاریاب‌ها در شبکه‌های اجتماعی به بازگشت سرمایه معطوف است. به این معنی که استفاده از فناوری‌های جدید و تلاش برای جلب اعتماد مخاطب می‌تواند برای کسب‌وکارها سودآوری خوبی به‌همراه داشته باشد. اگر شما هم می‌خواهید از قافله عقب نمانید، توصیه‌های پایانی‌مان را هم به‌خاطر بسپارید:
مخاطب‌تان را بشناسید.
استراتژی‌هایتان برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را بازنگری کنید.
برای به‌کارگیری فناوری‌های جدید بودجه و زمان کافی تخصیص دهید.
همه تمرکزتان را به ابزارهایی که بیشتر به کسب‌وکارتان می‌آیند معطوف کنید.
تمام تلاش‌تان را به‌کار ببندید تا در هر کمپین تبلیغاتی بتوانید با کاربران‌تان رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد بسازید.

چند توصیه برای محتواهای ویدئویی
ویدئوهای کوتاهِ زیرنویس‌دار کاربردهای فراوانی دارند و فقط به تبلیغات محدود نمی‌شوند. این نوع محتوا می‌تواند به‌ویژه برای کاربران موبایل جذاب باشد و سطح دسترسی خوبی هم دارد. این قبیل ویدئوها در اغلب پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی یافت می‌شوند. خصوصا فیس‌بوک که الگوریتم‌هایش هم ویدئودوست هستند.
ویدئوهای عمودی در اسنپ‌چت و استوری‌ اینستاگرام محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرده‌اند و از همین رو امروزه بیشتر شاهد تبلیغات در قالب عمودی هستیم. این محبوبیت احتمالا همچنان روند صعودی را طی خواهد کرد، زیرا ویدئوهای عمودی با دستگاه‌های موبایل کاملا سازگارند و قالب‌شان برای دید بیننده هم راحت است.
ویدئوهای طولانی اما با روایت‌های گیرا هنوز هم می‌توانند جذب مخاطب کنند. 
پلتفرم‌هایی همچون آپارات، یوتیوب، فیس‌بوک و IGTV اینستاگرام از قابلیت انتشار ویدئوهای بلندتر برخوردارند و فقط کافی است مخاطب را میخکوب کنید تا چند ثانیه‌ای بیشتر با شما 
همراه شود.
این روزها انتشار ویدئوهای پخش زنده هم به‌واسطه به روز رسانی های جدید شبکه‌های اجتماعی حسابی فراگیر شده است. برندها با استفاده از این قابلیت می‌توانند خودشان را به مشتریان و مخاطبان‌شان نزدیک‌تر کنند. اما فقط محتوای ویدئویی نیست که آینده خوشی پیش رو دارد. پادکست‌ها را هم نباید دست‌کم گرفت. 
محتواهای شنیداری یاد آن روزهایی را زنده می‌کنند که تلفن همراهی در کار نبود و مردم رادیو گوش می‌کردند. پادکست‌ها به‌ویژه با مختصات زندگی شلوغ‌ عصر مدرن سازگارند. می‌توانید فایل‌های موردعلاقه‌تان را دانلود کنید و در رفت‌وآمدهای روزمره‌ گوش کنید، آن هم هر چند بار 
که دل‌تان می‌خواهد.
ظرفیت پیام‌رسان‌ها را دست‌کم نگیرید
چندی است نرم‌افزارهای همراه پیام‌رسان از مسنجرهای شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک جلو زده‌اند و به‌نظر می‌رسد این روند امسال هم ادامه داشته باشد. این روزها مردم وقت بیشتری برای خواندن پیام‌ها در نرم‌افزارهای پیام‌رسان می‌گذارند؛ بنابراین کسب‌وکارها باید دست بجنبانند و برای جذب مخاطب در پیام‌رسان‌ها کمپین تشکیل دهند. 
پیام‌رسان‌هایی از قبیل واتس اپ، مسنجر، وایبر و وی‌چت 
در پی افزایش شمار کاربران‌شان از ویژگی‌های جدیدی رونمایی کرده‌اند. این پیام‌رسان‌ها اکنون از قابلیت آپلود استوری و امکان نصب ربات برای پاسخگویی‌ خودکار برخوردارند؛ بنابراین بی‌دلیل نیست که برندهای معتبر دنیا به بازاریابی در پیام‌رسان‌ها روی آورده‌اند. 
جالب است که پلتفرم کاربرپسند پیام‌رسان‌ها حتی می‌تواند برای بقای مطبوعات هم سرنوشت‌ساز باشد. مطبوعات با حضور فعال در پیام‌رسان‌‌ها می‌توانند به خوانندگانی دست پیدا کنند که در خارج از این پلتفرم شاید میسر 
نباشد.

در فکر تدارک محتواهای ویدئویی، پادکست یا برنامه‌های پخش زنده باشید
ا
مسال هم پست‌های محتوایی نسبتا طولانی می‌توانند تأثیرگذار باشند، اما به‌شرط این‌که محتوای گیرا و مغزداری داشته باشند و مخاطب بتواند با هر وسیله‌ای، لپ‌تاپ یا تلفن همراه، خطوط را به‌راحتی دنبال کند. اما منظور از پست‌های محتوایی فقط محتوای نوشتاری نیست.  پست‌های ویدئویی و پادکست‌ها هم می‌توانند درصورت دارابودن محتوای مخاطب‌پسند در موفقیت کسب‌وکارتان نقش بسزایی داشته باشند. 
IGTV  ایسنتاگرام هم قابلیتی است که برای ترویج محتواهای ویدئویی به این پلتفرم اضافه شد. یا مثلا فیس‌بوک با ایجاد تغییراتی در الگوریتم‌هایش کاری کرده که پست‌های ویدئویی به دفعات بیشتری در فیدهای کاربرانش نشان 
داده شوند. 
خلاصه این‌که بازاریابی ویدئویی نه‌تنها موردتوجه برندها قرار دارد، بلکه کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از محتواهای ویدئویی استقبال خوبی کرده‌اند.  حتی پیش‌بینی می‌شود تا چندی دیگر محتواهای ویدئویی کل شبکه‌های اجتماعی را تسخیر کند. امسال هم احتمالا برندهای بیشتری به استفاده از محتواهای ویدئویی برای جذب مخاطب 
روی خواهند آورد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «پت و پهن»

سایت بدون – از این اصطلاح برای توصیف چیزهای عریض، دارای پهنای زیاد و آدم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *