جای رونالدو و مسی در لالیگا خالی نیست/بنــزما، در مسیر توپ طـــلا

چند روز قبل رونالدو، اسطوره برزیلی چیزی گفت که حرف دل خیلی‌ از هواداران رئال بود:«کریم بنزما شایسته توپ طلا است. سال‌ها است این را می‌گویم اما از من انتقاد می‌کردند، او شایستگی‌اش را دارد، او مهاجم فوق‌العاده‌ای است.» او شاید کمی طرفداری بنزما را می‌کند، در همان مصاحبه نیز گفت رئال مادرید شانس اول قهرمانی اروپا است در حالی که بخت لیورپول و منچسترسیتی کمتر نیست اما شاید اشتباه نمی‌کند.
همه می‌دانند چرا. مقابل پاری‌سن‌ژرمن در بازی برگشت یک‌هشتم‌نهایی هت‌تریک کرد، در بازی رفت یک‌چهارم‌نهایی مقابل چلسی هم همینطور. در بازی برگشت مقابل چلسی، گل صعود تیمش را زد. او در ۳۸ بازی این فصل در رقابت‌های مختلف ۳۸ گل زده که برای او بی‌سابقه است. صدرنشینی جدول گلزنی لالیگا با ۱۰ گل اختلاف، ۱۲ گل در لیگ قهرمانان و تعیین‌کننده در سخت‌ترین بازی‌ها. دیگر چه می‌خواهید؟
اما این اتفاقات است که دست به دست هم می‌دهند. اگر رئال، کریستیانو رونالدو را در سال ۲۰۰۹ نمی‌خرید چه می‌شد؟ یا اگر بنزما به جای گونسالو ایگواین در سال ۲۰۱۳ از رئال می‌رفت. داستان بنزما و رونالدو در رئال این است که اولی خودش را فدای دومی کرد. فرانسوی کار دفاعی می‌کرد، عقب می‌کشید تا بازیسازی کند و دوندگی‌های خط حمله را انجام دهد به قیمت پایین آمدن میزان گلزنی‌اش. بنزما در سال‌های حضور رونالدو تنها دو بار ۲۰ گل در لالیگا زد، در حالی که رونالدو در ۹ فصل بازی در رئال به طور متوسط ۳۵ گل در لیگ زد. در این مدت رئال ۴ بار قهرمان اروپا شد، جای حرفی نیست اما معلوم نیست اگر در این سال‌ها بنزما مرد اصلی خط حمله بود، چه رخ می‌داد.
او در دو فصل آخر با رونالدو به ترتیب ۱۱ و ۵ گل در لیگ زد در سال‌های آخر دهه سوم زندگی؛ به نظر می‌رسید رئال بعد از رونالدو به دردسر می‌افتد اما او بخوبی جای رونالدو را پر کرد. در این چهار سال و بعد از عبور از ۳۰ سالگی هر فصل حداقل ۲۰ گل در لیگ زده.
او حالا ۳۴ ساله شده و نه تنها بیش از همیشه گل می‌زند بلکه در همه اتفاقات قبل از زدن ضربه آخر سهیم است.

پاسکاری
در این فصل لالیگا، متوسط پاس‌های بنزما ۱/۳۸ پاس بوده با ۵/۸۵ درصد صحت، بیشتر هم از سمت چپ. در زمان رونالدو هم از این طرف حرکت می‌کرد و به مهاجم پرتغالی اجازه می‌داد خودش را به محوطه جریمه برساند. امسال با وینیسیوس جونیور کار ترکیبی انجام می‌دهد و این برزیلی در این فصل ۱۷ گل در رقابت‌های مختلف زده که از مجموع سه فصل اول حضورش در مادرید بیشتر است.

حمل توپ
مهاجم از دو راه می‌تواند به بازیسازی تیم کمک کند. اول دوندگی برای ایجاد فضا برای هم‌تیمی‌ها تا هافبک‌ها و مدافعان کناری توپ را به جلو ببرند. دوم اینکه عقب بکشند و توپ را جلو ببرد. بنزما در این فصل دومی را انجام داده که یکی از دلایل آمار بالای گلزنی او است. بر اساس تعریف پاس رو به جلو که معنایش بردن توپ ۱۰ متر به سمت دروازه حریف یا پاسکاری در محوطه جریمه حریف است، بنزما به طور متوسط ۹/۴ پاس رو به جلو در هر بازی دارد که از هر مهاجمی در لالیگا بالاتر است. در رئال تنها تونی کروس، لوکا مودریچ و کاسمیرو پاس رو به جلوی بیشتری نسبت به بنزما دارند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آخ نگفتن»

سایت بدون – آخ کمترین واکنش انسان به درد و رنج است آخ گفتن خیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *