جزئیات‌داستانی«ماجرای‌نیمروز۲»/رد خون


سایت بدون -فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: ردخون» به کارگردانی آقای محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی آقای سیدمحمودرضوی، قرار است در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود.

فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» تریلری مهیج است که در سال۹۵ توسط آقای محمد حسین مهدویان ساخته شد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر همان سال با استقبال گسترده مردم ومنتقدان همراه شد.

پدیده‌سال۹۵
«ماجرای نیمروز» به کارگردانی آقای محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی آقای سیدمحمود رضوی است. این فیلم به مقابله سازمان اطلاعات سپاه با سازمان منافقین اشاره می‌کند. این روایت مربوط به حوادث تابستان۶۰ تا ضربه بهمن‌ماه است. این فیلم خوش‌ساخت که در جشنواره فیلم فجر درخشید، دارای شخصیت‌هایی است که در واقعیت حضور داشته‌اند و می‌توان گفت که آدم‌ها و اتفاقات فیلم تا حدود زیادی از حوادث رخ داده در آن مقطع برداشت شده است. جالب توجه است که شخصیت‌های اطلاعاتی فیلم ماجرای نیمروز، همگی از آدم‌های تأثیرگذار امنیتی کشور بوده‌اند و اکثراً امروز هم در قید حیات هستند اما برای مردم ناشناخته‌اند. منبع اطلاعاتی فیلمنامه ماجرای نیمروز تحقیقات و پژوهش‌های آقای «محمدحسن روزی طلب» است. مهدویان بعد از مجموعه مستند «آخرین روزهای زمستان» و فیلم «ایستاده درغبار» که هردو 
با استقبال گسترده‌ای همراه شدند، سراغ ماجرای نیمروز  رفت.
 این فیلم به مدد فرم جدید، بازی‌های واقعی، داستان پرتعلیق، موسیقی مناسب و… توانست به سطحی از موفقیت دست یابد که تا قبل از آن، کمتر فیلمی در سینمای ایران همه این مؤلفه‌ها را یکجا در خودش جای داده بود. ماجرای نیمروز به یک تراز در سینمای سیاسی-جاسوسی ایران تبدیل شد و حتی منتقدان سخت‌پسند را هم باخودش همراه ساخت. مهدویان پس از ماجرای نیمروز سراغ «لاتاری» رفت. لاتاری سوژه‌ای ملتهب داشت که با همان فرم گذشته مهدویان ساخته شده بود. لاتاری با تمام حواشی‌اش به جشنواره فیلم فجر رسید اما حتی یک سیمرغ هم نبرد! البته این فیلم در اکران عمومی به فروش خوبی دست یافت و توانست خاطره بد جشنواره را از یاد ببرد. 
پس از سه سال پشت سر هم کار کردن و حواشی طاقت‌فرسای لاتاری، خیلی از سینمایی‌ها احتمال می‌دادند که مهدویان سال۹۷ را کم سروصدا باشد و استراحت کند؛ اما کارگردان لاتاری بلافاصله پس از اکران عمومی فیلمش، با آقای محمود رضوی پروژه بعدی‌اش را آغاز کرد. از ماه‌ها قبل-وحتی قبل از تولید لاتاری- سیدمحمود رضوی در فضای مجازی هشتگ «ماجرای نیمروز۲» را ثبت کرده بود و حتی برخی رسانه‌ها اعلام کردند که قسمت دوم این فیلم مربوط به عملیات مهم مرصاد خواهد بود. 
حالا و درشرایطی که ردخون بیشتر از لاتاری مشکلات تولید داشت، این فیلم وارد ساخت شد. در زمان مقرر فیلمبرداری رد خون تمام و پس از پرکردن فرم جشنواره فیلم فجر، توسط هیأت انتخاب برای حضور در این رویداد برگزیده شد.

روایت‌ها
در این فیلم قرار است صحنه‌های اکشن زیادی ببینیم و بازیگران زن آن باید در صحنه‌های رزمی ایفای نقش کنند که به همین دلیل خانم الناز شاکردوست از بازی در این فیلم انصراف داده است. از سوی دیگر برخی رسانه‌ها با اشاره به داستان عملیات «مرصاد» و نمایش چهره‌های سیاسی و تاریخی در فیلم‌های قبلی مهدویان از حضور نقش شهید صیاد شیرازی در این فیلم خبر داده‌اند. 
فیلم‌نامه این فیلم را آقای ابراهیم امینی یار همیشگی مهدویان و حسین تراب‌نژاد نوشته‌اند. تراب‌نژاد پیش از این هم فیلم‌نامه «سیانور» با موضوع منافقین با تیم مهدویان-رضوی همکاری داشته‌است. «همان‌طور که از پوستر فیلم هم مشخص است تمام گروه «ماجرای نیمروز» در فیلم حاضر نیستند.
 از این گروه دو شخصیت مهم و اصلی قسمت اول حاضر نیستند‎‏: مهران‌فر و صدیقیان غایبان اصلی «رد خون» اند چرا؟ این بار ظاهراً ما با قصه همان گروه طرفیم ولی طی هفت سال این گروه پوست انداخته و تغییر کرده‎. 
آدم‌های تازه‌ای اضافه شدند و آدم‌هایی از جمع کنار رفته‌اند. اما اگر از این اطلاعات-که البته از پوسترفیلم هم مشخص است- بگذریم چند نکته این روزها درباره فیلم جدید مهدویان شنیده می‌شود.
در روزهای اخیر صداهایی شنیده می‌شود مبنی براینکه ممکن است اکران «ماجرای نیمروز: ردخون» در جشنواره و حتی بعد از آن با مشکلاتی همراه شود. اما علت این حواشی چیست؟ 
قسمت اول ماجرای نیمروز طبق گفته سازندگانش و آن‌چه بر پرده سینماها دیدیم صرفاً داستان یک طرف ماجرا بود. یعنی نیروهای امنیتی و برخوردشان در بحران و مقابله آن‌ها با اعضای سازمان منافقین نمایش داده می‌شد؛ در فیلم سال۹۵ هیچ خبری- به‌جز چند سکانس کوتاه از دو تواب- از منافقین نبود. آن‌ها و اقدامات‌شان از دور نشان داده می‌شد و به درون‌شان ورود نمی‌شد. 
ظاهراً قضیه در ماجرای نیمروز: ردخون کمی فرق می‌کند. رد خون در عمق ماجرا فرو می‌رود و حتی پادگان اشرف را که تا سال‌ها لانه استراتژیک منافقین بود نمایش می‌دهد. اما نکته مهم بعدی درباره ردخون، درگیری‌های دراماتیک داخل قصه است؛ چیزی که احتمالاً حاشیه‌ساز خواهد شد. در فیلم اول ماجرای نیمروز به روابط عاطفی و خانوادگی شخصیت‌ها-به‌جزیک مورد- اشاره خاصی نمی‌شد. آیا حالا این مسأله در «ردخون» مسأله‌ساز شده‌است؟
باید دید که آیا مهدویان توانسته از این فیلم هم تریلر پرتعلیقی چون قسمت اول دربیاورد یا اینکه روابط عاطفی و چالش‌های شخصیت‌های دو طرف ماجرا، رد خون را به سمت دیگری سوق خواهد داد. نکته آخر درباره فیلم جدید مهدویان حساسیت‌هایی است که به واسطه همین جزییات درباره‌اش به وجود آمده است نشانه‌هایی از این اتفاق در پیام‌های مجازی مهدویان و مصاحبه‌رضوی قابل ردیابی است. با این‌همه  باید تا جشنواره صبر کرد تا فهمید تکلیف رد خون چه خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

پایداری باور؛ چرا ما مقابل تغییر در عقایدمان مقاومت داریم

سایت بدون – مقاومت در برابر تغییر باور، که به اثر بازگشتی یا محافظه‌کاری مفهومی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *