جنگ عربستان و قطر /بن‌سلمان به نیوکاسل می‌رسد؟

کمپین رسانه‌های قطری برای جلوگیری از واگذاری احتمالی نیوکاسل به یک شرکت سرمایه‌گذاری مورد حمایت عربستان سعودی، لیگ برتر را در مرکز مجادله سیاسی میان این ۲ کشور قرار داده است. شبکه ورزشی قطری بین‌اسپورت که حق‌پخش اختصاصی مسابقات لیگ برتر و سایر رویدادهای ورزشی دنیا در خاورمیانه را دارد، بارها عربستان سعودی را به حمایت از یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای به نام ‌بی‌اوت‌کیو متهم کرده که به گفته آن‌ها مسابقات ورزشی را به شکل غیرقانونی پخش می‌کردند. در حالی که ریاض بارها ارتباط با این شبکه را رد کرده اما رسانه‌های طرفدار حکومت این کشور مردم را به تماشای آن ترغیب می‌کنند. رسانه‌های سعودی و متحدان آن‌ها مدت‌هاست این شبکه را به عنوان «دزدی شرافتمند» به تصویر می‌کشند که جلوی انحصارطلبی ناعادلانه قطر در رابطه با حق‌پخش رویدادهای ورزشی ایستاده است. سازمان تجارت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود که در آن از اتهامات قطر به دولت سعودی در مورد ارتباط با شبکه بی‌اوت‌کیو حمایت کرده نسبت به موفقیت‌ عربستان در این معامله ابراز تردید کرده و این فرصتی در اختیار رسانه‌های طرفدار قطر قرار داده تا از شکست احتمالی ریاض احساس پیروزی کنند. عربستان سعودی در کنار مصر، امارات متحده عربی و بحرین از ژوئن ۲۰۱۷ درگیر مجادله سیاسی با قطر بوده و دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌؛ ادعاهایی که از سوی قطر رد شده است.
 بین در برابر بی‌اوت‌کیو
در آغاز دعوای سیاسی میان ریاض و دوحه، عربستان خرید حق‌اشتراک شبکه قطری بین را در عربستان ممنوع کرد. به این ترتیب راه‌ قانونی تماشای مسابقات لیگ برتر روی مردم این کشور بسته شد. بی‌اوت‌کیو کمی بعد و تقریبا در زمان برگزاری جام‌جهانی ۲۰۱۸ شروع به کار کرد؛ اتفاقی که شبکه بین را به دفاع از حق اختصاصی خود برای پخش رویدادهای ورزشی مهم جهان در منطقه وا داشت. شبکه بین، عربستان سعودی را به حمایت از بی‌اوت‌کیو متهم کرده است. این شبکه‌ که روی ماهواره عرب‌ست متعلق به عربستان قرار دارد، برنامه‌های انحصاری بین‌اسپورت را به طور غیرقانونی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. اما ریاض گفته با این شبکه ارتباطی ندارد. بسیاری از ساکنان کشورهای عربی بارها نسبت به حق‌پخش انحصاری بین‌اسپورت و هزینه‌های بالای خرید اشتراک این شبکه ابراز ناخشنودی کرده‌اند. رسانه‌های متعلق به کشورهای رقیب قطر از جمله مصر و امارات متحده عربی از این نارضایتی استفاده کرده و شبکه بی‌اوت‌کیو را به عنوان رابین‌هود حق‌پخش تلویزیونی به تصویر کشیده‌اند. روزنامه البیان امارات که حامی دولت است، نوشته: «بی‌اوت‌کیو توانسته انحصارطلبی قطر در رابطه با رویدادهای ورزشی را در هم بشکند و امکان تماشای ورزش با قیمتی پایین‌تر را برای مخاطبان عرب فراهم کند.» این در حالی است که به گفته رسانه‌های قطری از جمله روزنامه الشرق، شبکه سعودی بی‌اوت‌کیو بخشی از تلاش پادشاهی عربستان برای ضربه زدن به شرکت‌های تجاری قطر است و ریشه در مجادله سیاسی این ۲ کشور دارد. در پی شکایت‌های مکرر قطر، بی‌اوت‌کیو از ماهواره عرب‌ست حذف و خدمات آن در آگوست ۲۰۱۹ متوقف شد. از آن زمان برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند این شبکه پخش خود را از ماهواره نایل‌ست متعلق به مصر از سر می‌گیرد اما شماری از مخاطبان بی‌اوت‌کیو در عربستان سعودی و مصر به بی‌بی‌سی مونیتورینگ گفته‌اند این شبکه همچنان تعطیل است.
کارشکنی
به گفته رسانه‌های حامی دولت سعودی، تلاش قطر برای جلوگیری از فروش نیوکاسل به عربستان در وهله اول تلاشی است برای انحصار حق‌پخش مسابقات لیگ برتر در خاورمیانه. نکته قابل توجه این است که عبدا… بن‌مساعد بن‌عبدالعزیز آل‌سعود، شاهزاده سعودی مالک یکی از باشگاه‌های لیگ برتری یعنی شفیلد‌یونایتد است. قطر و بازوهای رسانه‌ای‌اش با هدف جلوگیری از این معامله کارزاری به راه انداخته و شبکه‌های سعودی را به سرقت حق‌پخش متهم کرده‌اند. شبکه بین در آوریل ۲۰۲۰ طی نامه‌ای رسمی از لیگ برتر و ۲۰ باشگاه حاضر در آن خواست مانع از فروش نیوکاسل به صندوق سرمایه‌گذاری ملی عربستان سعودی شوند. همانطور که انتظار می‌رفت رسانه‌های قطری به گزارش سازمان تجارت جهانی واکنش نشان دادند؛ گزارشی که احتمال سرقت حق نشر توسط عربستان سعودی را مطرح کرده و فروش نیوکاسل به این کشور را زیر سوال برده است. در این رابطه وب‌سایت قطری الجزیره تیتر زد؛ میراث بی‌اوت‌کیو رویای عربستان سعودی برای خرید نیوکاسل را نقش بر آب می‌کند. تیتر روزنامه الشرق چاپ دوحه هم این بود؛ شکایت‌ها علیه دولت سعودی به دلیل سرقت حق‌پخش، معامله باشگاه نیوکاسل را به خطر می‌اندازد. باید دید آخر این بازی سیاسی که این بار از دل فوتبال به رسانه باز شده به کجا می‌رسد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *