حتما باید دید/ پرستیژ(حیثیت)؛ رقابت بی رحمانه دو شعبده باز

سایت بدون – فیلم «پرستیژ» داستان رقابت شدید و ویرانگر میان دو شعبده‌باز به نام‌های رابرت آنجیر (هیو جکمن) و آلفرد بوردن (کریستین بیل) در لندن قرن نوزدهم را روایت می‌کند. این دو که ابتدا همکار بودند، پس از مرگ همسر رابرت در یکی از اجراهایشان، به دشمنانی قسم‌خورده تبدیل می‌شوند. آنجیر، بوردن را مقصر این حادثه می‌داند و هر دو وارد رقابتی وسواس‌آمیز برای برتری در هنر شعبده‌بازی می‌شوند.

بوردن حقه‌ای به نام «مرد منتقل‌شونده» اجرا می‌کند که آنجیر نمی‌تواند راز آن را کشف کند. برای شکست دادن بوردن، آنجیر از کمک نیکولا تسلا بهره می‌گیرد و دستگاهی می‌سازد که می‌تواند او را تکثیر کند. در هر اجرای این حقه، آنجیر نسخه‌ای از خود را می‌کشد تا راز شعبده‌بازی‌اش محفوظ بماند.

در نهایت، راز بزرگ بوردن نیز فاش می‌شود: او یک برادر دوقلو داشت و آن‌ها زندگی خود را طوری تنظیم کرده بودند که نقش یک نفر را بازی کنند. این حقیقت نشان‌دهنده عمق فداکاری و تعهد او به هنر شعبده‌بازی است.

فیلم با مرگ هر دو شعبده‌باز و نمایش پیامدهای وسواس، جاه‌طلبی و فداکاری برای هنر به پایان می‌رسد. «پرستیژ» با روایتی پیچیده و پایان‌بندی غافلگیرکننده، تماشاگر را درگیر پرسش‌هایی درباره اخلاق، هنر و هویت می‌کند.

داستان فیلم

پرستیژ داستان رقابت شدید و ویرانگر میان دو شعبده‌باز در لندن قرن نوزدهم است. دو شخصیت اصلی، رابرت آنجیر و آلفرد بوردن، از ابتدا دوستان و همکاران صمیمی بودند، اما حادثه‌ای غم‌انگیز در یکی از اجراهایشان باعث مرگ همسر رابرت می‌شود و رابطه آن‌ها را به دشمنی می‌کشاند. این دو جادوگر حرفه‌ای به رقابتی بی‌رحمانه برای برتری در عرصه شعبده‌بازی می‌پردازند که به قیمت فداکاری‌های شخصی و اخلاقی تمام می‌شود.


ساختار سه‌گانه شعبده‌بازی

فیلم بر اساس ساختار سه‌گانه شعبده‌بازی پیش می‌رود که از آن به‌عنوان مفاهیمی در داستان استفاده می‌شود:

  1. تعهد (The Pledge): معرفی اولیه که تماشاگر را آماده می‌کند.
  2. چرخش (The Turn): اجرای ترفندی که چیزی غیرممکن یا عجیب رخ می‌دهد.
  3. پرستیژ (The Prestige): نتیجه یا اوج که راز اجرا را فاش می‌کند و مخاطب را شگفت‌زده می‌کند.

نولان از این ساختار برای روایت داستان نیز استفاده می‌کند و تماشاگر را درگیر یک سفر سینمایی چندلایه و پیچیده می‌کند.


شخصیت‌های اصلی

  1. رابرت آنجیر (هیو جکمن):
    شخصیتی جاه‌طلب و عاطفی که هدف اصلی‌اش درخشش در صحنه و انتقام مرگ همسرش است. آنجیر برای شکست دادن بوردن، به دنبال تکنولوژی و ابزارهای پیشرفته می‌رود و با نیکولا تسلا همکاری می‌کند.
  2. آلفرد بوردن (کریستین بیل):
    شعبده‌بازی نابغه و خلاق که برای هنر خود زندگی می‌کند. او اسراری پنهان دارد که به زندگی حرفه‌ای و شخصی‌اش معنا می‌دهد اما باعث پیچیدگی‌های فراوان در روابطش می‌شود.
  3. اولیویا ونسکومب (اسکارلت جوهانسون):
    دستیار جذاب و باهوش رابرت که در میانه رقابت دو شعبده‌باز قرار می‌گیرد و نقش مهمی در پیشبرد داستان دارد.
  4. نیکولا تسلا (دیوید بویی):
    مخترع بزرگ که به رابرت کمک می‌کند تا دستگاهی انقلابی برای اجرای “تکثیر انسان” بسازد. شخصیت تسلا با نقش‌آفرینی دیوید بویی حالتی مرموز و الهام‌بخش دارد.
  5. جان کاتر (مایکل کین):
    مهندس طراح وسایل شعبده‌بازی که به‌نوعی نقش وجدان و تعادل‌دهنده در داستان را ایفا می‌کند.

موضوعات اصلی فیلم

  1. رقابت و وسواس:
    فیلم به‌وضوح نشان می‌دهد که رقابت وسواس‌آمیز میان آنجیر و بوردن چگونه زندگی آن‌ها را نابود می‌کند و اطرافیانشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  2. فداکاری:
    هر دو شخصیت برای رسیدن به اهداف خود، فداکاری‌های بزرگی می‌کنند. این فداکاری‌ها شامل از دست دادن خانواده، عشق، و حتی هویت شخصی‌شان است.
  3. تکنولوژی و اخلاق:
    فیلم به بررسی پیامدهای استفاده از تکنولوژی در هنر و زندگی انسان می‌پردازد و سؤالاتی اخلاقی درباره مرزهای علم و هنر مطرح می‌کند.
  4. هویت و واقعیت:
    هویت و دوگانگی در شخصیت‌ها یکی از موضوعات کلیدی است. فیلم بازی میان واقعیت و توهم را در سطوح مختلف پیش می‌برد.
  5. انتقام:
    محور اصلی انگیزه‌های رابرت آنجیر، انتقام از بوردن است که در نهایت باعث سقوط خودش می‌شود.

پیچیدگی‌های داستانی

فیلم از روایت غیرخطی استفاده می‌کند و داستان از طریق دفترچه‌های خاطرات شخصیت‌ها روایت می‌شود. این ساختار باعث می‌شود که تماشاگر دائماً بین گذشته و حال جابه‌جا شود و از چندین زاویه به داستان نگاه کند. رازها و غافلگیری‌های فیلم به تدریج آشکار می‌شوند و تماشاگر را درگیر نگه می‌دارند.


پایان‌بندی و مفهوم پرستیژ

در پایان، راز بزرگ حقه انتقال آنجیر فاش می‌شود: دستگاه تسلا در واقع او را تکثیر می‌کرد، اما هر بار یکی از نسخه‌ها کشته می‌شد. این فداکاری بی‌رحمانه نشان‌دهنده حد نهایی وسواس او است. از سوی دیگر، راز بوردن نیز آشکار می‌شود: او در واقع دو نفر (برادر دوقلو) بود که برای حفظ راز شعبده‌بازی‌اش، تمام زندگی خود را با هویت مشترک سپری کرده بود. این پایان‌بندی با تم فیلم هماهنگ است و نشان می‌دهد که هنر و جاه‌طلبی بهایی سنگین دارند.


تمایز فیلم نولان

  1. سبک بصری و روایت غیرخطی:
    نولان از تکنیک‌های سینمایی منحصربه‌فردی برای جذب تماشاگر و برجسته کردن معماهای فیلم استفاده می‌کند.
  2. ترکیب ژانرها:
    فیلم با ترکیب عناصری از درام، معمایی و علمی-تخیلی، تجربه‌ای چندلایه و جذاب ایجاد می‌کند.
  3. تمرکز بر شخصیت‌ها:
    برخلاف فیلم‌های معمولی، پرستیژ بیشتر از آنکه بر صحنه‌های شعبده‌بازی تمرکز کند، به شخصیت‌پردازی و روابط پیچیده میان کاراکترها می‌پردازد.

بازخوردها و تأثیرات

  • موفقیت تجاری و نقد مثبت:
    پرستیژ با بودجه ۴۰ میلیون دلاری ساخته شد و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشت. منتقدان از داستان پیچیده، بازی‌ها و کارگردانی نولان ستایش کردند.
  • تأثیر فرهنگی:
    فیلم با پرداختن به موضوعاتی مانند فداکاری برای هنر و پیامدهای اخلاقی تکنولوژی، به یکی از ماندگارترین آثار سینمایی تبدیل شده است.

جمع‌بندی

پرستیژ فراتر از یک فیلم درباره شعبده‌بازی است؛ این اثر به بررسی عمیق ماهیت جاه‌طلبی، هنر و فداکاری می‌پردازد. کریستوفر نولان با ترکیب روایتی پیچیده، شخصیت‌هایی چندبعدی و موضوعات فلسفی، فیلمی ساخته که هم سرگرم‌کننده است و هم ذهن تماشاگر را به چالش می‌کشد. این فیلم برای علاقه‌مندان به سینمای هوشمندانه و چندلایه یک تجربه بی‌نظیر محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «قربون بند کیفتم، تا پول‌داری رفیقتم»

سایت بدون – ضرب‌المثل «قربون بند کیفتم، تا پول‌داری رفیقتم» یکی از ضرب‌المثل‌های رایج در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *