حکایت کوتاه/ماجرای فلاکت سفیر فتحعلیشاه در فرانسه

عسکرخان ارومی، پس از امضای قرارداد فینکن اشتاین، از سوی فتحعلیشاه به پاریس فرستاده شد تا مراتب تشکر و امتنان شاه ایران را بخاطر روابط دولتین فرانسه و ایران، به اطلاع ناپلئون برساند.

ماجرای فلاکت سفیر فتحعلیشاه در فرانسه

سایت بدون – اولین فراماسونی، که نام وترتیب ورود او به لژ فراماسونری در اسناد سازمان‌های این فرقه و سازمان آمده است، عسکرخان افشار ارومی است.
به موجب اسناد موجود، عسکرخان در فرانسه و در مقام سفیر فتحعلیشاه به «برادران ماسونی» پیوسته است. عسکرخان ارومی، پس از امضای قرارداد فینکن اشتاین، از سوی فتحعلیشاه به پاریس فرستاده شد تا مراتب تشکر و امتنان شاه ایران را بخاطر روابط دولتین فرانسه و ایران، به اطلاع ناپلئون برساند.
«فتحعلیشاه هدایای گرانبهایی هم بوسیله سفیر خود برای امپراطور فرانسه و درباریان او فرستاده بود. اما عسکرخان وقتی به پاریس رسید که سیاست شرقی ناپلئون تغییر یافته و با روس‌ها کنار آمده و وعده‌های خود را با فتحعلیشاه از یاد برده بود. لذا عسکرخان مدت‌ها عاطل و باطل روزگار خود را می‌گذراند. فرانسوی‌ها چنان به هیئت سیاسی ایران بی اعتنایی کردند که عسکرخان برای معاش خود و کارمندان همراهش ناچار شد، ده هزار تومان از این و آن قرض کند.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «گاف دادن»

سایت بدون – اصل کلمه گاف از زبان فرانسه است و به معنای حرف ناپسند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *